OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Poznań Główny

Ostatnia zmiana: 2020-07-17

Opis ogólny
Opis ogólny: Budynek został przebudowany w 1966 roku. W czasie tejże modernizacji, z placu dworcowego (parking przed dworcem) zlikwidowano tory linii tramwajowej nr 1, która tam kursowała. (info: anonymus, 2005-07-11)

---

Najbardziej przyjazny dworzec dla pasażerów w Polsce. Całodobowa obsługa podróżnych. Czynne bardzo sympatyczne poczekalnie oraz bary. Całodobowy ruch pociągów bez większych przerw. (info: Paweł Ukole, 2007-08-07)

---

Nazwy odnoszące się do tego dworca to Poznań Zachodni - odnosi się do budynku przy ulicy Głogowskiej oraz Dworzec Letni - skąd odjeżdżały odkryte pociągi do Osowej Góry. Zachowała się cała oryginalna konstrukcja dworca. Dworzec wraz z peronem został wybudowany z okazji przyjazdu cesarza Wilhelma do Poznania w 1902 r. Obecnie co roku z okazji rocznicy powstania wielkopolskiego odbywa się na nim inscenizacja przyjazdu Ignacego Paderewskiego do Poznania.

---

Spodziewając się wizyty cesarza w Poznaniu w 1902 roku wybudowano specjalny Dworzec Cesarski (później zwany Letnim). Potem z okazji jego ukończenia zamku cesarskiego dobudowano parterowy budynek reprezentacyjny a w 1913 roku z okazji kolejnej wizyty cesarza peron przykryto częściowo szklaną, półkulistą wiatą. Stąd odjeżdżały też niedzielne pociągi wycieczkowe dla poznaniaków. (info: Filip Walkowiak, 2007-11-18)

1 września 2013 r. został otwarty końcowy przystanek Poznańskiego Szybkiego Tramwaju na miejscu dawnego peronu 7. (info: Andrzej Dybza, 29-10-2013)

Opis infrastruktury: W związku z przedłużeniem PST do dworca odcięta od sieci została bocznica kolejowa na teren Międzynarodowych Targów Poznańskich. W czerwcu 2013 roku rozpoczęła się likwidacja torowiska na terenie MTP. (info: wasiukibic, 03-07-2013)

Na stacji znajdują się się dwa tunele podziemne: 1. czynny będący przejściem miedzy peronami dla podróżnych; 2.nieczynny, wyposażony wyłącznie w windy towarowe służący dawniej do przeładunku poczty. Łączył perony prawdopodobnie aż z piwnicą pobliskiego budynku poczty (pod ul Zachodnią), jego używanie zarzucono w chwili rezygnacji poczty polskiej z usług PKP. Podczas budowy nowego budynku dworca i Poznań City Center część tunelu po stronie wschodniej zamurowano, likwidując windy towarowe. Po stronie zachodniej (peron 6,5,4) tunel istnieje, stoją budynki wind, jednak najprawdopodobniej jego fragment przebiegający pod peronem 7 wykorzystano jako dodatkowe przejście podziemne między peronami nowego dworca tramwajowego. Świadczy o tym lokalizacja przejścia na przedłużeniu linii tworzonej przez szyby wind, jak i fakt, że jest ono w sumie mało potrzebne w tym miejscu. Prowadzą też do niego strome schody bez udogodnień dla niepełnosprawnych, mimo przystosowania całości budynku. Tym samym tunel jest już nieprzejezdny i częściowo zamurowany.(Info: Mike Russ - 2015-10-06) Uzupełnienie: podczas przebudowy peronów 4,5,6 (strona zachodnia)rozebrano pozostałe szyby wind towarowych. Tunel "pocztowy" pozostał pod ziemią, prawdopodobnie zasypany gruzem i zamurowany. (Info: Mike Russ 30-11-2017r.)

Opis budynków: Istnieją dwa budynki dworcowe-główny położony na środku stacji i tak zwany dworzec zachodni położony po zachodniej stronie stacji z wyjściem na zachodnią część centrum Poznania. (info: Karol Romaniuk, 2006-01-30)

Stary budynek dworca zamknięty, wszystkie sklepy i kasy przeniosły się do nowego budynku dworca lub do Poznań City Center. (info: Maciej Pacholski, 29-10-2013)

Stary budynek dworca, przestronny i ceniony za funkcjonalność, został zamknięty dla podróżnych 25 października 2013 r. (info: Andrzej Dybza, 29-10-2013).

