OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Poznań Główny

Ostatnia zmiana: 2025-10-16

Opis ogólny
Stacja wyposażona jest w komputerowe urządzenia sterowania ruchem ESTW L90 5.

Opis ogólny: Budynek został przebudowany w 1966 roku. W czasie tejże modernizacji, z placu dworcowego (parking przed dworcem) zlikwidowano tory linii tramwajowej nr 1, która tam kursowała. (info: anonymus, 2005-07-11)

---

Najbardziej przyjazny dworzec dla pasażerów w Polsce. Całodobowa obsługa podróżnych. Czynne bardzo sympatyczne poczekalnie oraz bary. Całodobowy ruch pociągów bez większych przerw. (info: Paweł Ukole, 2007-08-07)

---

Nazwy odnoszące się do tego dworca to Poznań Zachodni - odnosi się do budynku przy ulicy Głogowskiej oraz Dworzec Letni - skąd odjeżdżały odkryte pociągi do Osowej Góry. Zachowała się cała oryginalna konstrukcja dworca. Dworzec wraz z peronem został wybudowany z okazji przyjazdu cesarza Wilhelma do Poznania w 1902 r. Obecnie co roku z okazji rocznicy powstania wielkopolskiego odbywa się na nim inscenizacja przyjazdu Ignacego Paderewskiego do Poznania.

---

Spodziewając się wizyty cesarza w Poznaniu w 1902 roku wybudowano specjalny Dworzec Cesarski (później zwany Letnim). Potem z okazji jego ukończenia zamku cesarskiego dobudowano parterowy budynek reprezentacyjny a w 1913 roku z okazji kolejnej wizyty cesarza peron przykryto częściowo szklaną, półkulistą wiatą. Stąd odjeżdżały też niedzielne pociągi wycieczkowe dla poznaniaków. (info: Filip Walkowiak, 2007-11-18)

1 września 2013 r. został otwarty końcowy przystanek Poznańskiego Szybkiego Tramwaju na miejscu dawnego peronu 7. (info: Andrzej Dybza, 29-10-2013)

Opis infrastruktury: W związku z przedłużeniem PST do dworca odcięta od sieci została bocznica kolejowa na teren Międzynarodowych Targów Poznańskich. W czerwcu 2013 roku rozpoczęła się likwidacja torowiska na terenie MTP. (info: wasiukibic, 03-07-2013)

Na stacji znajdują się się dwa tunele podziemne: 1. czynny będący przejściem miedzy peronami dla podróżnych; 2.nieczynny, wyposażony wyłącznie w windy towarowe służący dawniej do przeładunku poczty. Łączył perony prawdopodobnie aż z piwnicą pobliskiego budynku poczty (pod ul Zachodnią), jego używanie zarzucono w chwili rezygnacji poczty polskiej z usług PKP. Podczas budowy nowego budynku dworca i Poznań City Center część tunelu po stronie wschodniej zamurowano, likwidując windy towarowe. Po stronie zachodniej (peron 6,5,4) tunel istnieje, stoją budynki wind, jednak najprawdopodobniej jego fragment przebiegający pod peronem 7 wykorzystano jako dodatkowe przejście podziemne między peronami nowego dworca tramwajowego. Świadczy o tym lokalizacja przejścia na przedłużeniu linii tworzonej przez szyby wind, jak i fakt, że jest ono w sumie mało potrzebne w tym miejscu. Prowadzą też do niego strome schody bez udogodnień dla niepełnosprawnych, mimo przystosowania całości budynku. Tym samym tunel jest już nieprzejezdny i częściowo zamurowany.(Info: Mike Russ - 2015-10-06) Uzupełnienie: podczas przebudowy peronów 4,5,6 (strona zachodnia)rozebrano pozostałe szyby wind towarowych. Tunel "pocztowy" pozostał pod ziemią, prawdopodobnie zasypany gruzem i zamurowany. (Info: Mike Russ 30-11-2017r.)

