OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Kosów Lacki

Ostatnia zmiana: 2024-12-10

Opis ogólny
Opis ogólny: Najbardziej zarośnięta stacja jaką widziałem, z pod bujnej roslinności ledwo widczne perony a raczej pozostałości.Budynek to barak zabity dechami tak samo jak nastawnie.Byc może czasem coś tam przejedzie, ponieważ przejazd z drogą jest dobrze oznakowany. (info: paweł, 2005-06-17)

Tutaj, a dokładnie paręset metrów za stacją w kierunku Małkini kończą się tory (patrząc od strony Siedlec tory kończą się na słupku 68,4 km) (info: Cezary Zawistowski, 08-03-2009)

W okresie drugiej wojny linia była dwutorowa.

Ruch pociągów zawieszono na wiosnę 1993 roku. Ostatnie zestawienia składów na linii to SP32 z szopy Siedlce z dwoma, trzema wagonami. Ruch towarowy zlikwidowano kilka lat później. Ostatnio pociąg (rzbiórkowy odcinka Małkinia- Kosów Lacki) widziano tu w 2006 roku. (info: SP45-166 (K. Korycki), 05-11-2009)

Opis infrastruktury: Po semaforach kształtowych nie ma już ani śladu... (info: Cezary Zawistowski, 08-03-2009)

Linia Siedlce-Ostrołęka pochodzi z końca XIX wieku. To najprawdopodobniej z tych czasów pochodzą niektóre budynki wzdłuż linii jak dworzec w Podnieśnie czy Kostkach.

Linia ostatni raz "modernizowana" była w latach 80, i wiązało się to z wymianą podkładów na strunobetonowe i szyn w torze głównym, oraz niektórych budynków wzdłuż linii. Nie ruszano za to torów bocznych, pozostawiono także archaiczne systemy sterowania ruchem. Wcześniejsze budynki nastawni o których wiadomo raczej niewiele zostały zastąpiono blaszanymi kontenerami. Z ich wnętrza odbywało sie sterowanie semaforami dla każdej głowicy, trzema kształtowymi semaforami wyjazdowymi, jednym wjazdowym, oraz jedną tarczą manewrową dla toru bocznego. Obok obu nastawni naprężacze sygnałowe w liczbie trzech. Zwrotnice przekładane ręcznie zabezpieczone zamkami kluczowymi. Jest to rozwiązanie zadziwiające biorąc pod uwagę iż przejeżdżały tędy brutta węglowe do EC Ostrołęka o masie powyżej 3000 ton, a także całoroczny dalekobieżny Lublin- Gdynia, podczas gdy w pobliskiej Treblince o układzie dwóch torów z dwukrotnie mniejszą liczbą zwrotnic zastosowano okazałe nastawnie murowane ze scentralizowanym systemem SRK na przekaźnikach i semaforach świetlnych.

Nastawnie Kosowskie w stanie agonalnym w przeciwieństwie do budynku dworca w marcu 2009 wciąż stały. Tory stacyjne dodatkowy bez krawędzi oraz główny przy krawędzi rozebrano w roku 2006. Pozostał jedynie tor od strony budynku dworcowego znajdujący się między peronami. Kończy się bez kozła oporowego około kilometra za byłą stacją w Kosowie, na wysokości kształtowej tarczy ostrzegawczej od strony Treblinki. Tor na odcinku Sokołów Podlaski-Kosów Lacki należny obecnie do województwa mazowieckiego i co ciekawe nie przewiduje się jego rozbiórki (być może posłuży do przewozu materiałów budowlanych pod budowę okolicznych dróg). Semafory kształtowe istniejące jeszcze w roku 2008, na początku 2009 nie istniały. (info: SP45-166 (K. Korycki), 05-11-2009)

Torowisko rozebrane razem z sygnalizacją. (info: Pawel T., 08-09-2011)

Opis budynków: Budynek, a raczej kontener dworca został rozebrany. (info: Cezary Zawistowski, 08-03-2009)

Na dzień dzisiejszy budynki Kosowa Lackiego praktycznie nie istnieją. Ze starej stacji nie pozostało praktycznie nic poza drewnianym budynkiem mieszkalnym dla pracowników kolei który jest bliźniaczo podobny do budynku dworca Kostki. W roku 2008 rozebrano współczesny nam budynek dworca, składający się z zaadaptowanych sześciu stalowych kontenerów mieszkalnych, pochodzący najprawdopodobniej z lat 80 z okresu pseudo modernizacji linii. (info: SP45-166 (K. Korycki), 05-11-2009)

Budynek dworca jeszcze istnieje. W połowie wyburzony, grozi zawaleniem. Perony istnieją nadal. Zarośnięte krzakami. Po nastawniach ani śladu. Pozostały słupki kilometrażowe (info: Pawel T., 08-09-2011)
Dane tabelaryczne
Województwo: mazowieckie
dodatkowe tory: rozebrano
budynki dworcowe: zamknięty zdewastowany
budynki obsługi taboru: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: nie ma i nie było
semafory: kształtowe zlikwidowane
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: nie ma i nie było
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa/biletomat: zlikwidowana lub nieczynna
nastawnie, strażnice, posterunki:
wieża wodna: była, ale obecnie już nie istnieje
perony: Perony: 2
Krawędzie peronowe: 3
kody: IBNR:1211
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  70,015 Ostrołęka – Siedlce (34/55)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Kosów Lacki

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...