Pszów
Ostatnia zmiana: 2024-04-30
Opis ogólny |
---|
Opis ogólny: Jest częścią bocznicy KWK "Rydułtowy - Anna" (dawna KWK "Anna") (info: Grzegorz Pierchała, 2004-11-22) |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | śląskie | |
dodatkowe tory: | rozebrano | |
budynki dworcowe: | adaptowany do innych celów | |
budynki obsługi taboru: | nie ma, być może była | |
zadaszenie peronów: | nie ma, być może była | |
semafory: | świetlne zlikwidowane | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: nie ma i nie było Przejście nadziemne: nie ma, być może było |
|
kasa/biletomat: | zlikwidowana | |
nastawnie, strażnice, posterunki: | Ps zlikwidowana | |
wieża wodna: | nie ma, być może była | |
perony: |
Perony: 2 / obecnie: 0 Krawędzie peronowe: 3 / obecnie: 0 |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
8,460 | Syrynia – Pszów (192) | ||
Pszów – bocznice |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
-
#1
Igor13
(2022-11-22 20:03:32)
Pod względem liczebności mieszkańców Pszów jest w zasadzie na podobnym poziomie co Kłobuck, jednak przy obecnym niekorzystnym przebiegu linii zmuszających potencjalne pociągi jadące do Rybnika do okrążania przez Olzę sprawia, że reaktywacja ruchu pasażerskiego w takiej formie jest niemożliwa.
Naszły mnie słuchy podczas rozmów o kolei do Jastrzębia i narzekań krzykaczy o braku pociągu do Bohumina (nie wiem czy są to prawdzie informacje, bo nie bywam za bardzo we Wodzisławiu Śląskim), że jest problem ze zbyt dużym tłokiem na linii kolejowej nr 158, w związku z kursem pociągów towarowych do granicy.
Jeżeli tak faktycznie jest, to idealna byłaby koncepcja stworzenia obwodnicy Wodzisławia Śląskiego, którym byłaby linia kolejowa nr 192 do Buglowca, wraz z fragmentem linii kolejowej nr 176 z Olzy do Bluszczowa i odtworzeniem zlikwidowanej łącznicy. Oprócz tego należałoby wybudować nową linię kolejową (o ile można ją traktować za fragment 192-ki) z Pszowa do Rybnika Niewiadoma, wraz z elektryfikacją tego szlaku. Wtedy część ruchu towarowego można byłoby tranzytować przez linię kolejową nr 192. Trzeba byłoby jednak w tym wypadku rozbudować stację Rybnik Niewiadom, o co najmniej jeden dodatkowy tor dla pociągów towarowych oraz posiadać dwa perony pod obsługę ruchu pasażerskiego, aby nie blokować szlaku.
Nie wiem, jak prezentuje się kwestia możliwej reaktywacji przystanków w tym wypadku i czy od Pszowa pociągi pasażerskie mogłyby kursować do Olzy lub Chałupek, czy w tym wypadku wystarczy tylko komunikacja z Rybnikiem? -
#2
KR.RS.
(2022-11-23 08:39:20)
Miałem kiedyś okazję rozmawiać z mieszkańcami Pszowa i z tamtejszej perspektywy kluczowy jest dojazd do Wodzisławia Śląskiego i Rybnika. O ile w pierwszym przypadku musiałaby powstać od zupełnych podstaw całkowicie nowa nitka, to w drugim rzeczywiście przedłużenie dotychczas istniejącej linii z Pszowa do Niewiadoma wydaje się najrozsądniejszym wariantem. Pytanie czy jest to możliwe ze względu na warunki terenowe, mianowicie liczne hałdy, szkody górnicze i dość gęstą zabudowę w okolicy. Co do dalszego przebiegu w stronę Olzy i Chałupek nie wypowiem się, bo trudno mi ocenić temat. Nie ma raczej możliwości budowy nowej linii w stronę Raciborza, bo taka mogłaby ewentualnie liczyć na jakąś frekwencję.
-
#3
(odp. na #2)
Igor13
(2022-11-24 16:25:07)
Część hałd trzeba będzie usunąć i ewentualnie część ziemi z nich można byłoby wykorzystać pod nasyp dla linii kolejowej, o ile byłoby to możliwe. Skoro mowa o Wodzisławiu Śląskim, to można byłoby też uwzględnić budowę nitki w stronę Radlina, o ile nie będzie to stanowiło problemu. Niedługo chyba też mają odbyć się konsultacje w sprawie połączeń w województwie i chyba wtedy może być okazja do rozmów i tym temacie.
-
#4
wasiukibic
(2022-11-24 19:22:57)
"Oprócz tego należałoby wybudować nową linię kolejową (o ile można ją traktować za fragment 192-ki) z Pszowa do Rybnika Niewiadoma, wraz z elektryfikacją tego szlaku." => "Pytanie czy jest to możliwe ze względu na warunki terenowe, mianowicie liczne hałdy, szkody górnicze i dość gęstą zabudowę w okolicy." - nie. Nikt o tym nawet nie myślał w czasach największego rozwoju ROWu. Czy Wam się wydaję, że gdyby było inaczej, to Niemcy by się pchali z torem do Syryni, dokładnie w odwrotnym kierunku, niż są elektrownie, koksownie, stacja rozrządowa, etc? Znam tamte tereny bardzo dobrze, hałda na hałdzie, skała płona nie nadaje się do wbudowania w nasypy kolejowe, dodatkowo po gwałtownym zdjęciu nasypu następuje zjawisko odprężenia w gruncie. Spadki terenu są takie, że jadąc rowerem można wypluć płuca; lk 140 w Niewiadomie, jak i cała stacja leżą w dolinie Nacyny i zaraz trzeba się gwałtownie wspinać do góry. W samym Pszowie ukształtowanie terenu także jest urozmaicone, niekorzystne z punktu widzenia trasowania linii kolejowej.
-
#5
(odp. na #4)
Igor13
(2022-11-24 20:12:41)
Czyli rozumiem, że tutaj mogą być problemy. A jeżeli Niewiadom odpada to czy budowa linii od Radlina (Marcel i Wodzisław Śląski) czy nadal jest ten sam efekt?
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Pszów