Opis budynków: Istnieją dwa budynki dworcowe-główny położony na środku stacji i tak zwany dworzec zachodni położony po zachodniej stronie stacji z wyjściem na zachodnią część centrum Poznania. (info: Karol Romaniuk, 2006-01-30)

Stary budynek dworca zamknięty, wszystkie sklepy i kasy przeniosły się do nowego budynku dworca lub do Poznań City Center. (info: Maciej Pacholski, 29-10-2013)

Stary budynek dworca, przestronny i ceniony za funkcjonalność, został zamknięty dla podróżnych 25 października 2013 r. (info: Andrzej Dybza, 29-10-2013).

29-11-2017r. w ramach przebudowy peronów po stronie zachodniej ostatecznie zlikwidowano stanowisko elektrycznego ogrzewania wagonów pasażerskich mieszczące się na przedłużeniu dawnego peronu 7 (stara rampa towarowa). Instalacje przytorową zlikwidowano, oraz pocięto na miejscu na złom charakterystyczny niebieski wagon aparatury elektrycznej (był to wycofany z obiegu wagon pocztowy). Tym samym zniknął jeden z ostatnich w Polsce "tymczasowo-trwałych" obiektów technicznych umieszczanych w pudłach wycofanego taboru (zwykle były to "grzejki" lub sprężarkownie). Info: Mike Russ 30-11-2017r.

W dniu 4.09.2022 w związku z budową nowego peronu (otwartego dnia 12.12.2022) zmieniono numerację peronów. Zlikwidowane zostały końcówki literowe na przedłużeniach peronów, a sama numeracja rozpoczyna się od obecnego budynku dworca głównego. Info: Bartłomiej Zmudziński 15-09-2023

Na stacji Poznań Główny znajdują się następujące budynki do obsługi podróżnych, pot. dworce:
a) Dworzec Letni - niewielki budynek przy peronie 9, do niedawna czynny, obecnie tymczasowo zamknięty
b) Dworzec Zachodni - budynek przy peronie 11, od zachodu, stanowiący wejście od ul. Głogowskiej, zintegrowany z trasą szybkiego tramwaju. Obecnie czynny i prężnie działający.
c) Dworzec Nowy - część galerii handlowej zawieszonej nad peronami 1-5, czynny
d) Stary Dworzec - na wyspie między peronami 5 i 7, obecnie nieczynny, mieści lub niedawno mieścił się w nim jakiś bar.

Dworce zachodni, letni - nie stanowią osobnych stacji. (info. 15.09.23).
Dane tabelaryczne
Województwo: wielkopolskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: Nowy budynek łączy w sobie obsługę pasażerską z galerią handlową.
budynki obsługi taboru: Lokomotywownia: używana;