29-11-2017r. w ramach przebudowy peronów po stronie zachodniej ostatecznie zlikwidowano stanowisko elektrycznego ogrzewania wagonów pasażerskich mieszczące się na przedłużeniu dawnego peronu 7 (stara rampa towarowa). Instalacje przytorową zlikwidowano, oraz pocięto na miejscu na złom charakterystyczny niebieski wagon aparatury elektrycznej (był to wycofany z obiegu wagon pocztowy). Tym samym zniknął jeden z ostatnich w Polsce "tymczasowo-trwałych" obiektów technicznych umieszczanych w pudłach wycofanego taboru (zwykle były to "grzejki" lub sprężarkownie). Info: Mike Russ 30-11-2017r.
Dane tabelaryczne
Województwo: wielkopolskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: Nowy budynek łączy w sobie obsługę pasażerską z galerią handlową.
lokomotywownia: używana
zadaszenie peronów: hala dworcowa perony 1,2,3,4b
wiata nad peronem perony 1a,2a,4,4a,5,6
semafory: świetlne
przejście nadziemne/podziemne, windy: Przejście podziemne: czynne
Przejście nadziemne: czynne
kasa: czynna
wieża wodna: nieużywana
perony: Perony: 6
Krawędzie peronowe: 15
kody: EPA:5100177
HAFAS:5100081
IBNR:159
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  304,656 Warszawa Zachodnia – Kunowice (– Frankfurt (Oder)) (3)  
  163,753 Wrocław Główny – Poznań Główny (271)  
  200,903 Kluczbork – Poznań Główny (272)  
  0,001 Poznań Główny – Szczecin Główny (351)  
  Poznań Główny – Poznań Wola (dawny przebieg)  
  Poznań Główny – Poznań Górczyn  
  Poznań Główny – zakłady, bocznice i łącznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Dyrekcja Kolei w Poznaniu (woj. wielkopolskie) 1,00 km
Poznań Główny Towarowy (woj. wielkopolskie) 1,09 km
Poznań Jeżyce (woj. wielkopolskie) 1,11 km
Zespół Szkół Komunikacji (woj. wielkopolskie) 1,39 km
Poznań MDK nr 1 (woj. wielkopolskie) 2,52 km
Poznań POD (woj. wielkopolskie) 2,62 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #11 (odp. na #9) irek (2018-06-22 11:29:06)
    Marku, odpowiedź poszła na pocztę. @Stanisław Pikul, podobnie myślę iż to Wronki. Ale na 100% nie jestem pewien. Jednak nie jest to Poznań Główny. Pisałem do Cyryla, ale odpowiedź ...eee przemilczę ;)
  • #12 Maciej (2019-02-15 21:58:59)
    Lokalna telewizja WTK podała dzisiaj, że... PKP planuje rozebrać stary, XIX-wieczny dworzec na stacji Poznań Główny. Po prostu brak mi słów. Przeciwna tej decyzji jest konserwator zabytków. Jak znam życie, dni tego obiektu są już policzone...
    https://wtk.pl/news/…
  • #13 (odp. na #12) Stanisław Pikul (2020-01-17 17:22:35)
    Taka ciekawostka ... https://poznan.wybor…
  • #14 ROPA Poznań (2020-01-17 23:01:42)
    Mam w swoich "archiwach" zdjęcia z wizualizacji propozycji przebudowy "starego dworca" ba nawet pokazywanych w holu właśnie jeszcze czynnego dworca. Z moich informacji oraz warunków jakie stawia konserwator zabytków "nie przejdzie" koncepcja całkowitego rozebrania bryły, lecz wybudowania nowej z odtworzeniem "starego czoła" dworca.
  • #15 Darek Nowak (2020-03-27 21:56:58)
    Kolejne ograniczenia kursów Kolei Wielkopolskich od 30.03:
    https://koleje-wielk…

    Ponadto, oprócz remontu torów na linii do Szczecina trwa obecnie budowa nowego peronu od strony galerii Avenida.
  • #16 (odp. na #15) Givexnine Poznań (2020-04-01 19:49:35)
    Oby ograniczenia nie prowadziły do tego, że te kursy nie zostaną wznowione po epidemii.
  • #17 (odp. na #16) Darek Nowak (2020-04-01 21:00:49)
    Za miesiąc wszystko już przestanie kursować.
    Przedwczoraj, we wtorek, byłem na Głównym w południe i było pusto na peronach i w pociągach.
    https://www.bazakole…

    Do Szczecina tylko 2x TLK/dzień, po południu.
    IC "Zefir" skrócona relacja do Piły (z Krakowa), też pusty.
    Z kursów KW na relacji Poznań - Piła zostało tylko 5 połączeń.
    Te które kończyły/zaczynały w Rogożnie na nowiutkim peronie nr 3 tamże, wogóle zostały skasowane.
    Dzisiaj Regio ze Rzepina 17:16 przyjazd Poznań 19:21 widziałem na Górczynie zupełnie pusty (obsługiwany przez PR Lubuskie).
    Zlikwidowane są również kursy do Wolsztyna obsługiwane "samowarkami".
  • #18 (odp. na #16) Darek Nowak (2020-04-10 22:55:11)
    Zobaczcie nową "rzeżnię" w PR Poznań: https://polregio.pl/…
  • #19 (odp. na #18) Givexnine Poznań (2020-04-11 14:12:38)
    Oby tylko je wszystkie poprzywracali po wirusie.
  • #20 (odp. na #19) Adolf Nowak de Piaskowski (2020-08-28 00:15:05)
    Proszę zobaczyć jakie debile układają rozkłady dla KW:
    https://koleje-wielk…
    Np. w tabeli nr 3, pociąg "Rusałka" do ZG jest wymieniony 8! razy!
    Przecież ten "rozkład" jest zupełnie nieczytelny.
    Ponadto gdy miesiąc wcześniej napisałem do nich, bo nikt nie odbiera telefonów, że mają błędy w rozkładzie i podałem liczne pozycje, to odpisali mi w stylu że mają to gdzieś....

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Poznań Główny

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...