OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Pietrowice Wielkie "Z"

Ostatnia zmiana: 2024-06-18

Opis ogólny
"Stacja Pietrowice Wielkie (12,342 km)

Zanim dojeżdżam do Pietrowic, zatrzymuję się jeszcze na stacji Lekartów. Jedyną pozostałością po kolei jest tu duży napis PKP na bocznej ścianie budynku. Różowego budynku, co wcale nie nastraja optymistycznie. Ciemnoróżowe toalety, do wyboru z tradycyjną latryną lub nowoczesną muszlą klozetową, do których można się dostać od strony torów, to jedyne, otwarte dla „zwiedzających” pomieszczenia. Okna na parterze, w większości okratowane, strzegą stację przed niepożądanymi gośćmi. Na drzwiach wisi też tabliczka zakazująca wstępu. Jedyną żywą istotą jest szczekający, w pustym domu obok, pies.

Ogromny budynek pietrowickiej stacji nawet opustoszały robi wrażenie. W niektórych oknach na pierwszym piętrze wiszą jeszcze firanki. Bez problemu dostaję się bocznym wejściem na klatkę schodową i odkrywam, że najprawdopodobniej ktoś tu jeszcze mieszka. Pukam do kolejnych drzwi, ale nikt nie otwiera. – Rzeczywiście mieszka tam jeszcze wdowa po pracowniku kolei, pani Taszkiewicz – tłumaczy Rudolf Bugla, którego spotykam na podwórku przed jego domem. Prawie 40 lat pracował w zakładzie remontu wagonów towarowych w Raciborzu i codziennie do pracy dojeżdżał pociągiem. – Nasz dom też należał do PKP. Dwa lata temu go wykupiliśmy – dodaje. Na pytanie o pracowników stacji prosi o pomoc żonę. Pani Maria przypomina sobie zawiadowcę Józefa Goca, który już nie żyje i panią Celinę, czyli Cecylię Gajną. – Na stacji był bufet, kasy, tętniło życie, teraz od czasu do czasu jedzie jakaś drezyna do Kietrza i to wszystko – mówi pan Rudolf, a jego żona wspomina czasy, gdy pracownikom kolei przysługiwały deputaty na węgiel, darmowe przejazdy i porządna przychodnia kolejowa w Raciborzu. Teraz budynek stacji przejęła gmina. – Jak wójt weźmie to w swoje ręce to na pewno coś z tego będzie. Mamy takiego wspaniałego wójta, że nie ma na co narzekać – podsumowuje pani Maria i prosi, żeby o tym koniecznie w gazecie napisać." źródło: https://www.nowiny.pl/glubczyce/98777-1510-do-glubczyc-reportaz.html
Dane tabelaryczne
Województwo: śląskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: adaptowany do innych celów
budynki obsługi taboru: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: nie ma i nie było
semafory: kształtowe zlikwidowane
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: nie ma i nie było
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa/biletomat: nieczynna
nastawnie, strażnice, posterunki: PWL od strony Baborowa zlikwidowana
wieża wodna: nie ma i nie było
perony: Perony: 2
Krawędzie peronowe: 3
kody: IBNR:4257
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  12,342 Racibórz – Pietrowice Głubczyckie (– Krnov) (177)  
  0,177 Pietrowice Wielkie – Kietrz (194)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 wasiukibic (2023-04-16 13:07:21)
    W pobliżu znajduje się, chyba największa w kraju fabryka okien - hale stoją jakieś 200 m od toru kolejowego, doskonale z niego widoczne. Fabryka od kilku lat systematycznie się rozbudowuje, produkując asortyment na cały świat, zatrudniając już kilka tysięcy ludzi. Niestety, kolej nie czerpie żadnych korzyści z tej prosperity. Mieszkańcy i władze z jednej strony są zadowoleni, bo jest praca, podatki, zakład aktywnie włącza się we wspieranie miejscowych inicjatyw, ale z drugiej strony tak duże przedsiębiorstwo generuje także olbrzymi ruch pojazdów na drogach, nie będących do tego przystosowanych; krętych, o dużych różnicach wysokości, przebiegających przy zabudowaniach. Z informacji, jakie pozyskałem in situ, problemem jest znaczna różnica wysokości, pomiędzy torem lk 177 a zakładem, zerowe zainteresowanie tematem zarówno zarządcy infrastruktury kolejowej, jak i przewoźników towarowych oraz to, że obsługa logistyczna fabryki od samego początku nie była przewidziana na uczestnictwo w niej transportu kolejowego.
  • #2 (odp. na #1) Marek Szydłowicz (2023-04-24 22:49:51)
    A widzisz i wywołałeś temat. Wygląda na to, że jednak producent okien jest zainteresowany
    https://nto.pl/sa-pl…
  • #3 (odp. na #2) wasiukibic (2023-04-25 09:30:33)
    Jestem tym bardzo zbudowany, jak widzę walkę lokalnej społeczności, władz i przedsiębiorców o tą linię kolejową, co de facto winno być obowiązkiem zarządcy infrastruktury, ministerstwa, a więc ludzi odpowiedzialnych za utrzymanie, udostępnianie i rozwój sieci kolejowej, na podstawie potrzeb obecnych i przyszłych. Ten artykuł potwierdza info, które zgarniam na miejscu, bo ludzie widząc moją krzątaninę przy torach zazwyczaj zagadują mnie, opowiadają swoje przemyślenia, czy historię związane z tą linią kolejową. Nawet przeszło mi przez głowę, żeby to kajś spisać :) Cóż, w tym kraju wszystko stoi na głowie, a szopka z prezydentem Andrzejem Dudą na peronie w Końskich tylko pokazuje, że w Polsce wiele spraw kluczowych leży i kwiczy, instytucje do tego powołane, nie wywiązują się we właściwy sposób ze swoich obowiązków, a ludzie muszą brać sprawy w swoje ręce.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Pietrowice Wielkie "Z"

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...