OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Racibórz

Ostatnia zmiana: 2024-12-13

Opis ogólny
Istnieje także wyjazd do stacji Racibórz Studzienna, na linię do Racławic śl., która została zamknięta w 2. połowie lat 90. (dokładna data nieznana). Po zamknięciu zaobserwowano na niej SM42 z wagonami towarowymi, ale nie wiem, co to były za przewozy i czy są nadal prowadzone. (info: Kajtek)

Na stacji można spotkać parę balbin stosowanych do manewrów na stacji, obsługi bocznic (ZEW, RaFaKo, Cukrownia, Kolzam, Henkel) oraz w ruchu towarowym w kierunku Racławic Śl. (przez Baborów, Głubczyce). (info: clackier from racibórz)

Przed dworcem stoi piękna wąskotorowa lokomotywa (odnowiona po powodzi z 1997r.) (info: piere, 2005-12-15)

Jeszcze w połowie 2007 r. odprawa podróżnych była całodobowa. Dziś poczekalnia jest zamykana od 23.30 do 4.00. (info: mateusz, 2008-02-18)

Na południowym krańcu stacji znajduje się wyremontowana nastawnia bramowa.

Budynek dworcowy z 1979 r. został rozebrany między sierpniem a październikiem 2022. W jego miejscu budowany jest nowy obiekt, który ma zostać oddany do użytku wiosną 2024.
Dane tabelaryczne
Województwo: śląskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: Dworzec jest czynny tylko częściowo. Po powodzi w 1997 r. zostały zamknięte cały parter dworca (kasy i poczekalnia) oraz - na I pietrze (na wysokości peronów) - m.in. świetlica i sklep. Odprawa odbywa się w pomieszczeniu zastępczym (kiedyś siedziba telegrafu). Dyżurny ruchu peronowy został przeniesiony z budynku na 2. peronie do budynku dworca na peronie pierwszym. (info: mateusz, 2008-02-18)
budynki obsługi taboru: 2019-11: lokomotywownia została zburzona, wagonówka również nie istnieje
2016: Lokomotywownia pełniła swoją funkcje co najmniej do połowy lat 90-tych, później tabor (głównie SM42) przeniesiono do Rybnika (Zakład Taboru Czechowice - Dziedzice). W lokomotywowni mieszczą się magazyny (firma budowlana - styropian, ale nie jestem do końca pewien). (info: clackier from racibórz)
zadaszenie peronów: wiata nad peronem
semafory: świetlne
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Schody ruchome: brak;
Windy: czynne;
Przejście podziemne: czynne;
Przejście nadziemne: Jest (lub była) kładka na wysokości ul. Staszica.
kasa/biletomat: Kasa: czynna;
Biletomat: brak.
nastawnie, strażnice, posterunki: "RA"
"RA1"
"RA2"
"RA3" - zlikwidowana;
"RA11"
"RB"
wieża wodna: nieużywana w stanie dobrym
perony: Perony: 3
Krawędzie peronowe: 5
kody: EPA:5100100
HAFAS:5100263
IBNR:167
informacja pasażerska: Dynamiczna: infokioski, wyświetlacze, megafony, zegary;
Statyczna: gabloty, peronowe tablice małe i duże. Tablice dotykowe z alfabetem Braille'a. Podświetlane litery przestrzenne z nazwą stacji na budynku dworca.
inne budynki: Magazyny
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  32,226 Kędzierzyn Koźle – Chałupki (151)  
  0,000 Racibórz – Pietrowice Głubczyckie (– Krnov) (177)  
  Racibórz – Racibórz Studzienna  
  Racibórz – bocznice i łącznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 Mitold (2019-11-28 15:24:59)
    Niestety lokomotywownia została zburzona, wagonówka również nie istnieje. Linia w kierunku Racławic Śląskich od Baborowa w stronę Głubczyc nieprzejezdna.
  • #2 Mario (2021-06-09 18:18:06)
    Linia do Racławic została zamknięta dla ruchu osobowego w smutnym dniu 3 kwietnia 2000 r.
  • #3 Watermarines (2021-06-11 17:17:46)
    Owszem, ale jak na razie cała linia kompletna, towary to do Baborowa.
  • #4 (odp. na #1) wasiukibic (2023-04-16 12:19:29)
    Lokomotywownia przy ul. Tadeusza Kościuszki istnieje durś i ma się dobrze, zaadaptowana na inksze cele (jakaś hurtownia czy coś takiego). Talerz jak i tory dojazdowe zostały oczywiście rozebrane. Z powierzchni ziemi zniknął obiekt położony w widłach torów do Chałupek i Baborowa.
  • #5 (odp. na #4) X. Piast II Chrobry (2024-06-25 13:05:43)
    A dlaczego budują ten nowy dworzec?
  • #6 (odp. na #5) wasiukibic (2024-06-25 13:30:33)
    Stary został zalany podczas powodzi i parter zawarto, odprawa odbywała się na piętrze. Przez ten czas obiekt nieremontowany niszczał, aż w końcu ktoś zadecydował, że lepiej będzie go rozebrać i postawić na nowo, niż remontować dotychczasowy obiekt. Szkoda, że nie zdecydowano się przynajmniej częściowo odtworzyć przedwojennego budynku, ino zaś wciepywać tam klocek.
  • #7 Xman (2025-07-24 22:54:09)
    Dostali dofinansowanie na budowę nowego dworca PKP, już jest oddany do użytku, w tym starym kiedyś przed powodzią 1997r. były fajne makiety pociągów. I fakt, mogli zrobić ten nowy dworzec na wzór przedwojennego, ale i tak po oddaniu nowego zaczęło się tam życie zwiększać.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Racibórz

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...