OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Kosów Lacki

Ostatnia zmiana: 2019-06-07

Opis ogólny
Opis ogólny: Najbardziej zarośnięta stacja jaką widziałem, z pod bujnej roslinności ledwo widczne perony a raczej pozostałości.Budynek to barak zabity dechami tak samo jak nastawnie.Byc może czasem coś tam przejedzie, ponieważ przejazd z drogą jest dobrze oznakowany. (info: paweł, 2005-06-17)

Tutaj, a dokładnie paręset metrów za stacją w kierunku Małkini kończą się tory (patrząc od strony Siedlec tory kończą się na słupku 68,4 km) (info: Cezary Zawistowski, 08-03-2009)

W okresie drugiej wojny linia była dwutorowa.

Ruch pociągów zawieszono na wiosnę 1993 roku. Ostatnie zestawienia składów na linii to SP32 z szopy Siedlce z dwoma, trzema wagonami. Ruch towarowy zlikwidowano kilka lat później. Ostatnio pociąg (rzbiórkowy odcinka Małkinia- Kosów Lacki) widziano tu w 2006 roku. (info: SP45-166 (K. Korycki), 05-11-2009)

Opis infrastruktury: Po semaforach kształtowych nie ma już ani śladu... (info: Cezary Zawistowski, 08-03-2009)

Linia Siedlce-Ostrołęka pochodzi z końca XIX wieku. To najprawdopodobniej z tych czasów pochodzą niektóre budynki wzdłuż linii jak dworzec w Podnieśnie czy Kostkach.

Linia ostatni raz "modernizowana" była w latach 80, i wiązało się to z wymianą podkładów na strunobetonowe i szyn w torze głównym, oraz niektórych budynków wzdłuż linii. Nie ruszano za to torów bocznych, pozostawiono także archaiczne systemy sterowania ruchem. Wcześniejsze budynki nastawni o których wiadomo raczej niewiele zostały zastąpiono blaszanymi kontenerami. Z ich wnętrza odbywało sie sterowanie semaforami dla każdej głowicy, trzema kształtowymi semaforami wyjazdowymi, jednym wjazdowym, oraz jedną tarczą manewrową dla toru bocznego. Obok obu nastawni naprężacze sygnałowe w liczbie trzech. Zwrotnice przekładane ręcznie zabezpieczone zamkami kluczowymi. Jest to rozwiązanie zadziwiające biorąc pod uwagę iż przejeżdżały tędy brutta węglowe do EC Ostrołęka o masie powyżej 3000 ton, a także całoroczny dalekobieżny Lublin- Gdynia, podczas gdy w pobliskiej Treblince o układzie dwóch torów z dwukrotnie mniejszą liczbą zwrotnic zastosowano okazałe nastawnie murowane ze scentralizowanym systemem SRK na przekaźnikach i semaforach świetlnych.

Nastawnie Kosowskie w stanie agonalnym w przeciwieństwie do budynku dworca w marcu 2009 wciąż stały. Tory stacyjne dodatkowy bez krawędzi oraz główny przy krawędzi rozebrano w roku 2006. Pozostał jedynie tor od strony budynku dworcowego znajdujący się między peronami. Kończy się bez kozła oporowego około kilometra za byłą stacją w Kosowie, na wysokości kształtowej tarczy ostrzegawczej od strony Treblinki. Tor na odcinku Sokołów Podlaski-Kosów Lacki należny obecnie do województwa mazowieckiego i co ciekawe nie przewiduje się jego rozbiórki (być może posłuży do przewozu materiałów budowlanych pod budowę okolicznych dróg). Semafory kształtowe istniejące jeszcze w roku 2008, na początku 2009 nie istniały. (info: SP45-166 (K. Korycki), 05-11-2009)

Torowisko rozebrane razem z sygnalizacją. (info: Pawel T., 08-09-2011)

Opis budynków: Budynek, a raczej kontener dworca został rozebrany. (info: Cezary Zawistowski, 08-03-2009)

Na dzień dzisiejszy budynki Kosowa Lackiego praktycznie nie istnieją. Ze starej stacji nie pozostało praktycznie nic poza drewnianym budynkiem mieszkalnym dla pracowników kolei który jest bliźniaczo podobny do budynku dworca Kostki. W roku 2008 rozebrano współczesny nam budynek dworca, składający się z zaadaptowanych sześciu stalowych kontenerów mieszkalnych, pochodzący najprawdopodobniej z lat 80 z okresu pseudo modernizacji linii. (info: SP45-166 (K. Korycki), 05-11-2009)

Budynek dworca jeszcze istnieje. W połowie wyburzony, grozi zawaleniem. Perony istnieją nadal. Zarośnięte krzakami. Po nastawniach ani śladu. Pozostały słupki kilometrażowe (info: Pawel T., 08-09-2011)
Dane tabelaryczne
Województwo: mazowieckie
dodatkowe tory: rozebrano
budynki: zamknięty zdewastowany
lokomotywownia: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: nie ma i nie było
semafory: kształtowe zlikwidowane
przejście podziemne: nie ma i nie było
kasa: zlikwidowana lub nieczynna
przejście nadziemne: nie ma i nie było
wieża wodna: była, ale obecnie już nie istnieje
perony: Perony: 2
Krawędzie peronowe: 3
kody: IBNR:1211
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  70,015 Ostrołęka – Siedlce (34/55)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Telaki (woj. mazowieckie) 3,77 km
Wólka Okrąglik (woj. mazowieckie) 8,98 km
Kostki (woj. mazowieckie) 11,29 km
Zaręby Kościelne (woj. mazowieckie) 15,11 km
Treblinka (woj. mazowieckie) 15,55 km
Małkinia (woj. mazowieckie) 16,63 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Pisanie komentarzy dostępne jest jedynie dla zalogowanych użytkowników.

Komentarze:

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Kosów Lacki

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...