OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Motycz Leśny (dawna lokalizacja)

Ostatnia zmiana: 2024-04-03

Opis ogólny
2017: W trakcie modernizacji linii nr 7 przystanek osobowy Motycz Leśny zostanie przeniesiony do nowej, lepszej lokalizacji w km 160,050 w pobliże szkoły podstawowej w Motyczu, kościoła i cmentarza parafialnego w Motyczu. O powyższe zabiegał samorząd Gminy Konopnica wspierany przez mieszkającego w pobliżu nowej lokalizacji przystanku posła Jana Łopatę.

Najstarszy przystanek osobowy na odcinku Dęblin – Lublin linii (starszy jest Gołąb, ale w chwili, gdy otwierano p.o. Motycz Leśny, Gołąb był prężnie działającą stacją). Przed uruchomieniem przystanku znajdowały się w tej okolicy 2 mieszkania kolejarzy, które zresztą istnieją do dziś (jedno drewniane i jedno murowane). Przystanek powstał przy przejeździe kolejowym z lokalną drogą. Po uruchomieniu przystanku w pobliżu peronu przy torze nr 1 wybudowano drewniany budynek poczekalni i kasy biletowej. W późniejszym czasie jakieś 50 metrów od peronów, na zachód od mieszkań kolejowych, wybudowano murowane schronisko pracowników służby drogowej i magazyn tejże służby. Na początku lat osiemdziesiątych XX w. (1982 lub 1983, najpóźniej 1984) rozebrano drewniany budynek poczekalni i kasy biletowej, a pomieszczenia te wygospodarowano w murowanym budynku służby drogowej (samo schronisko i magazyn pozostały. Co ciekawe, stary, drewniany budynek poczekalni i kasy biletowej stoi u jednego z mieszkańców wsi Motycz Leśny, służąc jako pomieszczenie gospodarcze. Jego wygląd, poza tym, że czas odznaczył na nim swoje, nie różni się znacznie od wyglądu, gdy służył jako kasa biletowa i poczekalnia. Nowa lokalizacja poczekalni i kasy miała tę wadę, że była daleko od peronów. Podróżnym służyła do około 2000 r., kiedy to zlikwidowano kasę, poczekalnię, schronisko i magazyn służby drogowej, a budynek zaadoptowano do innych celów. Tam gdzie była kasa i poczekalnia mieszkają ludzie, a w miejscu magazynu jest garaż.

Przystanek osobowy Motycz Leśny pojawia się po raz pierwszy we wklejkach do służbowego rozkładu jazdy z dnia 7 października 1946 r. (info: Jarosław Szczuryk vel Szczerba, 2007-10-03).
Dane tabelaryczne
Województwo: lubelskie
dodatkowe tory: nie ma i nie było
budynki dworcowe: był, ale już nie istnieje
budynki obsługi taboru: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: mała wiata przystankowa
semafory: nie ma i nie było
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: nie ma i nie było
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa/biletomat: zlikwidowana lub nieczynna
nastawnie, strażnice, posterunki:
wieża wodna: nie ma i nie było
perony: Rozebrano dwa perony
kody: HAFAS:5102355
IBNR:2157
informacja pasażerska: zlikwidowano
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  158,975 Warszawa Wschodnia – Dorohusk (7)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 Ewelina Czuchryta (2019-05-14 20:03:27)
    Trudno się zgodzić ze stwierdzeniem, że nowa lokalizacja przystanku osobowego Motycz Leśny jest "lepsza". Jak wynika z treści wpisu zabiegał o nią jeden mieszkaniec - Jan Łopata wspierany przez władze gminy Konopnica. Powód zainteresowania przeniesieniem przystanku także został podany - Jan Łopata mieszka w pobliżu nowej lokalizacji przystanku. A co z mieszkańcami z miejscowości Motycz Skubicha, Motycz Józefin, Motycz Kolonia I i II oraz Sporniak i Motycz Leśny a także z sąsiednich gmin: Wojciechowa i Jastkowa, dla których poprzednia lokalizacja od 1948 roku stanowiła jedyną możliwość komunikacyjną z Lublinem. Z jakim wysiłkiem i uporem tuż po wojnie Józef Mucha pomysłodawca i inicjator tego przedsięwzięcia jeździł wozem konnym do Dyrekcji PKP w Lublinie, w celu wynegocjowania powstania przystanku kolejowego. Lokalizacja była optymalna dla trzech gmin. Mieszkańcy solidarnie najpierw dokonywali zbiórek środków finansowych. Zarówno kobiety, mężczyźni i młodzież własnoręcznie wykonywali prace przy usypywaniu peronów wykorzystując zaprzęgi konne. Jak wspomina bezpośredni świadek tamtych wydarzeń - Józef Mącik, początkowo usypywano ziemię następnie żużel przywieziony transportem kolejowym. Solidarny wysiłek mieszkańców umożliwiał podjęcie pracy zarobkowej w Lublinie, kształcenie młodzieży dojeżdżającej do Lublina, był "oknem na świat". Dlatego niespodziewana zmiana lokalizacji przystanku kolejowego bez konsultacji społecznych wstrząsnęła mieszkańcami.Dla wielu z nich przejście pieszo dodatkowego dystansu 1,5 km do nowej lokalizacji przystanku, całkowicie uniemożliwi skorzystanie z komunikacji publicznej. Mieszkańcy kilku wsi z części gmin: Konopnica, Wojciechów i Jastków na czele z przewodniczącym komitetu Antonim Stanisławem Palakiem, protestują i kategorycznie domagają się przywrócenia dawnej lokalizacji przystanku. Zebrali ponad 1500 podpisów z tym żądaniem. Nie znajdują wsparcia ze strony władz Gminy Konopnica, organów wojewody oraz ze strony inwestora. W ostatnich dniach zwrócili się z prośbą o interwencję do TVP. Dla kogo więc nowa lokalizacja jest lepsza?

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Motycz Leśny (dawna lokalizacja)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...