OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Trzebnica

Ostatnia zmiana: 2018-02-27

Opis ogólny
Opis ogólny: Ślepa stacja. Obecnie budynek stacyjny wykorzystywany jako przychodnia.

Na końcu stacji znajduje się ręczna obrotnica.

Trzebnica miała zadaszenie peronów do ok. 1950 roku. (info: dinxles, 2005-06-10)

Od 20.09.2009 r. 4 pary pociągów osobowych Kolei Dolnośląskich z Wrocławia Głównego do Trzebnicy (w tym jedna z Legnicy). (info: arek21, 18-09-2009)

4 listopada 2010 r. miasto uruchomiło pierwszą w swej historii linię komunikacji miejskiej - dowozówkę do dworca w godzinach "szkolnych" w dni robocze ( http://www.kociegory.eu/index.php?option=com_content&view=article&id=364:komunikacja-miejska-w-trzebnicy&catid=25:trzebnica&Itemid=11 ) (info: Michał D, 04-11-2010)

Opis infrastruktury: Na końcu szlaku - w przedłużeniu toru nr. 1 znajduje się obrotnica (info: Ty45 - 20, 2006-02-14)

Wszystkie tory mają nową podsypkę. Zwrotnice i podkłady są wymienione. (info: Anonymus Regis, 11-11-2009)

Opis budynków: Główny budynek stacyjny ma odnowioną elewację, wymienione okna oraz nową tablicę z nazwą stacji. W środku elegancko odremontowane pomieszczenia służące za biura. (info: Anonymus Regis, 11-11-2009)

- funkcję wieży wodnej spełniał budynek magazynowy, który posiadał zbiornik wody podwieszony pod dachem, zasilany wodą grawitacyjnie z okolicy Trzebnicy,

- w czerwcu 2008 r. ten system jeszcze działał,

- budynek b. wieży wodnej stoi ok. 110 m na pn-zach od budynku dworca,

- w czerwcu 2008 r. budynek stanowił część hurtowni materiałów budowlanych,żuraw wodny stoi przed budynkiem b.wieży wodnej,

- nieco podobna sytuacja istnieje w Szydłowie k. Opola Linia Opole-Nysa) gdzie wieża wodna była w budynku lokomotywowni (wrzesień 2013 r. Bolesław Wojtyniak)

(info: Bolesław Wojtyniak, 05-09-2013)
Dane tabelaryczne
Województwo: dolnośląskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: używany zgodnie z przeznaczeniem
lokomotywownia: zmienione przeznaczenie
zadaszenie peronów: rozebrano wiatę nad peronem
semafory: świetlne zlikwidowane
przejście nadziemne/podziemne, windy: Przejście podziemne: nie ma i nie było
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa: nieczynna
wieża wodna: nieużywana w stanie dobrym
perony: Perony: 1
Krawędzie peronowe: 1
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  19,736 Wrocław Psie Pole – Trzebnica (326)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Trzebnica Zdrój (woj. dolnośląskie) 0,48 km
Trzebnica Gaj (woj. dolnośląskie) 0,94 km
Trzebnica południe (woj. dolnośląskie) 2,62 km
Małuszyn (woj. dolnośląskie) 4,00 km
Brochocin Trzebnicki (woj. dolnośląskie) 4,59 km
Wysoki Kościół (woj. dolnośląskie) 4,77 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

