OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Opole Główne

Ostatnia zmiana: 2025-06-24

Opis ogólny
Stacja składa się z dwóch części: południowej, przez którą przejeżdżają pociągi na głównej linii Katowice - Wrocław, oraz północnej, z której odjeżdżają pociągi m.in. w kierunku Częstochowy.

Dworzec składa się z dwóch budynków.
Terminal wejściowy, od strony ulicy Krakowskiej, malutki budynek - na piętrze hostel; w holu salon Relay; zejście do przejścia podziemnego.
Terminal główny - od strony miasta wychodzimy z tunelu; duży, odnowiony hol - kasy, sklep, automaty, rozkład jazdy, wyjścia z obu stron, czynna poczekalnia w osobnym pomieszczeniu.

Budynek dworca wielokondygnacyjny z wysoką halą mieszczącą poczekalnie, 8 kas biletowych, 2 informacje, 2 kioski. Dawne poczekalnie zaadaptowane na kiermasz książki oraz salonik Relay. Dworce wybudowane z czerwonej cegły z fundamentami kamiennymi w przejściu podziemnym płytki oraz nitowane, kute przejście bezpieczeństwa (co ciekawe zawsze zamknięte). Nad peronami 1 i 2 długa wiata na peronach 4 i 5 niebieskie wiaty przystankowe wykonane z metalu. Na terenie stacji znajdują się urządzenia SR świetlne. w pobliżu stacji lokomotywownia. Z peronu 3 można przejść drewnianymi schodami na wiadukt nad torami na ul Struga. (info: sajan, 2006-09-26)

Dyżurny ruchu peronowy znajduje się w starym drewniaku na 1 peronie stacji w pobliżu przejścia podziemnego na peron 2. Budynek przejściowy od strony placu mieści w sobie Opolski Zakład Przewozów Regionalnych oraz w holu gdzie są schody przejścia podziemnego kwiaciarnie oraz kiosk. W dalszej części budynku mieści się magazyn wejście od strony placu dworcowego. Oraz bar czynny 24/24.Oba budynki kryte spadzistym dachem z blachy koloru czerwonego. Na peronie wyspowym oprócz dworca głównego znajduje się piętrowy murowany budynek telegrafu ze spadzistym dachem.

W latach 2020-2024, w części pasażerskiej przeprowadzone zostały prace modernizacyjne. Zlikwidowano nastawnie "Op" i "Op2", które wyposażone były w urządzenia elektryczne, suwakowe, a zastąpiono je nową, komputerową nastawnią "Op". Pozostawiono jednak nastawnię wykonawczą "Op1", posiadającą urządzenia mechaniczne, scentralizowane. Od strony Groszowic wykonano także nową strażnicę przejazdową "Post.98". W części towarowej, ruchem pociągów kieruje 5 nastawni, wyposażonych w urządzenia mechaniczne, scentralizowane. Dawniej rejon lokomotywowni obsługiwały jeszcze 3 nastawnie. Obok budynku dworca znajduje się także "Post.12" służący do wydawania rozkazów pisemnych. Na stacji jest też "LCS", który nie bierze udziału w prowadzeniu ruchu na stacji Opole Główne, lecz steruje kilkoma posterunkami na przyległych szlakach.
Dane tabelaryczne
Województwo: opolskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: używany zgodnie z przeznaczeniem
budynki obsługi taboru: używana
zadaszenie peronów: wiata nad peronem
semafory: świetlne
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: czynne
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa/biletomat: czynna
nastawnie, strażnice, posterunki: "Op" - dysponująca, czynna
"Op" - stara dysponująca, zlikwidowana
"Op1" - wykonawcza, czynna
"Op2" - wykonawcza, zlikwidowana
"OT" - dysponująca, czynna
"OT1" - wykonawcza, zlikwidowana
"OT2" - wykonawcza, czynna
"OT3" - wykonawcza, czynna
"OT4" - wykonawcza, zlikwidowana
"OT5" - wykonawcza, zlikwidowana
"OT6" - wykonawcza, czynna
"OT7" - wykonawcza, czynna
"OZ"(LCS Opole) - czynna
"Post.11" - zlikwidowany
"Post.12" - czynny
"Post.98" - czynny
wieża wodna: Wieża wodna stoi ok. 330 ma na pd - wsch od budynku dworca za dwoma wiaduktami na ul. W. Reymonta, (info: Bolesław Wojtyniak, 31-10-2013).
perony: Perony: 5
Krawędzie peronowe: 9
kody: EPA:5100085
HAFAS:5100046
IBNR:141
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  99,322 Bytom – Wrocław Główny (132)  
  75,924 Tarnowskie Góry – Opole Główne (144)  
  4,154 Opole Groszowice – Opole Główne (280)  
  Opole Główne – Opole Wschodnie (300)  
  0,057 Opole Główne – Namysłów (301)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Inne punkty należące do stacji
Koniec LK280
Początek LK300
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 Adolf Nowak de Piaskowski (2020-11-06 22:37:39)
    Opole Główne robi dobre wrażenie, zwłaszcza te perony czołowe jak w jakieś większej metropolii.
    Ponadto nawet w południe ruch znacznie większy niż w godzinie szczytu w Katowicach.
    Na Wrocek 12:29 (z KK pusty) wsiadło 30 pasażerów, po drodze dosiadło drugie tyle.
  • #2 Speed (2021-10-05 11:47:53)
  • #3 Xiążę Piast II Chrobry (2023-02-09 22:10:51)
    Szczegółowy spis tabel Polregio dla rejencji opolskiej:
    https://polregio.pl/…
  • #4 Xiążę Piast II Chrobry (2023-03-21 14:37:18)
    A co się działo na kursie porannym KK do Wrockaw sobotę 18go, Opole odj. 9:10.
    W Brzegu trudno było już o stojące!
  • #5 (odp. na #4) wasiukibic (2023-03-21 17:16:54)
    Jak jechał opolski impulsik, to nie dziwota. Opolskie dało dupy po całości kupując trójczłonowe jednostki na najbardziej obciążoną pasażerami trasę w województwie. Rozumiem jeszcze, że coś takiego puszcza się do Gliwic, K-K, czy Zawadzkiego (choć w szczycie i tam potrafi być ciasno), ale na Opole - Wrocław ludzie jeżdżą jak śledzie w beczce, w zasadzie niezależnie od kursu. Tam powinien jeździć 36WE w trakcji ukrotnionej, ale niestety opolskie ma ich za mało...
  • #6 (odp. na #5) Opolanin (2023-03-22 14:06:28)
    Wystarczy EN57 i na szczytowych 71/72 i po sprawie...
  • #7 Opolanin (2024-03-31 16:25:26)
    Prawdopodobnie zdjęcia skrzyni zależności z nastawnicy z dawnej Op2. Obok stał jeszcze aparat blokowy z 3(?) okienkami, a środkowy przycisk to był induktor. Pamiętam trochę jak przez mgłę, ale frajda dla dzieciaka była jak można było poprzekładać zwrotnice, postawić semafor i oddać blok w blokadzie liniowej:)
    https://www.facebook…
    Linki bezpośrednie do zdjęć:
    https://scontent.fwa…
    https://scontent.fwa…
    https://scontent.fwa…
    https://scontent.fwa…
    https://scontent.fwa…
    https://scontent.fwa…
    https://scontent.fwa…
    https://scontent.fwa…
    https://scontent.fwa…
    https://scontent.fwa…

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Opole Główne

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...