OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Anastazewo

Ostatnia zmiana: 2025-07-30

Opis ogólny
Otwarta dla ruchu 29 października 1911 roku stacja stanowiła przejście graniczne na granicy prusko-rosyjskiej.

Stacja stanowiła potężny punkt przeładunkowy buraków cukrowych, transportowanych do leżącej na odcinku do Konina cukrowni Gosławice. Początkowo linia gnieźnieńska posiadała rozstaw szyn 600 mm., w odróżnieniu od 750-milimetrowej linii gosławickiej. Sytuacja uległa zmianie w 1915 roku, kiedy cukrownia zdecydowała się przekuć swe tory do węższego rozstawu „gnieźnieńskiego“.
Latem 1954 r. odcinek Anastazewo - Jabłonka Słupecka (linia cukrownicza) powrócił do rozstawu 750 mm., podobnie jak trzy lata później szlak z Niechanowa (Gniezna) do Anastazewa. Od początku 1966 roku, linia gnieźnieńska została włączona do sieci Kujawskich Kolei Dojazdowych, łączących ze sobą tak odległe ośrodki jak Włocławek, Brześć Kujawski, Koło, Dobre Aleksandrowskie, Nieszawę, Sompolno, Krośniewice czy podłódzki Ozorków.

Do połowy lat 70-tych ub.w. ze stacji w Anastazewie prowadziła bocznica do miejscowego GS. Ostatecznie rozebrano ją w 1985 roku, wraz z istniejącą wagą wagonową.
1 września 1986 roku zawieszono wszelki ruch na odcinku Powidz - Anastazewo. Pociągi wróciły na tory dopiero z początkiem lipca 1999 roku w formie letnich, weekendowych kursów turystycznych. Pogarszający się stan nieremontowanej od lat nawierzchni spowodował jednak, iż od sierpnia 2010 roku Anastazewo znów zostało odcięte od reszty linii. Wkrótce potem rozebrano odcinek, prowadzący w kierunku Sompolna (potocznie zwany „cukrowniczym“). Obecnie zachował się jedynie ślepy tor szlakowy. Demontażowi uległa bowiem służąca pociągom turystycznym mijanka (w oparciu o pl.wikipedia.org).

Wiosną 2020 r. rozebrano tor główny na stacji. Linia od strony Powidza urywa się ok. 100 m. przed wjazdem.
Dane tabelaryczne
Województwo: wielkopolskie
dodatkowe tory: rozebrano
budynki dworcowe: Wraz z budową okazałego budynku stacyjnego, mieszczącego m.in. pomieszczenia dyżurnego ruchu, zawiadowcy stacji, kasy, biur oraz części noclegowej dla drużyn pociągowych, powstała też komora celna.
Budynek jest ponoć pozostałością po częściowo niezrealizowanym projekcie linii z Mogilna przez Orchowo do Konina.
przed 2020: opuszczony zdewastowany
2025: własność prywatna, ogrodzony, oczekujący remontu/zmiany przeznaczenia
budynki obsługi taboru: Stacja posiadała murowaną, dwustanowiskową parowozownię zwrotną, wyposażoną w kanał rewizyjny o długości 8 metrów. Przed nią znajdowała się obrotnica o średnicy 6 metrów, zaś obok studnia oraz zasiek węglowy.
Obecnie parowozownia znajduje się w rękach prywatnych, pełniąc funkcje mieszkaniowe.
zadaszenie peronów: nie ma i nie było
semafory: nie ma i nie było
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): nie ma i nie było
kasa/biletomat: zlikwidowana
nastawnie, strażnice, posterunki: był dyżurny ruchu, SRK brak, zapowiadanie telefoniczne
wieża wodna: zmienione przeznaczenie - przylegająca do parowozowni
perony: Perony: 1 ziemny / obecnie: 0
Krawędzie peronowe: 0
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  37,940 Gniezno – Anastazewo  
  37,940 Anastazewo – Konin Wąskotorowy  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Anastazewo

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...