  • #1 Łukasz Kiąca (2017-05-16 11:52:20)
    Teren stacji Trzebnica podczas prac remontowych 17.10.2016 r.
    https://www.youtube.…
  • #2 Łukasz Kiąca (2017-05-16 11:55:00)
    Stacja podczas prac remontowych 27.11.2016 r. oraz wystawa poświęcona trzebnickiej wąskotorówce.
    https://www.youtube.…
  • #3 Łukasz Kiąca (2017-05-16 11:57:23)
    Pociąg planowy po przywróceniu ruchu na linii dn. 30.12.2016 r.
    https://www.youtube.…
  • #4 (odp. na #3) Darek Nowak (2020-03-18 13:16:54)
    A po co kolejny remont skoro w 2009 roku był przed uruchomieniem linii?
    I w dodatku te tory boczne. Czy są tam jakieś za i wyładunki, bo chyba nie.
  • #5 (odp. na #4) Marek Potocki (2020-03-19 07:20:45)
    Wydaje mie się, że remont w 2009 był zrobiony tak na szybko, żeby puścić tam cokolwiek. Spowodowane to było remontem DK5 (przypominam, że wtedy S5 była drogą spotykaną tylko w powieściach SF). Sam remont (jak niemal każda inwestycja w tym kraju nie będąca skierowaną wprost do kierowców) był dość mocno krytykowany jako bezcelowy i mający być marnotrawstwem środków publicznych. Jak pociągi ruszyły, frekwencja w nich, nawet po zakończeniu remontu drogi, przekroczyła wszelkie prognozy. No i zaraz po remoncie trzeba już myśleć o modernizacji w celu zwiększenia przepustowości.
  • #6 (odp. na #5) wasiukibic (2020-03-19 07:39:20)
    Zgadza się, to był pilotażowy program, gdzie UMWD przejął obok linii do Trzebnicy także SZPG - Harrachov. Chwała ludziom, którzy dostrzegli oczywisty potencjał w tej trasie. W ten sam sposób krytykowany jest obecnie remont linii 285, głównie z uwagi na jednopoziomowe skrzyżowania z wrocławskimi ulicami oraz obecnym brakiem taboru spalinowego do obsługi. Tutaj zapewne prędzej czy później także trzeba będzie robić modernizacje: zbudować drugi tor do Kobierzyc, wiadukty nad torami/tor na nasypie na obszarze Wrocławia, wiadukt nad DK 8 w Kobierzycach, wiadukt nad DK 35 pod Pszennem...
  • #7 (odp. na #5) Darek Nowak (2020-04-04 00:40:56)
    Teraz takt do Trzebnicy jest 2-u godzinny: https://www.kolejedo…
  • #8 Prochiron (2020-05-29 21:51:24)
    Historia wznowienia tej linii to trochę szok, bo Trzebnica liczy tylko/aż 13 tys. mieszkańców a z tego, co Państwo wyżej piszą, to zainteresowanie i celowość inwestycji w ten odcinek były na prawdę konkretne. Pytanie w takim razie co stoi na przeszkodzie, by uruchamiać inne tego typu połączenia do innych miejscowości.
  • #9 (odp. na #8) wasiukibic (2020-05-29 22:36:06)
    Szok? Jak nisko musiała upaść kolej w Polsce... ale ad rem. Potencjał Trzebnicy nie tkwi w liczbie mieszkańców ale w położeniu w aglomeracji wrocławskiej, gdzie miasteczko to (oraz wsie położone wzdłuż linii kolejowej) stało się w ostatnich kilkudziesięciu latach sypialnią dla gwałtownie rozwijającego się Wrocławia. Z resztą wcześniej też DTR pozbawiona była większego przemysłu czy usług tzw. wyższego rzędu, w związku z tym mieszkańcy zmuszeni byli podróżować do najbliższego, dużego miasta, jakim jest Wrocław. W drugą stronę - okolice Trzebnicy są atrakcyjne pod kątem wypoczynkowym dla wrocławian. Takie związki wymuszają istnienie sprawnego transportu zbiorowego. To są naturalne zjawiska społeczeno-ekonomiczne, o których uczy się młodzież w liceum, a to że najpierw tą linię zajeżdżono, po czym zamknięto i chciano rozebrać - to tylko świadczy o tym, że odpowiedzialny za ten proces był albo debilem albo sabotażystą, bo inaczej się tego określić nie da. Podobnych przykładów w Polsce znajdziesz więcej, tylko nie wszędzie władze w porę ocknęły się i zaprotestowały przeciw dewastacjom sieci kolejowej w pobliżu dużych ośrodków miejskich i taki Żnin, Golub-Dobrzyń, Chełmno, Międzychód, Więcbork, Police itp. kolej pasażerską utraciły.
  • #10 Prochiron (2020-05-30 09:25:22)
    Dokładnie. Może przeprowadzono badania rynkowe i okazało się, że ludność woli przemieszczać się do innych miejscowości na rowerach, więc zaistniała potrzeba pobudowania na to miejsce ścieżek rowerowych :) W Wielkopolsce jest kilka takich linii, choćby Poznań-Międzychód, gdzie likwidacja połączenia jest dla mnie czymś trudnym do wytłumaczenia. Spokojnie funkcjonują trasy Poznań-Wągrowiec/Gołańcz, Leszno-Wolsztyn, Września-Jarocin czy Poznań - Wolsztyn (z moich obserwacji mogę powiedzieć, że czasami na odcinku od Grodziska do Wolsztyna nie jedzie już prawie nikt, więc rentowność na tym odcinku też chyba nie jest aż tak powalająca), podczas gdy np. powiązane ze sobą i nieodległe Leszno i Gostyń nie mają pociągu (nie wspominając o połączeniu z Gostynia do Poznania przez Kościan, którego reaktywacja to raczej science fiction). Czasami rzeczywiście wygląda to na daleko posunięte niedbalstwo władz samorządowych i jednostek takich jak PLK, które powinny dbać o swój, było nie było, majątek. O ile jestem w stanie zrozumieć zamykanie czy nawet rozbieranie typowych linii łącznikowych o bardzo lokalnym charakterze, na które w dobie samochodów pewnie nie byłoby aż takiego zainteresowania, o tyle połączeń między miastami trochę szkoda, zwłaszcza, że jakoś nic nie stoi na przeszkodzie by prowadzić nowoczesne usługi kolejowe na trasie do takiego Wągrowca czy Wolsztyna i nikt nie mówi o zamykaniu tych tras.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Trzebnica

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...