OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Racławice Śląskie

Ostatnia zmiana: 2024-11-24

Dane tabelaryczne
Województwo: opolskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: używany zgodnie z przeznaczeniem
budynki obsługi taboru: zmienione przeznaczenie
zadaszenie peronów: wiata nad peronem
semafory: świetlne
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: nie ma i nie było
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa/biletomat: zlikwidowana lub nieczynna
nastawnie, strażnice, posterunki:
wieża wodna: 2013-11: Kolejowa wieża wodna stoi ok. 60 m na zach od budynku dworca. Podobne wieże można także znaleźć m.in. na stacjach: Drzewce, Grabowno Wielkie, Nowa Sól czy Żmigród. Wieża została zbudowana w 1905 r, ma wysokość 14 m i zbiornik wody o poj. 200 m³. Dostarczała na stację wodę do pięciu żurawi. Woda była czerpana z siedmiu studni głębinowych usytuowanych przy rzece Osobłoga, w odległości około kilometra od wieży. Ze względu na znaczną różnicę poziomów (od rzeki do fundamentu wieży ok. 20-25 m) zbudowano dwie przepompownie z systemem pomp przy ul. Ogrodowej i wieży.
Obok wieży istniała studnia głębinowa skąd pobierano wodę do mieszkań kolejowych na dworcu. Woda z wieży wodnej zaopatrywała parowozy i lokomotywownię, została wyłączona z eksploatacji w połowie lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku.
(Informacje z artykułu Stanisław Stadnickiego p.t.: „Zapomniany wodociąg z Racławic Śląskich” wybrał Bolesław Wojtyniak.)
stan zewnętrzny - mniej niż średni, wewnętrzny - nierozpoznany. (info: Przemysław Warczyński, 2021-07-01)
perony: Perony: 4
Krawędzie peronowe: 4
kody: EPA:5100105
HAFAS:5100201
IBNR:168
informacja pasażerska: Dynamiczna: zegary;
Statyczna: gabloty, peronowe tablice duże. Na budynku dworca nazwa stacji z liter przestrzennych. Piktogramy starego wzoru.
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  97,739 Katowice – Legnica (137)  
  15,354 Głubczyce – Racławice Śląskie (294)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Inne punkty należące do stacji
Koniec LK294
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 ... (2017-08-30 06:41:08)
    Trochę pozytywnych informacji dotyczących szopy - https://facebook.com…
  • #2 Kolejowy Amator (2021-11-04 21:43:01)
    Ktoś może przybliżyć jak wygląda układ peronowy? Na zdjęciach widać tylko perony 1 i 2 (krawędziowy i wyspowy) i jakiś ziemny. A co z czwartym?
  • #3 wasiukibic (2021-11-05 09:02:40)
    3 i 4 znajdują się po południowej stronie dworca i także są pokazane w galerii stacji.
  • #4 wasiukibic (2023-04-17 15:27:13)
    Jeszcze odnośnie kwestii przewozów pasażerskich w relacji Racławice Śląskie - Racibórz (likwidacji, reaktywacji, programu Kolej+). Posiłkując się artykułami prasowymi oraz wiedzą uzyskaną in situ: http://kolejpodsudec…
    "Jest rzeczą absolutnie nieakceptowalną, aby w XXI wieku powiat głubczycki był powiatem całkowicie pozbawianym możliwości korzystania z transportu kolejowego - wyjaśniał wiceminister Janusz Kowalski. - Przywrócenie linii kolejowej jest zatrzymaniem planu realizowanego 20 lat temu, kiedy linia ta przestała funkcjonować. - Dzisiaj program rządowy Kolej+ i współfinansowanie projektów z UE daje możliwość odtworzenia tej linii. - Zobaczymy jakie będą prawdziwe koszty, jestem przekonany, że będą niższe (od tych które się podaje w mediach przyp. redakcji)."
    "Jestem zwolennikiem tego, aby szukać takich możliwości, żeby program Kolej+ był programem nie dedykowanym bogatym samorządom, ponieważ nawet ten 15% wkład może być barierą trudną do przezwyciężenia - dodał wiceminister. - Właśnie w małych samorządach z uwagi na rolniczy charakter brakuje środków finansowych, tu potrzebne jest zewnętrzne wsparcie."
    Dodatkowo, na podstawie artykułu: http://kolejpodsudec…
    "W marcu 2000 roku do kolejarzy w Racławicach Śląskich dotarł telegram o treści: przewozy na linii kolejowej Racibórz-Głubczyce-Racławice zostaną na jakiś czas zawieszone ? tylko tyle. W Urzędzie Marszałkowskim woj. Opolskiego trwały rozmowy lokalnych samorządowców z władzami kolejowymi. Jeszcze za nim wypracowano jakiekolwiek wnioski kolej zawiesiła ruch pociągów."
