OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Garczyn

Ostatnia zmiana: 2024-07-16

Opis ogólny
Począwszy od października 1948 r. (SRJP zima 1948 - 1949), na p.o. Garczyn zatrzymywała się tylko jedna para pociągów (poranny relacji Chojnice - Kościerzyna i popołudniowy relacji powrotnej). Sytuacja uległa poprawie w maju 1968 r. (SJRP 1968 - 1969), kiedy położony nad malowniczym jeziorem przystanek zyskał popularność wśród turystów. Postój zaliczało tu już kilka par pociągów dziennie, ale jedynie w okresie letnim (od połowy czerwca do końca sierpnia). Stopniowo okres ten wydłużono do połowy września, aż 21 czerwca 2001 roku zawieszono wszelki ruch pasażerski na odcinku Kościerzyna - Nakło nad Notecią. Od lata 2004 roku, kiedy wznowiono ruch na linii 211, przystanek Garczyn jest czynny przez cały rok.
Dane tabelaryczne
Województwo: pomorskie
dodatkowe tory: nie ma i nie było
budynki dworcowe: nie ma i nie było
budynki obsługi taboru: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: mała wiata przystankowa
semafory: nie ma i nie było
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: nie ma i nie było
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa/biletomat: biletomat
nastawnie, strażnice, posterunki: nie ma i nie było
wieża wodna: nie ma i nie było
perony: Perony: 1
Krawędzie peronowe: 1
kody: HAFAS:5101075
IBNR:5138
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  62,597 Chojnice – Kościerzyna (211)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 Blady Wiktor (2024-01-12 12:52:20)
    Witam. Na mapach Topographische Karte 1:25 000 (Meßtischblatt) no.1873 po roku 1919 przed przystankiem Garczyn pojawia się tor (bocznica), która ostrym łukiem w prawo, od strony Kościerzyny odbija przed jeziorem Garczyn. Czy ktoś posiada informację na temat tego odgałęzienia?
  • #2 (odp. na #1) Paweł Skup (2024-01-12 23:05:14)
    Mam abiwalentne odczucia. Bocznica powstała w okresie, kiedy nad jeziorem wyrósł obóz przysposobienia wojskowego kobiet. Zdjęcia z tego miejsca, niestety bez torów, można znaleźć na forach i w NAC. Ja się natomiast zastanawiam, po co w takim miejscu bocznica, która na dokładkę w swoim końcowym odcinku wygląda, jakby była bocznicą do żwirowni. Obóz był i jest pomiędzy przystankiem a jeziorem. Tor wiódł na wschodni kraniec jeziora, rozdzielał się, a każdy jego koniec schodził do wykopu blisko brzegu.
  • #3 Blady Wiktor (2024-01-13 15:09:03)
    Na zdjęciu lotniczym z 1965roku widać jeszcze ślad po tej bocznicy, no i wszystko wskazuje, że była tam żwirownia, choć mapy geologiczne nie wskazują tam złóż. Wskazują je natomiast po przeciwnej stronie linii kolejowej 211. Z rzeźby terenu widać, że zachowało się tam sporo miejsc z widocznymi nasypami. W wolnej chwili zrobię rekonesans.
  • #4 ossa (2025-08-19 10:53:20)
    Te bocznicę wybudowano specjalnie dla salonki prezydenckiej. W Garczynie nad jeziorkiem wypoczywał Ignacy Mościcki.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Garczyn

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...