Gąsocin
Ostatnia zmiana: 2025-07-14
Opis ogólny |
---|
Opis ogólny: Głębsza analiza planów modernizacji magistrali kolejowej E - 65 wskazuje iż utrzymana zostanie stacja Gąsocin. Tu pociągi szybsze będą wyprzedzały pociągi wolniejsze. Jednak z powodu zaniku pracy ładunkowej, zostaną rozebrane tory ładunkowe, które i tak nie są już od dłuższego czasu używane. (info: Leszek Gorecki, 2007-04-19) 16 listopada 1971 roku jadący od strony Warszawy pociąg towarowy 15687 prowadzony iławską lokomotywą ST 44 -193, nie zatrzymał sie przed wskazującym sygnał "stój" semaforem wjazdowym stacji Gąsocin, w wyniku czego zderzył się czołowo z wyjeżdżającym z toru głównego dodatkowego pociągiem towarowym, prowadzonym praską ST 44 -141. Obie prawie nowe lokomotywy na skutek dużego zakresu zniszczeń zostały skreślone z inwentarza PKP. (info od: Leszek Gorecki, 2008-03-12) 16 listopada 1971 roku jadący od strony Warszawy pociąg towarowy 15687 prowadzony iławską lokomotywą ST 44 -193, nie zatrzymał sie przed wskazującym sygnał "stój" semaforem wjazdowym stacji Gąsocin, w wyniku czego zderzył się czołowo z wyjeżdżającym z toru głownego dodatkowego pociągiem towarowym, prowadzonym praską ST 44 -141. Obie prawie nowe lokomotywy na skutek dużego zakresu zniszczeń zostały skreślone z inwentarza PKP. J. Rutkowski, Lokomotywownia Warszawa Praga, "Świat Kolei" 1/1008, s.16 (info od: Leszek Gorecki, 2008-01-23) W Kronice Parafii Świercze czytamy: W sierpniu 1940 roku rozpoczęta została, przez Niemców, budowa kolei Gąsocin - Ślubowo - Pułtusk. Plant pod kolej rozpoczęto przygotowywać 14 października 1940 roku. Kolej budowali ludzie z różnych miejscowości, np. z Prusinowic w gm. Świercze. Nad budową "czuwali" baumajstrzy, którzy bili ludzi tam pracujących. Budowa kolei Gąsocin - Pułtusk była jedną z większych inwestycji, w tym czasie, w okolicy. 15 kwietnia 1942 roku budowa kolei stanęła w miejscu, a robotników wywieziono na roboty do Prus. Ponadto w 1942 roku ukończono budowę dwóch nastawni w glowicach stacji, ktore swoją role pelnią do dziś. (info: Leszek Gorecki, 23-04-2008) Opis infrastruktury: Na stacji Gąsocin znajdują się dwa dodatkowe tory zeelektryfikowane, zdatne do eksploatacji, oraz dwie zelektryfikowane bocznice, obecnie nie używane. Ponadto znajduje się, również już nie używana, ładownia i rampa, oraz dwa tory bocznicowe niezelektryfikowane, nie używane. Stacja chroniona jest pięciokomorowymi semaforami wjazdowymi przy torach właściwych oraz sygnalizatorami sygnału zastępczego przy torach niewłaściwych. Semafory wyjazdowe w stronę Ciechanowa trzy trzykomorowe, w stronę Warszawy dwa trzykomorowe i jeden czterokomorowy. Sterowanie zwrotnicami mechaniczne z dwóch bliźniaczych nastawni, rozstawionych po wschodniej stronie torowiska, symetrycznie względem budynku stacji. W bezpośrednim sąsiedztwie nastawni znajdują się przejazdy kolejowe, chronione szlabanami sterowanymi z nastwni. (info: Leszek Gorecki, 2007-02-08) Opis budynków: Budynek stacji, drewniany, wzniesiony w 1877 roku w stylu rosyjskim, przy linii kolei nadwiślańskiej. Znajduję się tu kasa biletowa czynna, dawniej była jeszcze kasa bagażowa. Budynek jest w nie najlepszym stanie. Jak informuje dział zabytków, witryny internetowe www.sonsk.pl, po wybudowaniu stacja cieszyła się sławą jako obiekt wyjątkowo imponujący i interesujący architektonicznie. Przyjeżdżali do Gąsocina, specjalnie aby go obejrzeć, znani ludzie kultury, tacy jak Prus, Sienkiewicz, Żeromski czy Dąbrowska. Budynek jest wpisany na listę zabytków. Dwie nastawnie o takiej samej architekturze są w całości murowane, kryte dachówką. Podobny obiekt znajduje się w Modlinie. Dawniej przy rampach znajdowały się dość dużych rozmiarów magazyny, obecnie rozebrane. (info: Leszek Gorecki, 2007-02-08) |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | mazowieckie | |
dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
budynki dworcowe: | zamknięty w stanie dostatecznym | |
budynki obsługi taboru: | nie ma i nie było | |
zadaszenie peronów: | wiaty peronowe | |
semafory: | świetlne | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: czynne Przejście nadziemne: nie ma i nie było |
|
kasa/biletomat: | czynna | |
nastawnie, strażnice, posterunki: | ||
wieża wodna: | nie ma i nie było | |
perony: |
Perony: 2 Krawędzie peronowe: 3 |
|
kody: |
HAFAS:5101071 IBNR:5141 |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
79,669 | Warszawa Wschodnia – Gdańsk Główny (9) | ||
Gąsocin – Pułtusk |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Gąsocin