    "Mimo wielu spotkań, zbierania podpisów, apeli do czasów obecnych pociągi nie wróciły do powiatu głubczyckiego. Cieniem szansy na reaktywację połączeń jest program Kolej+. Niestety linia przebiega przez biedne i małe samorządy, które mogą nie być wstanie zapewnić swojego, tzw. wkładu własnego, potrzebnego do odbudowy torów. Czas pokaże, co dalej. Wiara i nadzieja umierają ostatnie."
    Są to kluczowe wypowiedzi i to nie byle kogo, bo samego wiceministra rządu (zarówno ówcześnie, jak i obecnie, nota bene dość znanego z internetów - Janusza Kowalskiego. Niepoślednia w piramidzie administracji publicznej persona publicznie zawiera głos w sprawie bardzo istotnej luki w programie Kolej +, braku możliwości sfinansowania wkładu własnego, przy czym reaktywacja połączenia Racławice Śląskie - Racibórz są podawane jako przykład tej luki. Wiceminister jest świadom także tego, że to po stronie szeroko rozumianego państwa (ówczesne PKP, rząd) leży całkowita wina za zniszczenie tej (i nie tylko) linii kolejowej. Co zadziało w tej kwestii od tamtego czasu, w tej konkretnej kwestii? Otóż na podstawie: https://www.nowiny.p…
    Ten sam Janusz Kowalski wyraża zdziwienie, dlaczego te biedne i wykluczone samorządy nie stać na wyłożenia, bagatela, 80 milionów złotych. W dodatku przez ten 3 lata na szczeblu rządowym nie zrobiono nic w sprawie tego krzywdzącego wkładu własnego, przez co m.in. upada wiele potrzebnych projektów m.in. w województwie kujawsko-pomorskim, pomorskim, warmińsko-mazurskim, etc.
    Wyjątkowo bezczelnie i cynicznie brzmią w tym samym artykule słowa pana Andrzeja Bittela, które moim zdaniem jednoznacznie pokazują, jakie jest stanowisko rządu w tej sprawie:
    "Wszyscy wiedzieli, na co się decydują. Jeśli ktoś się decydował, składał wniosek, realizował uproszczoną dokumentację techniczną, to wiedział, co robi. Jeżeli ktoś teraz mówi, że go nie stać na 15%, to ja to rozumiem, bo oczywiście takie jest życie - odpowiedział jej Andrzej Bittel". Takie jest życie, że najpierw odstawiono szopkę dla gawiedzi na peronie stacji Końskie, pierdząc coś o wykluczeniu komunikacyjnym, naprawianiu historycznych błędów, itp. mając pełną świadomość tego, że koszty tego programu przewyższą możliwości budżetowe niejednego samorządu, do którego ten program był adresowany, ale o tym podczas szopki w Końskim nie wspomniano ani słowem. Szydło wyszło z wora dopiero po czasie...
  • #5 Stanisław Stanisław (2023-04-17 17:46:19)
    Wasiu bardzo trafnie to ująłeś i przedstawiłeś. Jakbym miał dodać coś od siebie, to takie szopki odstawiano na wielu peronach, w całej Polsce. A teraz, teraz tradycyjnie ...wina tych "drugich", w tym wypadku samorządów lokalnych. Proste zarazem, i genialne. Wręcz makiaweliczne... Zacytuję tu pewną historię. Było dwóch łuczników, którzy od pewnego czasu kłócili się o to, kto jest lepszy w swoim fachu. W pewnym momencie, jeden z nich, narysował kredą trzy tarcze na okolicznych drzewach i zaczął strzelać do nich. Trafił za każdym razem, bo był niezłym łucznikiem, ale nie w sam środek, tylko nieco z boku. Drugi łucznik wyjął strzały, naciągnął łuk i zaczął strzelać, przy czym powtarzał tą czynność tak długo, aż trzy strzały utkwiły w trzech drzewach. Następnie wyjął kredę z kieszeni, podszedł do każdego z nich, i obrysował tarczę dookoła strzały, tak aby znalazła się ona dokładnie w samym środku. Po chwili zwołał okoliczną gawiedź chwaląc się wynikiem, a protesty i tłumaczenia pierwszego łucznika skwitował tym, przecież ludzie widzą, kto jest lepszy. A jaki morał z tego ? Nie liczy się cel, tylko jego otoczka, bo otoczką można tak manipulować, że ludzie zawsze będą widzieli w kiepskim łuczniku wyborowego strzelca.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Racławice Śląskie

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...