OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Gąsocin

Ostatnia zmiana: 2025-07-14

Opis ogólny
Opis ogólny: Głębsza analiza planów modernizacji magistrali kolejowej E - 65 wskazuje iż utrzymana zostanie stacja Gąsocin. Tu pociągi szybsze będą wyprzedzały pociągi wolniejsze. Jednak z powodu zaniku pracy ładunkowej, zostaną rozebrane tory ładunkowe, które i tak nie są już od dłuższego czasu używane. (info: Leszek Gorecki, 2007-04-19)

16 listopada 1971 roku jadący od strony Warszawy pociąg towarowy 15687 prowadzony iławską lokomotywą ST 44 -193, nie zatrzymał sie przed wskazującym sygnał "stój" semaforem wjazdowym stacji Gąsocin, w wyniku czego zderzył się czołowo z wyjeżdżającym z toru głównego dodatkowego pociągiem towarowym, prowadzonym praską ST 44 -141. Obie prawie nowe lokomotywy na skutek dużego zakresu zniszczeń zostały skreślone z inwentarza PKP. (info od: Leszek Gorecki, 2008-03-12)

16 listopada 1971 roku jadący od strony Warszawy pociąg towarowy 15687 prowadzony iławską lokomotywą ST 44 -193, nie zatrzymał sie przed wskazującym sygnał "stój" semaforem wjazdowym stacji Gąsocin, w wyniku czego zderzył się czołowo z wyjeżdżającym z toru głownego dodatkowego pociągiem towarowym, prowadzonym praską ST 44 -141. Obie prawie nowe lokomotywy na skutek dużego zakresu zniszczeń zostały skreślone z inwentarza PKP.

J. Rutkowski, Lokomotywownia Warszawa Praga, "Świat Kolei" 1/1008, s.16 (info od: Leszek Gorecki, 2008-01-23)

W Kronice Parafii Świercze czytamy:

W sierpniu 1940 roku rozpoczęta została, przez Niemców, budowa kolei Gąsocin - Ślubowo - Pułtusk.

Plant pod kolej rozpoczęto przygotowywać 14 października 1940 roku.

Kolej budowali ludzie z różnych miejscowości, np. z Prusinowic w gm. Świercze. Nad budową "czuwali" baumajstrzy, którzy bili ludzi tam pracujących.

Budowa kolei Gąsocin - Pułtusk była jedną z większych inwestycji, w tym czasie, w okolicy.

15 kwietnia 1942 roku budowa kolei stanęła w miejscu, a robotników wywieziono na roboty do Prus.

Ponadto w 1942 roku ukończono budowę dwóch nastawni w glowicach stacji, ktore swoją role pelnią do dziś. (info: Leszek Gorecki, 23-04-2008)

Opis infrastruktury: Na stacji Gąsocin znajdują się dwa dodatkowe tory zeelektryfikowane, zdatne do eksploatacji, oraz dwie zelektryfikowane bocznice, obecnie nie używane. Ponadto znajduje się, również już nie używana, ładownia i rampa, oraz dwa tory bocznicowe niezelektryfikowane, nie używane. Stacja chroniona jest pięciokomorowymi semaforami wjazdowymi przy torach właściwych oraz sygnalizatorami sygnału zastępczego przy torach niewłaściwych. Semafory wyjazdowe w stronę Ciechanowa trzy trzykomorowe, w stronę Warszawy dwa trzykomorowe i jeden czterokomorowy. Sterowanie zwrotnicami mechaniczne z dwóch bliźniaczych nastawni, rozstawionych po wschodniej stronie torowiska, symetrycznie względem budynku stacji. W bezpośrednim sąsiedztwie nastawni znajdują się przejazdy kolejowe, chronione szlabanami sterowanymi z nastwni. (info: Leszek Gorecki, 2007-02-08)

Opis budynków: Budynek stacji, drewniany, wzniesiony w 1877 roku w stylu rosyjskim, przy linii kolei nadwiślańskiej. Znajduję się tu kasa biletowa czynna, dawniej była jeszcze kasa bagażowa. Budynek jest w nie najlepszym stanie. Jak informuje dział zabytków, witryny internetowe www.sonsk.pl, po wybudowaniu stacja cieszyła się sławą jako obiekt wyjątkowo imponujący i interesujący architektonicznie. Przyjeżdżali do Gąsocina, specjalnie aby go obejrzeć, znani ludzie kultury, tacy jak Prus, Sienkiewicz, Żeromski czy Dąbrowska. Budynek jest wpisany na listę zabytków. Dwie nastawnie o takiej samej architekturze są w całości murowane, kryte dachówką. Podobny obiekt znajduje się w Modlinie. Dawniej przy rampach znajdowały się dość dużych rozmiarów magazyny, obecnie rozebrane. (info: Leszek Gorecki, 2007-02-08)
Dane tabelaryczne
Województwo: mazowieckie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: zamknięty w stanie dostatecznym
budynki obsługi taboru: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: wiaty peronowe
semafory: świetlne
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: czynne
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa/biletomat: czynna
nastawnie, strażnice, posterunki:
wieża wodna: nie ma i nie było
perony: Perony: 2
Krawędzie peronowe: 3
kody: HAFAS:5101071
IBNR:5141
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  79,669 Warszawa Wschodnia – Gdańsk Główny (9)  
  Gąsocin – Pułtusk  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Gąsocin

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...