OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Gąsocin

Ostatnia zmiana: 2016-09-12

Opis ogólny
Opis ogólny: Głębsza analiza planów modernizacji magistrali kolejowej E - 65 wskazuje iż utrzymana zostanie stacja Gąsocin. Tu pociągi szybsze będą wyprzedzały pociągi wolniejsze. Jednak z powodu zaniku pracy ładunkowej, zostaną rozebrane tory ładunkowe, które i tak nie są już od dłuższego czasu używane. (info: Leszek Gorecki, 2007-04-19)

16 listopada 1971 roku jadący od strony Warszawy pociąg towarowy 15687 prowadzony iławską lokomotywą ST 44 -193, nie zatrzymał sie przed wskazującym sygnał "stój" semaforem wjazdowym stacji Gąsocin, w wyniku czego zderzył się czołowo z wyjeżdżającym z toru głównego dodatkowego pociągiem towarowym, prowadzonym praską ST 44 -141. Obie prawie nowe lokomotywy na skutek dużego zakresu zniszczeń zostały skreślone z inwentarza PKP. (info od: Leszek Gorecki, 2008-03-12)

16 listopada 1971 roku jadący od strony Warszawy pociąg towarowy 15687 prowadzony iławską lokomotywą ST 44 -193, nie zatrzymał sie przed wskazującym sygnał "stój" semaforem wjazdowym stacji Gąsocin, w wyniku czego zderzył się czołowo z wyjeżdżającym z toru głownego dodatkowego pociągiem towarowym, prowadzonym praską ST 44 -141. Obie prawie nowe lokomotywy na skutek dużego zakresu zniszczeń zostały skreślone z inwentarza PKP.

J. Rutkowski, Lokomotywownia Warszawa Praga, "Świat Kolei" 1/1008, s.16 (info od: Leszek Gorecki, 2008-01-23)

W Kronice Parafii Świercze czytamy:

W sierpniu 1940 roku rozpoczęta została, przez Niemców, budowa kolei Gąsocin - Ślubowo - Pułtusk.

Plant pod kolej rozpoczęto przygotowywać 14 października 1940 roku.

Kolej budowali ludzie z różnych miejscowości, np. z Prusinowic w gm. Świercze. Nad budową "czuwali" baumajstrzy, którzy bili ludzi tam pracujących.

Budowa kolei Gąsocin - Pułtusk była jedną z większych inwestycji, w tym czasie, w okolicy.

15 kwietnia 1942 roku budowa kolei stanęła w miejscu, a robotników wywieziono na roboty do Prus.

Ponadto w 1942 roku ukończono budowę dwóch nastawni w glowicach stacji, ktore swoją role pelnią do dziś. (info: Leszek Gorecki, 23-04-2008)

Opis infrastruktury: Na stacji Gąsocin znajdują się dwa dodatkowe tory zeelektryfikowane, zdatne do eksploatacji, oraz dwie zelektryfikowane bocznice, obecnie nie używane. Ponadto znajduje się, również już nie używana, ładownia i rampa, oraz dwa tory bocznicowe niezelektryfikowane, nie używane. Stacja chroniona jest pięciokomorowymi semaforami wjazdowymi przy torach właściwych oraz sygnalizatorami sygnału zastępczego przy torach niewłaściwych. Semafory wyjazdowe w stronę Ciechanowa trzy trzykomorowe, w stronę Warszawy dwa trzykomorowe i jeden czterokomorowy. Sterowanie zwrotnicami mechaniczne z dwóch bliźniaczych nastawni, rozstawionych po wschodniej stronie torowiska, symetrycznie względem budynku stacji. W bezpośrednim sąsiedztwie nastawni znajdują się przejazdy kolejowe, chronione szlabanami sterowanymi z nastwni. (info: Leszek Gorecki, 2007-02-08)

Opis budynków: Budynek stacji, drewniany, wzniesiony w 1877 roku w stylu rosyjskim, przy linii kolei nadwiślańskiej. Znajduję się tu kasa biletowa czynna, dawniej była jeszcze kasa bagażowa. Budynek jest w nie najlepszym stanie. Jak informuje dział zabytków, witryny internetowe www.sonsk.pl, po wybudowaniu stacja cieszyła się sławą jako obiekt wyjątkowo imponujący i interesujący architektonicznie. Przyjeżdżali do Gąsocina, specjalnie aby go obejrzeć, znani ludzie kultury, tacy jak Prus, Sienkiewicz, Żeromski czy Dąbrowska. Budynek jest wpisany na listę zabytków. Dwie nastawnie o takiej samej architekturze są w całości murowane, kryte dachówką. Podobny obiekt znajduje się w Modlinie. Dawniej przy rampach znajdowały się dość dużych rozmiarów magazyny, obecnie rozebrane. (info: Leszek Gorecki, 2007-02-08)
Dane tabelaryczne
Województwo: mazowieckie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: używany zgodnie z przeznaczeniem
lokomotywownia: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: nie ma i nie było
semafory: świetlne
przejście podziemne: nie ma i nie było
kasa: czynna
przejście nadziemne: nie ma i nie było
wieża wodna: nie ma i nie było
perony: Perony: 2
Krawędzie peronowe: 3
kody: HAFAS:5101071
IBNR:5141
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  79,669 Warszawa Wschodnia – Gdańsk Główny (9)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Kałęczyn (woj. mazowieckie) 4,41 km
Gołotczyzna (woj. mazowieckie) 6,32 km
Świercze (woj. mazowieckie) 8,53 km
Jackowo Dworskie (woj. mazowieckie) 11,72 km
Wróblewo Mazowieckie (woj. mazowieckie) 12,78 km
Pomorze (woj. mazowieckie) 13,73 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Gąsocin

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...