Opole Główne
Ostatnia zmiana: 2025-06-24
Opis ogólny |
---|
Stacja składa się z dwóch części: południowej, przez którą przejeżdżają pociągi na głównej linii Katowice - Wrocław, oraz północnej, z której odjeżdżają pociągi m.in. w kierunku Częstochowy. Dworzec składa się z dwóch budynków. Terminal wejściowy, od strony ulicy Krakowskiej, malutki budynek - na piętrze hostel; w holu salon Relay; zejście do przejścia podziemnego. Terminal główny - od strony miasta wychodzimy z tunelu; duży, odnowiony hol - kasy, sklep, automaty, rozkład jazdy, wyjścia z obu stron, czynna poczekalnia w osobnym pomieszczeniu. Budynek dworca wielokondygnacyjny z wysoką halą mieszczącą poczekalnie, 8 kas biletowych, 2 informacje, 2 kioski. Dawne poczekalnie zaadaptowane na kiermasz książki oraz salonik Relay. Dworce wybudowane z czerwonej cegły z fundamentami kamiennymi w przejściu podziemnym płytki oraz nitowane, kute przejście bezpieczeństwa (co ciekawe zawsze zamknięte). Nad peronami 1 i 2 długa wiata na peronach 4 i 5 niebieskie wiaty przystankowe wykonane z metalu. Na terenie stacji znajdują się urządzenia SR świetlne. w pobliżu stacji lokomotywownia. Z peronu 3 można przejść drewnianymi schodami na wiadukt nad torami na ul Struga. (info: sajan, 2006-09-26) Dyżurny ruchu peronowy znajduje się w starym drewniaku na 1 peronie stacji w pobliżu przejścia podziemnego na peron 2. Budynek przejściowy od strony placu mieści w sobie Opolski Zakład Przewozów Regionalnych oraz w holu gdzie są schody przejścia podziemnego kwiaciarnie oraz kiosk. W dalszej części budynku mieści się magazyn wejście od strony placu dworcowego. Oraz bar czynny 24/24.Oba budynki kryte spadzistym dachem z blachy koloru czerwonego. Na peronie wyspowym oprócz dworca głównego znajduje się piętrowy murowany budynek telegrafu ze spadzistym dachem. W latach 2020-2024, w części pasażerskiej przeprowadzone zostały prace modernizacyjne. Zlikwidowano nastawnie "Op" i "Op2", które wyposażone były w urządzenia elektryczne, suwakowe, a zastąpiono je nową, komputerową nastawnią "Op". Pozostawiono jednak nastawnię wykonawczą "Op1", posiadającą urządzenia mechaniczne, scentralizowane. Od strony Groszowic wykonano także nową strażnicę przejazdową "Post.98". W części towarowej, ruchem pociągów kieruje 5 nastawni, wyposażonych w urządzenia mechaniczne, scentralizowane. Dawniej rejon lokomotywowni obsługiwały jeszcze 3 nastawnie. Obok budynku dworca znajduje się także "Post.12" służący do wydawania rozkazów pisemnych. Na stacji jest też "LCS", który nie bierze udziału w prowadzeniu ruchu na stacji Opole Główne, lecz steruje kilkoma posterunkami na przyległych szlakach. |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | opolskie | |
dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
budynki dworcowe: | używany zgodnie z przeznaczeniem | |
budynki obsługi taboru: | używana | |
zadaszenie peronów: | wiata nad peronem | |
semafory: | świetlne | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: czynne Przejście nadziemne: nie ma i nie było |
|
kasa/biletomat: | czynna | |
nastawnie, strażnice, posterunki: |
"Op" - dysponująca, czynna "Op" - stara dysponująca, zlikwidowana "Op1" - wykonawcza, czynna "Op2" - wykonawcza, zlikwidowana "OT" - dysponująca, czynna "OT1" - wykonawcza, zlikwidowana "OT2" - wykonawcza, czynna "OT3" - wykonawcza, czynna "OT4" - wykonawcza, zlikwidowana "OT5" - wykonawcza, zlikwidowana "OT6" - wykonawcza, czynna "OT7" - wykonawcza, czynna "OZ"(LCS Opole) - czynna "Post.11" - zlikwidowany "Post.12" - czynny "Post.98" - czynny |
|
wieża wodna: | Wieża wodna stoi ok. 330 ma na pd - wsch od budynku dworca za dwoma wiaduktami na ul. W. Reymonta, (info: Bolesław Wojtyniak, 31-10-2013). | |
perony: |
Perony: 5 Krawędzie peronowe: 9 |
|
kody: |
EPA:5100085 HAFAS:5100046 IBNR:141 |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
99,322 | Bytom – Wrocław Główny (132) | ||
75,924 | Tarnowskie Góry – Opole Główne (144) | ||
4,154 | Opole Groszowice – Opole Główne (280) | ||
Opole Główne – Opole Wschodnie (300) | |||
0,057 | Opole Główne – Namysłów (301) |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Inne punkty należące do stacji | |
---|---|
Koniec LK280 | |
Początek LK300 |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
-
#1
Adolf Nowak de Piaskowski
(2020-11-06 22:37:39)
Opole Główne robi dobre wrażenie, zwłaszcza te perony czołowe jak w jakieś większej metropolii.
Ponadto nawet w południe ruch znacznie większy niż w godzinie szczytu w Katowicach.
Na Wrocek 12:29 (z KK pusty) wsiadło 30 pasażerów, po drodze dosiadło drugie tyle. - #2 Speed (2021-10-05 11:47:53)
-
#3
Xiążę Piast II Chrobry
(2023-02-09 22:10:51)
Szczegółowy spis tabel Polregio dla rejencji opolskiej:
https://polregio.pl/… -
#4
Xiążę Piast II Chrobry
(2023-03-21 14:37:18)
A co się działo na kursie porannym KK do Wrockaw sobotę 18go, Opole odj. 9:10.
W Brzegu trudno było już o stojące! -
#5
(odp. na #4)
wasiukibic
(2023-03-21 17:16:54)
Jak jechał opolski impulsik, to nie dziwota. Opolskie dało dupy po całości kupując trójczłonowe jednostki na najbardziej obciążoną pasażerami trasę w województwie. Rozumiem jeszcze, że coś takiego puszcza się do Gliwic, K-K, czy Zawadzkiego (choć w szczycie i tam potrafi być ciasno), ale na Opole - Wrocław ludzie jeżdżą jak śledzie w beczce, w zasadzie niezależnie od kursu. Tam powinien jeździć 36WE w trakcji ukrotnionej, ale niestety opolskie ma ich za mało...
-
#6
(odp. na #5)
Opolanin
(2023-03-22 14:06:28)
Wystarczy EN57 i na szczytowych 71/72 i po sprawie...
-
#7
Opolanin
(2024-03-31 16:25:26)
Prawdopodobnie zdjęcia skrzyni zależności z nastawnicy z dawnej Op2. Obok stał jeszcze aparat blokowy z 3(?) okienkami, a środkowy przycisk to był induktor. Pamiętam trochę jak przez mgłę, ale frajda dla dzieciaka była jak można było poprzekładać zwrotnice, postawić semafor i oddać blok w blokadzie liniowej:)
https://www.facebook…
Linki bezpośrednie do zdjęć:
https://scontent.fwa…
https://scontent.fwa…
https://scontent.fwa…
https://scontent.fwa…
https://scontent.fwa…
https://scontent.fwa…
https://scontent.fwa…
https://scontent.fwa…
https://scontent.fwa…
https://scontent.fwa…
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Opole Główne