OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Gliwice

Ostatnia zmiana: 2024-04-28

Opis ogólny
Pierwszy dworzec w Gliwicach powstał wraz z dotarciem linii z Wrocławia w 1845 roku. Był on zdecydowanie mniejszy od obecnego. Stał dokładnie w miejscu obecnego dworca, choć okolica różniła się znacznie. Ulica łącząca dworzec z centrum miasta zyskała nazwę „Dworcowa” (Bahnfofstrasse). W odróżnieniu od ulic Dworcowych w innych miastach, jest ona nieco oddalona od dworca. Pamiętać jednak trzeba, że w owym czasie w miejscu ulicy Zwycięstwa były dość bagniste łąki. W 1893 dokonano częściowej rozbudowy dworca.
Rozwój miasta spowodował, że pilna stała się znacznie większa rozbudowa dworca odpowiedniego dla dużych przepływów ludzi i towarów. Pierwsze plany zaczęły powstawać tuż przed I wojną światową. Ale dopiero po jej zakończeniu, powstaniach, plebiscycie i ostatecznym wytyczeniu granicy między Polską a Niemcami powrócono do tematu. Opolska Dyrekcja Kolei przygotowała projekt nowego Dworca. Głównym projektantem był radca Grossart. Sama budowa rozpoczęła się wiosną 1923 roku. Wraz z dworcem postanowiono przebudować plac wokół. Tu prace koncepcyjne trwały znacznie dłużej i jeszcze w latach 30 XX wieku zastanawiano się nad ostatecznym jego kształtem. Plac zresztą wielokrotnie był potem przebudowywany, a obecnie (2022 rok) trwa kolejna jego przebudowa. Budowa nowego budynku dworca zakończyła się w 1925 roku. Otwarcie nastąpiło 9 grudnia. Do dziś dworzec niewiele się zmienił z zewnątrz od czasu jego powstania. Widać to doskonale podczas oglądania starych zdjęć i pocztówek – od razu można poznać co się widzi. Jedyne zmiany na przestrzeni dziejów, to różne traktowanie jego elewacji jako powierzchni reklamowej. No i nie ma oryginalnego zegara Siemens.
Natomiast środek dworca podlegał wielu przemianom na przestrzeni lat. Na początku mieścił kasy biletowe, poczekalnię pierwszej i drugiej klasy – z salą konferencyjną i restauracją. Nieco z boku była poczekalnia trzeciej i czwartej klasy (ta ostatnia z osobnym wejściem).
Perony przetrwały w swojej formie pierwotnej aż od 2015 roku, zatem większość z nas dziś jeszcze pamięta, jak wyglądały. A kto już zapomniał albo jest za młody – spora część zdjęć w galerii wciąż przedstawia perony w tamtej formie.
Dworzec przed wojną obsługiwał bardzo duży ruch zarówno pasażerski, jak i towarowy. Tutaj też w latach 1936 – 1939 zatrzymywał się najszybszy pociąg tamtych czasów: Latający Ślązak”, który po bardzo wolnych 15 minutach jazdy z Bytomia po wyjechaniu z Gliwic rozpędzał się do 160 km/h i w czasie 4:22 h docierał do Berlina.
W latach powojennych dworzec funkcjonował bez większych zmian. Jedynie ściany wewnątrz ozdobiono mozaiką. Same pomieszczenia były na tyle dobrze zaprojektowane, że nie wymagały znaczących modyfikacji. Te nastąpiły dopiero z nastaniem III RP, kiedy rodził się młody kapitalizm – tutaj zaznaczony byle jakimi budkami z szybkim jedzeniem, kwiatami, gazetami, gadżetami chińskimi itp. Na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku poddała się restauracja dworcowa – choć potem jeszcze były jakieś bardziej lub mniej udane reaktywacje.
W styczniu 2015 roku rozpoczęto trwającą prawie dwa lata przebudowę dworca. Remont został ukończony w grudniu 2016, otwarcie ponowne nastąpiło 14 grudnia. Największą różnicę widać na peronach. Zlikwidowano wiaty oraz niższe perony techniczne, a nad całością postawiono przeszkloną halę. Natomiast od 2020 trwa budowa centrum przesiadkowego w bezpośrednim sąsiedztwie dworca od strony północnej.
(Wojciech Gross. 18 stycznia 2022).
Dane tabelaryczne
Województwo: śląskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: Budynek dworca został zmieniony w latach 30 ubiegłego wieku (info: Konrad Sieradzki, 2005-06-20)
budynki obsługi taboru: Pierwotna lokomotywownia była w rejonie dzisiejszych wolnych torów (w północno - zachodniej części stacji). Dzisiaj już nie istnieje. Później powstała parowozownia na wschód od dworca (za hutą Gliwice w likwidacji). Była tam obrotnica, już zlikwidowana. Budynek jeszcze jest, ale nie jest wykorzystywany (nie ma okien) - grozi rozbiórką.
zadaszenie peronów: Od 2015 Hala dworcowa.
Wcześniej - wiaty (poniemieckie), drewniane na metalowych podporach, zostały rozebrane pod koniec lat 60. XX w. i zastąpione nowym dachem z ciągle dziurawej blachy, ich długość została skrócona. Wiata na 3 peronie została wymieniona na nowoczesną, podobną do nowej na nowym peronie 4.
Po kilkuletnim remoncie, w 2015 perony znajdują się w hali dworcowej.
semafory: świetlne i SBL
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: Są trzy przejścia podziemne - dwa ogólnodostępne i jedno służbowe. Środkowe, główne przejście w 2004 r. zostało na koszt miasta przedłużone w kierunku północnym, z wyjściem na ul. Tarnogórską. Tunel jest monitorowany kamerami i jak na razie dobrze oświetlony. (info: Jędruś)

