Poznań Główny
Ostatnia zmiana: 2022-02-15
Opis ogólny |
---|
Stacja wyposażona jest w komputerowe urządzenia sterowania ruchem ESTW L90 5. Opis ogólny: Budynek został przebudowany w 1966 roku. W czasie tejże modernizacji, z placu dworcowego (parking przed dworcem) zlikwidowano tory linii tramwajowej nr 1, która tam kursowała. (info: anonymus, 2005-07-11) --- Najbardziej przyjazny dworzec dla pasażerów w Polsce. Całodobowa obsługa podróżnych. Czynne bardzo sympatyczne poczekalnie oraz bary. Całodobowy ruch pociągów bez większych przerw. (info: Paweł Ukole, 2007-08-07) --- Nazwy odnoszące się do tego dworca to Poznań Zachodni - odnosi się do budynku przy ulicy Głogowskiej oraz Dworzec Letni - skąd odjeżdżały odkryte pociągi do Osowej Góry. Zachowała się cała oryginalna konstrukcja dworca. Dworzec wraz z peronem został wybudowany z okazji przyjazdu cesarza Wilhelma do Poznania w 1902 r. Obecnie co roku z okazji rocznicy powstania wielkopolskiego odbywa się na nim inscenizacja przyjazdu Ignacego Paderewskiego do Poznania. --- Spodziewając się wizyty cesarza w Poznaniu w 1902 roku wybudowano specjalny Dworzec Cesarski (później zwany Letnim). Potem z okazji jego ukończenia zamku cesarskiego dobudowano parterowy budynek reprezentacyjny a w 1913 roku z okazji kolejnej wizyty cesarza peron przykryto częściowo szklaną, półkulistą wiatą. Stąd odjeżdżały też niedzielne pociągi wycieczkowe dla poznaniaków. (info: Filip Walkowiak, 2007-11-18) 1 września 2013 r. został otwarty końcowy przystanek Poznańskiego Szybkiego Tramwaju na miejscu dawnego peronu 7. (info: Andrzej Dybza, 29-10-2013) Opis infrastruktury: W związku z przedłużeniem PST do dworca odcięta od sieci została bocznica kolejowa na teren Międzynarodowych Targów Poznańskich. W czerwcu 2013 roku rozpoczęła się likwidacja torowiska na terenie MTP. (info: wasiukibic, 03-07-2013) Na stacji znajdują się się dwa tunele podziemne: 1. czynny będący przejściem miedzy peronami dla podróżnych; 2.nieczynny, wyposażony wyłącznie w windy towarowe służący dawniej do przeładunku poczty. Łączył perony prawdopodobnie aż z piwnicą pobliskiego budynku poczty (pod ul Zachodnią), jego używanie zarzucono w chwili rezygnacji poczty polskiej z usług PKP. Podczas budowy nowego budynku dworca i Poznań City Center część tunelu po stronie wschodniej zamurowano, likwidując windy towarowe. Po stronie zachodniej (peron 6,5,4) tunel istnieje, stoją budynki wind, jednak najprawdopodobniej jego fragment przebiegający pod peronem 7 wykorzystano jako dodatkowe przejście podziemne między peronami nowego dworca tramwajowego. Świadczy o tym lokalizacja przejścia na przedłużeniu linii tworzonej przez szyby wind, jak i fakt, że jest ono w sumie mało potrzebne w tym miejscu. Prowadzą też do niego strome schody bez udogodnień dla niepełnosprawnych, mimo przystosowania całości budynku. Tym samym tunel jest już nieprzejezdny i częściowo zamurowany.(Info: Mike Russ - 2015-10-06) Uzupełnienie: podczas przebudowy peronów 4,5,6 (strona zachodnia)rozebrano pozostałe szyby wind towarowych. Tunel "pocztowy" pozostał pod ziemią, prawdopodobnie zasypany gruzem i zamurowany. (Info: Mike Russ 30-11-2017r.) Opis budynków: Istnieją dwa budynki dworcowe-główny położony na środku stacji i tak zwany dworzec zachodni położony po zachodniej stronie stacji z wyjściem na zachodnią część centrum Poznania. (info: Karol Romaniuk, 2006-01-30) Stary budynek dworca zamknięty, wszystkie sklepy i kasy przeniosły się do nowego budynku dworca lub do Poznań City Center. (info: Maciej Pacholski, 29-10-2013) Stary budynek dworca, przestronny i ceniony za funkcjonalność, został zamknięty dla podróżnych 25 października 2013 r. (info: Andrzej Dybza, 29-10-2013). 