Hajdaszek
Ostatnia zmiana: 2020-10-27
Opis ogólny |
---|
Opis ogólny: stacja czynna, nieobsadzona ruch pasażerski (info: andy, 2005-11-25) Stacja położona na nieczynnym szlaku, aczkolwiek od strony Umianowic jest on kompletny (w drugą stronę, na Stawiany Pińczowskie, drogę blokuje zalany w 2009 przejazd kolejowy znajdujący się zaraz za stacją), dzięki czemu jak do tej pory, po każdorazowym odkrzaczeniu linii, co kilka lat dojeżdża do niej pociąg specjalny lub drezyny. W 2017 roku stacja, w porównaniu z latami poprzednimi, dość znacząco odżyła. Po uprzednim udrożnieniu szlaku, w dniu 6 maja, w ramach imprezy "Wąskim Torem przez Ponidzie" Stowarzyszenia Miłośników Kolei w Krakowie, na stację wjechał pierwszy pociąg po prawie 9-letniej przerwie. Na tym się jednak nie skończyło, gdyż przejazd specjalny oraz niepewna sytuacja kolejki niejako przypomniały o nieczynnej stacji. 30 września, w wyniku dzikiej eskapady po zarośniętym szlaku, popełnionej podczas VIII Świętokrzyskich Spotkań Drezynowych, na stację dojechały dwie drezyny spalinowe. Później miały miejsce jesienne akcje odkrzaczania szlaku przeprowadzone przez "Imprezy Kolejowe" w ramach przygotowań do kolejnego pociągu specjalnego. Podczas przejazdu, który rzeczywiście odbył się w dniu 18 listopada, w porównaniu z pociągiem majowym, skład pokonał kilkaset metrów więcej szlaku w stronę Stawian (dojechał do wspomnianego zaasfaltowanego przejazdu), w związku z czym obie głowice stacyjne zostały przetarte. Tegoroczną aktywność na stacji (oraz całej kolejce) zakończył, w dniu 7 grudnia, pociąg wynajęty przez Tomasza Hałatkiewicza, dyrektora Zespołu Świętokrzyskich i Nadnidziańskich Parków Krajobrazowych w Kielcach. Podczas przejazdu, na stacji w Hajdaszku, została podpisana preumowa na dofinansowanie remontu linii kolejowej Umianowice - Hajdaszek w celu jej późniejszej reaktywacji. Koszt inwestycji, której zakończenie jest planowane na 2020 rok, ma wynieść ponad 3 miliony złotych. W latach poprzednich, podczas imprez z cyklu "Świętokrzyskie Spotkania Drezynowe" (w 2014, 2012 i 2011 roku), stację kilkukrotnie odwiedzały drezyny. Pociągi specjalne i techniczne dojeżdżały tutaj dosyć często do 2008 roku, a ostatnim z nich był jedyny w XXI wieku przejazd specjalny do Sędziejowic. Regularny ruch turystyczny natomiast praktycznie nie był tutaj jak dotąd prowadzony, a jedynym, co choć trochę go przypominało, były dodatkowe przejazdy na lokomotywie, z Umianowic, organizowane dla chętnych, przy pociągach rozkładowych na trasie Jędrzejów - Pińczów, w 2005 roku. Stacja posiada komplet torów w swojej głównej części oraz większość zachowanych torów części towarowo-ładunkowej znajdującej się po jej wschodniej stronie. Prawie wszystkie tory boczne nie były używane od co najmniej 15 lat, a niektóre dużo dłużej, przez nie są one przejezdne ze względu na zarastającą je grubszą roślinność. Większość mechanizmów rozjazdowych jest niesprawna, bądź skradziona, natomiast pierwszy rozjazd od strony Umianowic (z niesprawnym mechanizmem) był przestawiany ręcznie podczas tegorocznych pociągów specjalnych (przed drugą imprezą, która odbyła się w listopadzie, rozjazd został dodatkowo nasmarowany). Budynek stacji jest niezamieszkały, nieużywany w żadnych celach, a od niedawna zamknięty i zabezpieczony (przez wiele lat był otwarty). Jest on w dość dobrym stanie technicznym i w związku ze wspomnianą wyżej inwestycją zakładającą reaktywację linii prowadzącej do stacji, planowany jest jego remont, i otwarcie w nim muzeum. (info: Artur Łukasiewicz, 2017-06-16, 2017-09-30, 2017-12-08). |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | świętokrzyskie | |
dodatkowe tory: | są, w niewielkiej części zdatne do eksploatacji | |
budynki: | adaptowany do innych celów | |
lokomotywownia: | nie ma i nie było | |
zadaszenie peronów: | nie ma i nie było | |
semafory: | nie ma i nie było | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: nie ma i nie było Przejście nadziemne: nie ma i nie było |
|
kasa/biletomat: | zlikwidowana | |
nastawnie, strażnice, posterunki: | ||
wieża wodna: | nie ma i nie było | |
perony: |
Perony: 0 Krawędzie peronowe: 0 |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
23,740 | Jędrzejów Wąskotorowy Osobowy – Szczucin koło Tarnowa Wąskotorowy | ||
22,900 | Hajdaszek – Pińczów |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Stacje w pobliżu | |
---|---|
Kije (woj. świętokrzyskie) | 3,05 km |
Erdmanówka (woj. świętokrzyskie) | 3,74 km |
Stawiany Pińczowskie (woj. świętokrzyskie) | 4,04 km |
Umianowice (woj. świętokrzyskie) | 4,10 km |
Stawiany Pińczowskie Wąskotorowe (woj. świętokrzyskie) | 4,11 km |
Stawiany Pińczowiskie Trójkąt (woj. świętokrzyskie) | 4,40 km |
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
[Dodaj nowy komentarz]
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj treści nie mogą być odbierane
jako oficjalne stanowsko administratorów strony w jakiejkolwiek kwestii.
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla
wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy
(moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Hajdaszek