Posterunek rewizji technicznej.
zadaszenie peronów: hala peronowa: 9
Hala - sklepienie nowego dworca: 1, 2, 3, 5
Wiata nad peronem: 1, 7, 8, 10, 11
Nie ma i nie było: 4, 6.
semafory: świetlne
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Schody ruchome: czynne;
Windy: czynne;
Przejście podziemne: czynne;
Przejście nadziemne: czynne.
kasa/biletomat: Kasa: czynna;
Biletomat: czynny.
nastawnie, strażnice, posterunki: "PoA" - nastawnia dysponująca, LCS Poznań;
"PoA" - dawna nastawnia dysponująca, wyburzona podczas modernizacji stacji;
"PoB" - nastawnia dysponująca części towarowej, wyburzona;
"PoC" - nastawnia dysponująca (dawniej Po1), obecnie kawiarnia;
"Po2" - nastawnia wykonawcza, wyburzona podczas modernizacji stacji;
"Po3 - nastawnia wykonawcza, wyburzona podczas modernizacji stacji;
"Po6" - nastawnia wykonawcza, wyburzona podczas modernizacji stacji;
"Po11" - nastawnia wykonawcza, wyburzona;
"Po12" - nastawnia wykonawcza, wyburzona;
"Po14 - nastawnia wykonawcza, wyburzona;
"Po15" - nastawnia wykonawcza, wyburzona;
"Po16" - nastawnia wykonawcza, wyburzona w ramach modernizacji stacji;
"Po21" - nastawnia wykonawcza, wyburzona;
"Po23" - nastawnia wykonawcza, wyburzona;
"Po26" - nastawnia wykonawcza, wyburzona;
"Po28" - nastawnia wykonawcza, wyburzona.
wieża wodna: nieużywana
perony: Perony: 11 (w tym 4 perony czołowe)
Krawędzie peronowe: 17
kody: EPA:5100177
HAFAS:5100081
IBNR:159
informacja pasażerska: Osobowa: okienko, informatorzy mobilni;
Dynamiczna: infokioski, wyświetlacze, megafony i zegary.
Statyczna: gabloty, tablice informacyjne z alfabetem Braille'a, Tablice i litery z nazwą stacji podświetlane. Napisy z nazwą stacji na budynku dworca. Tablice dworcowe.
inne budynki: Budynki PKP PLK, PGE Energetyka, PKP Intercity, PKP Cargo, Koleje Wielkopolskie, Polregio.
Magazyny, rampy.
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  304,656 Warszawa Zachodnia – Kunowice (3)  
  163,753 Wrocław Główny – Poznań Główny (271)  
  200,903 Kluczbork – Poznań Główny (272)  
  0,001 Poznań Główny – Szczecin Główny (351)  
  Poznań Główny – Poznań Wola (dawny przebieg)  
  Poznań Główny – Poznań Górczyn  
  Poznań Główny – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Inne punkty należące do stacji
koniec LK272
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #152 X. Piast II Chrobry (2024-10-22 16:23:56)
    "W Poznaniu otwiera się nowe miejsce dla miłośników kolei!
    Miniatury Kolejowe to miejsce, w którym będzie można zobaczyć kolejowe modele i makiety w różnych rozmiarach.
    Będą tam m.in. makieta w skali H0 o wymiarach 3,6 na 2,5 metra, makieta w skali N o wymiarach 2 x 1 metr, czy militarna makieta Wielki Gustaw.
    Mamy też złoty pociąg - wymienia Maciej Hussakowski, miłośnik kolei i modelarz, który otwiera to miejsce na mapie Poznania.
    Na półkach pojawi się około 50 modeli, nie zabraknie kolejowego placu zabaw dla dzieci czy zdalnie sterowanej makiety kolejowej z klocków LEGO.
    Od soboty będzie można oglądać makiety kolejowe na Dworcu Zachodnim."
    https://epoznan.pl/n…
  • #153 X. Piast II Chrobry (2025-03-21 18:17:01)
    Trwa kolejowa inwestycja w Poznaniu za astronomiczne 1,4 mld złotych.
    https://epoznan.pl/n…
  • #154 Programista Kolejowy (2025-06-09 19:48:13)
    271 [Wrocław Główny - Poznań Główny] na całym odcinku
    351 [Poznań Główny - Szczecin Główny] na odcinku Poznań Glówny - Poznań Główny POD
    354 [Poznań Główny POD - Piła Główna] na całym odcinku
    405 [Piła Główna - Ustka] od rozjazdu początkowego by przejechać na tory do Piły Północ
    Tory stacyjne piły
    18 [Kutno - Piła Główna] podobnie jak 405
    203 [Tczew - Kostrzyn] Ostbahn [tak samo]
    999 [Piła Główna - Piła Północ] na całym odcinku [totalny bezsens mogli nas 405 od razu puścić]
    405 [Piła Główna - Ustka] ponownie ale tym razem do Szczecinka.
    Po zatrzymaniu w Szczecinku, niestety urwał mi się materiał do Białogardu ale w ramach stacji skład przejechał jeszcze 210 [Chojnice - Runowo Pomorskie] by wbić się na 404
    404 [Szczecinek - Kołobrzeg] w tym fragment 202 [Gdańsk Główny - Stargard] w ramach przejazdu na stacji Białogard.

