OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Prawy Brzeg Wisły

Ostatnia zmiana: 2021-04-19

Opis ogólny
Początkowo stacja znajdowała się na terenie zalewowym (za wałem przeciw powodziowym). Po tym jak prom Aegir został rozebrany zlikwidowano stację za wałem i przeniesiono ją przed wał gdzie stoi do dziś. Słabo stroma droga prowadząca na wał to w rzeczywistości były przebieg linii. Obok stacji można jeszcze znaleźć podkłady od wspomnianej linii. Układ torowy został kilka razy zmieniony.

Część stacji oddzielona jest od reszty płotem (teren prywatny) przez co niemożliwa jest normalna zmiana kierunku jazdy. Odbywa się ona za pomocą… łańcucha. Skład zatrzymuje się przed zwrotnicą, lokomotywa jest odłączana od wagonów i łączona z nimi właśnie łańcuchem. Lokomotywa wjeżdża następnie na jeden z dwóch torów, zwrotnica (pod łańcuchem) jest przekładana i wagony wjeżdżają na drugi tor. Łańcuch jest odłączany, lokomotywa wycofuje i podłącza się z drugiej strony składu.
Nazwa na tablicy jest zamalowana, ale "Prawy Brzeg Wisły" występuje na blankiecie biletu i na rozkładzie jazdy przylepionym do zamalowanej tablicy.

Obrotnica została zamontowana w 1957 roku, krótko po tym jak została zamknięta przeprawa promowa przez Wisłę (w 1956). Wtedy pociągi kończyły bieg przy wale przeciwpowodziowym. Obrotnica służyła przede wszystkim do obracania jednokierunkowych wagonów motorowych. Została zdemontowana w 1986 roku, jak wprowadzono do trakcji rumuńskie wagony motorowe - dwukierunkowe (uznano że jest już niepotrzebna). Obrotnicę przeniesiono na stację Nowy Dwór Gdański i zamontowano przy hali napraw wagonów (lokomotywownia miała własną) gdzie służyła do chwili zamknięcia kolei wąskotorowej w 1996 roku. info: JWW.
Dane tabelaryczne
Województwo: pomorskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: 2021: Były ale już nie istnieją
przed 2018: Były, zmienione przeznaczenie. Budynek nie utracił jeszcze swego pierwotnego wyglądu
lokomotywownia: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: nie ma i nie było
semafory: nie ma, być może były
przejście nadziemne/podziemne, windy: Przejście podziemne: nie ma i nie było
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa/biletomat: zlikwidowana
nastawnie, strażnice, posterunki:
wieża wodna: nie ma i nie było
perony: Bardzo dziwne miejsce. Peron z krawędzią nie istnieje. Wysiada się na wydeptaną ścieżkę, na której stoi zamalowana tablica - kiedyś z nazwą miejscowości. Ta ścieżka ledwo się mieści między torem a ogrodzeniem. Od strony wsi jest drogowskaz.
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  Przedwojenna przeprawa promowa  
  17,000 Koszwały – Stegna Gdańska  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Lewy Brzeg Wisły (woj. pomorskie) 1,56 km
Mikoszewo (woj. pomorskie) 1,74 km
Świbno (woj. pomorskie) 1,77 km
Przegalina Kolonia (woj. pomorskie) 2,33 km
Przegalina (woj. pomorskie) 3,47 km
Szewce Gdańskie (woj. pomorskie) 5,25 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

[Dodaj nowy komentarz]

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj treści nie mogą być odbierane jako oficjalne stanowsko administratorów strony w jakiejkolwiek kwestii.
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Prawy Brzeg Wisły

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...