29-11-2017r. w ramach przebudowy peronów po stronie zachodniej ostatecznie zlikwidowano stanowisko elektrycznego ogrzewania wagonów pasażerskich mieszczące się na przedłużeniu dawnego peronu 7 (stara rampa towarowa). Instalacje przytorową zlikwidowano, oraz pocięto na miejscu na złom charakterystyczny niebieski wagon aparatury elektrycznej (był to wycofany z obiegu wagon pocztowy). Tym samym zniknął jeden z ostatnich w Polsce "tymczasowo-trwałych" obiektów technicznych umieszczanych w pudłach wycofanego taboru (zwykle były to "grzejki" lub sprężarkownie). Info: Mike Russ 30-11-2017r. Na stacji Poznań Główny znajdują się następujące budynki do obsługi podróżnych, pot. dworce: a) Dworzec Letni - niewielki budynek przy peronie 4b, do niedawna czynny, obecnie tymczasowo zamknięty b) Dworzec Zachodni - budynek przy peronie 6, od zachodu, stanowiący wejście od ul. Głogowskiej, zintegrowany z trasą szybkiego tramwaju. Obecnie czynny i prężnie działający. c) Dworzec Nowy - część galerii handlowej zawieszonej nad peronami 1-3, czynny d) Stary Dworzec - na wyspie między peronami 1 i 4, obecnie nieczynny, mieści lub niedawno mieścił się w nim jakiś bar. Dworce zachodni, letni - nie stanowią osobnych stacji. (info. 29.01.22). |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | wielkopolskie | |
dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
budynki: | Nowy budynek łączy w sobie obsługę pasażerską z galerią handlową. | |
lokomotywownia: | używana | |
zadaszenie peronów: |
hala peronowa: 4b Hala - sklepienie nowego dworca: 1, 2, 3 Wiata nad peronem: 4, 4a, 5, 6 Nie ma i nie było: 1a, 2a. |
|
semafory: | świetlne | |
przejście nadziemne/podziemne, windy: |
Przejście podziemne: czynne Przejście nadziemne: czynne |
|
kasa/biletomat: | czynna | |
nastawnie, strażnice, posterunki: |
PoA - nastawnia dysponująca, LCS Poznań PoA - dawna nastawnia dysponująca, wyburzona podczas modernizacji stacji PoB - nastawnia dysponująca części towarowej, wyburzona PoC - nastawnia dysponująca (dawniej Po1), obecnie kawiarnia Po2 - nastawnia wykonawcza, wyburzona podczas modernizacji stacji Po3 - nastawnia wykonawcza, wyburzona podczas modernizacji stacji Po6 - nastawnia wykonawcza, wyburzona podczas modernizacji stacji Po11 - nastawnia wykonawcza, wyburzona Po12 - nastawnia wykonawcza, wyburzona Po14 - nastawnia wykonawcza, wyburzona Po15 - nastawnia wykonawcza, wyburzona Po16 - nastawnia wykonawcza, wyburzona w ramach modernizacji stacji Po21 - nastawnia wykonawcza, wyburzona Po23 - nastawnia wykonawcza, wyburzona Po26 - nastawnia wykonawcza, wyburzona Po28- nastawnia wykonawcza, wyburzona |
|
wieża wodna: | nieużywana | |
perony: |
Perony: 10 (w tym 4 perony czołowe - oznaczone literami) Krawędzie peronowe: 15 |
|
kody: |
EPA:5100177 HAFAS:5100081 IBNR:159 |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
304,656 | Warszawa Zachodnia – Kunowice (3) | ||
163,753 | Wrocław Główny – Poznań Główny (271) | ||
200,903 | Kluczbork – Poznań Główny (272) | ||
0,001 | Poznań Główny – Szczecin Główny (351) | ||
Poznań Główny – Poznań Wola (dawny przebieg) | |||
Poznań Główny – Poznań Górczyn | |||
Poznań Główny – zakłady, bocznice i łącznice |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Stacje w pobliżu | |
---|---|
Poznań Główny Towarowy (woj. wielkopolskie) | 1,09 km |
Poznań Jeżyce (woj. wielkopolskie) | 1,09 km |
Poznań MDK nr 1 (woj. wielkopolskie) | 2,52 km |
Poznań, inne obiekty kolejowe (woj. wielkopolskie) | 2,60 km |
Poznań POD (woj. wielkopolskie) | 2,62 km |
Poznań Dębina (woj. wielkopolskie) | 2,93 km |
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
[pokaż/ukryj starsze ⇅]
-
#20
(odp. na #19)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2020-08-28 00:15:05)
Proszę zobaczyć jakie debile układają rozkłady dla KW:
https://koleje-wielk…
Np. w tabeli nr 3, pociąg "Rusałka" do ZG jest wymieniony 8! razy!