    Na piechotę zwiedzimy: linię portową w Kołobrzegu, gdzie pociągi jadą po ulicy i rondo, gdzie krajowa 11 zaczyna swój bieg do Bytomia.


    https://youtu.be/qLC…
  • #155 X. Piast II Chrobry (2025-06-25 16:07:36)
    "Będzie nowy tabor. Samorząd z własnych środków kupi pociągi.
    Nowe pociągi dla Kolei Wielkopolskich. W najbliższych dwóch miesiącach urząd marszałkowski ogłosi przetarg na nowe pociągi, które mają zasilić flotę spółki Koleje Wielkopolskie. Wicemarszałek Wojciech Jankowiak zapowiedział, że samorząd planuje zakup 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych – z możliwością rozszerzenia zamówienia."

    https://radiopoznan.…
  • #156 Błażej Kopka (2025-06-25 21:14:43)
    Tak - słynne 10+10, bo kto nas powstrzyma? Do tego elektryfikacja Wągrowca! A jak! Książe - ja tylko mam nadzieję, że trzymasz dla Jankowiaka pokój w Gnieźnie...
  • #157 X. Piast II Chrobry (2025-07-02 13:55:23)
    Ciekawa oferta biletu tygodniowego wakacyjnego od Polregio.
    Ceny 149 i 179 (włącznie z KW, ŁKA i Arriva).
    https://polregio.pl/…
  • #158 Błażej Kopka (2025-07-12 09:57:21)
    Wczoraj przez Poznań Główny przejeżdżały w odstępie godziny ciekawe składy. Najpierw krwisto-czerwony Flirt Stadlera dla kolei włoskich, a potem niespotykany w kraju EZT Pesy, w ciekawych barwach z motywem ludowym dla kolei rumuńskich (tego drugiego nawet cudem złapałem na fotce, ale galeria, niestety zablokowana).
  • #159 Błażej Kopka (2025-07-24 17:40:33)
    Tymczasem na stacji Poznań Główny sieć sklepów z płazem w logo, rzuciła ciekawe wyzwanie kolejarzom. Współzawodnictwo ma proste zasady - czy w kompleksie dworcowym tzw. stacji Poznań Główny (łącznie z przystankiem PKS) będzie więcej CZYNNYCH(!) schodów ruchomych, czy punktów owej sieci handlowej. Póki co "płazy" prowadzą z przewagą, która chyba na lata da im pozycję lidera :) Nic dziwnego, że najsłynniejsza atrapa stacji w Polsce powoli spada z pudła - na razie na najniższy poziom podium, ale to tylko kwestia czasu, kiedy zleci z niego w ogóle.
  • #160 Błażej Kopka (2025-08-01 16:55:04)
    Poznań rośnie na potęgę - chociaż FPS nie ma się czym chwalić, bo tylko jeden z ich pociągów "Plus" jest w ruchu, to oprócz lubuskiego, także lubelskie chce zakupić 4 EZT od FPS...
  • #161 Błażej Kopka (2025-11-15 12:15:25)
    Województwo otwarło oferty na nowe "lżejsze" pojazdy zeroemisyjne, czyli EZT. Pojazdów ma być 20, ale chyba będzie to rozdzielone opcją 10+10. I tu niespodzianka - FPS nie przedstawił oferty, zrobił to natomiast STADLER (chyba po raz pierwszy w Wlkp., chociaż wydaje mi się, że na DŚ też jakoś specjalnie chyba do tej pory nie ofertowali). Cenowo najkorzystniej Newag, potem Pesa, a stawkę zamyka Stadler (co ciekawe, będący tylko nieco droższy od Pesy). Oprócz ceny decydujący będzie czas dostawy oraz waga pojazdów, plus pewnie parę innych szczegółów, więc ewentualny wybór wcale nie jest oczywisty, ale najpewniej rozegra się między Pesą, a Newagiem. Stadler coś na razie nie może przebić się z taborem na zachodzie kraju. A brak oferty od FPS nie wiem, czy nie wynika z wymogu doświadczenia w dostawach (ale nie jestem pewien, czy taki wymóg akurat w tym przetargu był), którego FPS nie ma, chociaż de facto jeden EZT już jeździ. Wyszło bowiem tak, że większy z Plusów (228M) wrócił już na tory, ale... nienaprawiony i jeździ tylko jako EZT (pojazd ma usterkę układu paliwowego, ale województwo nie porozumiało się z producentem, co do przyczyny tej awarii, której producent nie chce usunąć na swój koszt i wyszło, jak wyszło) :)

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Poznań Główny

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...