Po ukończeniu remontu dworca tymczasowe przejście nadziemne rozebrano i nie ma w planach jego ponownej budowy.
kasa/biletomat: czynna
nastawnie, strażnice, posterunki:
wieża wodna: pierwsza, nieużywana wieża wodna (z 1912r.) przy ulicy Kolberga (obecne przypisanie Składowa 8B) znajduje się po drugiej stronie torów, ok. 230m na północ od budynku dworca; w drugiej połowie 2021 roku, przy okazji tworzenia centrum przesiadkowego, gruntownie odnowiono wieżę i teraz wieża wraz z otoczeniem prezentuje się wspaniale; z zewnątrz pokryta jest specjalnym rodzajem cementu, zachowano także wskaźnik poziomu wody. (info: Przemysław Warczyński, 2024-01-18)
wieża wodna z roku 1912 stoi na skarpie po północnej stronie stacji za wolnymi torami. Obecnie u podstawy skarpy są garaże, a wieżę otaczają ogródki działkowe - dojście tylko dla twardzieli. Wejście jest zamurowane, okna zakratowane - do środka wejść nie sposób. Generalnie stan wizualny taki sobie. (info: Paweł Niemczuk, 2020r.)
druga, nieużywana wieża wodna przy ulicy św. Stanisława Kostki znajduje się ok. 1.4km na południowy wschód od budynku dworca; stan zewnętrzny wieży - zły: tynk zaczyna odchodzić, cienka obudowa zbiornika sypie się (dodatkowa otulina z blachy falistej), ściany są przybrudzone, jest wskaźnik poziomu wody, drzwi w złym stanie, ale zamknięte; stan wewnętrzny - nierozpoznany. (info: Przemysław Warczyński, 2020-02-19)
trzecia wieża wodna znajduje się ok. 2.5km na wschód od budynku dworca, na terenie dawnego Zakładu Taboru; stan zewnętrzny wieży - średni: tynk miejscami odchodzi, część okienek wybita, jest wskaźnik poziomu wody, drzwi w dobrym stanie, zamknięte, ściany przybrudzone; stan wewnętrzny - nierozpoznany. (info: Przemysław Warczyński, 2020-02-19)
perony: Perony: Czwarty peron wybudowany został w końcu lat 80 lub w latach 90. XX w. Trzeci peron został przebudowany przed wizytą papieża w Gliwicach. Oprócz peronów pasażerskich istniały trzy perony służbowe (zlikwidowane podczas remontu dworca) - między peronami. Peron służbowy za trzecim peronem pasażerskim został od strony Zabrza skrócony, bo przeszkadzał podczas budowy czwartego peronu pasażerskiego.
Od czerwca 2007 r. peron pierwszy był nieczynny, a schody do niego zagrodzono metalowymi barierkami. Późną jesienią zabrano się za remont krawędzi peronu. Remont przyśpieszyło wznowienie kursowania pociągów pasażerskich do Bytomia. Krawędź od strony peronu drugiego jest już gotowa i przy niej stają pociągi do Częstochowy. Krawędź od strony budynku dworca jest odgrodzona od ludzi. (info: Andrzej Wysocki, 2008-02-06)
Krawędzie peronowe: 8
kody: EPA:5100024
HAFAS:5100011
IBNR:43
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  27,100 Katowice – Legnica (137)  
  25,564 Katowice Ligota – Gliwice (141)  
  13,063 Zabrze Biskupice – Gliwice (147)  
  Gliwice – Gliwice Łabędy (168)  
  2,048 Maciejów Północny – Gliwice (711)  
  1,796 Maciejów Południowy – Gliwice T3 [Gliwice GLA] (673)  
  Gliwice – Gliwice Trynek  
  Kolej Ruchu Regionalnego  
  3,208 Maciejów Południowy – Gliwice GLA (712)  
  4,900 [Maciejów Północny] – Gliwice GLA – Gliwice T3 (671)  
  Zabrze Północ – Gliwice (pierwotny przebieg fragmentu 147)  
  -0,500 Gliwice – Gliwice Sośnica KWK Sośnica Makoszowy (200)  
  Gliwice – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Inne punkty należące do stacji
Gliwice GLA
Gliwice GLA
Koniec LK141
Koniec LK147
Styk LK168/200
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 Adolf Nowak de Piaskowski (2020-11-06 11:28:19)
    Ta część stacji została zlikwidowana i trwają na całym tym obszarze prace budowlane: https://goo.gl/maps/…

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Gliwice

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...