Przecież ten "rozkład" jest zupełnie nieczytelny.
Ponadto gdy miesiąc wcześniej napisałem do nich, bo nikt nie odbiera telefonów, że mają błędy w rozkładzie i podałem liczne pozycje, to odpisali mi w stylu że mają to gdzieś.... -
#21
(odp. na #16)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2020-11-14 01:56:27)
Odjazd pociągu parowego prowadzonego "Petuchą": https://www.youtube.…
Autor filmu, p. Ryszard Maj jest już emerytowanym mechanikiem, zamieszcza często wspomnienia z pracy, więc jak kogo interesują stare czasy warto abonować jego kanał gdyż jest tu naprawdę dużo, ciekawych historii. -
#22
(odp. na #12)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2021-02-19 23:37:06)
Krótka wzmianka we Wikipedii o Dworcu Marchijskim w Poznaniu.
https://pl.wikipedia…
Podejrzewam że w jego miejscu jest obecnie Dworzec Zachodni (wyjście zachodnie z tunelu pod peronami zbudowane z okazji PeWuKi - 1927 r.).
https://www.bazakole… -
#23
Wojciech Frykowski
(2021-03-24 21:36:07)
Na "Cyrylu" pojawiło sporo nowych fotek Poznania wykonanych "z lotu ptaka" lata 60 XX w m.in to
https://cyryl.poznan… -
#24
Adolf Nowak de Piaskowski
(2021-06-23 20:54:26)
Szybka Kolej Miejska w Poznaniu.
Od 26-go czerwca Poznań będzie miał swoja Szybką Kolej.
W związku z remontem ulic w rejonie Starołęki skrócone zostaną linie tramwajowe i by poprawić obsługę tej dzielnicy wprowadzone zostaną pociągi odcinkowe na linii PKM4 w relacji Poznań Główny-Krzesiny-Poznań Główny.
Obszerna informacja na temat wraz z planami:
https://www.ztm.pozn… -
#25
(odp. na #24)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2021-07-30 19:35:01)
Dzisiaj popołudniu wystąpiła poważna awaria systemu sterowania ruchem.
Opóznienia pociągów rzędu 2,5-3 godziny ().
https://epoznan.pl/n…
() Największe zanotowane opóznienie miało 6 godzin. -
#26
(odp. na #25)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2022-01-28 21:24:59)
25 lat PST w Poznaniu (premetro): https://epoznan.pl/n…
-
#27
(odp. na #26)
Givexnine Poznań (Kamil)
(2022-01-29 13:40:35)
To premetro niebawem zostanie zamknięte na gruntowny remont.
-
#28
Błażej Kopka
(2022-01-29 16:45:41)
Podobno estakada w nienajlepszym stanie. Ciekawe, czy będzie kompleksowy remont w tej kwestii, czy pudrowanie, jak estakada TOP.
-
#29
(odp. na #28)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2022-03-23 19:00:17)
Trwają intensywne prace przyłączeniowe na południe od nowego peronu w tym kilka "anglików".
Jeden tor przy peronie już leży, bez sieci trakcyjnej, międzytor pod prądem.
Pięknie wyglądają te nowe szyny w popołudniowym słońcu, jak te z makiety HO...
[Dodaj nowy komentarz]
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj treści nie mogą być odbierane
jako oficjalne stanowsko administratorów strony w jakiejkolwiek kwestii.
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla
wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy
(moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Poznań Główny