Fosowskie
Ostatnia zmiana: 2024-05-01
Opis ogólny |
---|
Fosowskie, dawna osada hutnicza nad Małą Panwią, dziś dzielnica miasteczka Kolonowskie. Duży węzeł kolejowy, z którego od 1913 roku wychodziło 6 jednotorowych linii. W latach 80-tych XX-go wieku dwie z nich w kierunku Kluczborka i Tarnowskich Gór przebudowano na dwutorowe. Po 1945 w DOKP Katowice, od 1975 w Dolnośląskiej DOKP. Od punktu stycznego linii z Lublińca, Tarnowskich Gór i Strzelec Opolskich stacja rozdziela się na dwie grupy torów: północną i południową. Między nimi stoi budynek nastawni Fo, dalej była czterostanowiskowa parowozownia z warsztatem, obrotnicą i zasiekami węglowymi. Następnie dwustronny budynek dworca i wieża ciśnień. Pod południowymi torami biegnie tunel do miejscowości. W rozszerzających się widłach torowisk, za wieżą ciśnień osiedle domów kolejowych. Grupa południowa (7 torów i 3 perony) kończy się wylotem na Opole z nastawnią Fo 2. Grupa północna (15 torów i 2 perony) to wylot na Kluczbork i Dobrodzień z nastawnią Fo 1. W 1995 roku zmodernizowano stację a sterowanie ruchem prowadzone jest centralnej nastawni koło dworca . Nastawnie Fo i Fo 1 zburzono, nastawnia Fo 2 stoi zamknięta. (info: andrzejkoza, 2013-01-05) Na stacji była waga wagonowa. |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | opolskie | |
dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
budynki dworcowe: |
Budynek stoi pusty, w czasie remontu linii Opole - Częstochowa zostały zabezpieczone okna parterowe i piwnic. Stan dachu (pokryty papą) nie jest w najlepszym stanie, po silniejszych wiatrach na peronie leża małe jego kawałki. (info: Denis Sander, 25-04-2015) Budynek warsztatów, znajdujący się za torami od strony miejscowości jak i magazyn z czerwonej cegły wyburzone w 2012 roku. Jeden z opustoszałych budynków osiedla kolejowego wyburzony w 2012 roku, ostatnio zabrano się za rozbiórkę budynków gospodarczych (kompletnie rozkradzionych, zdemolowanych) należących dawniej do wyburzonego budynku mieszkalnego. (info: Denis Sander, 29-04-2015) Jeden z budynków kolejowego osiedla jest opuszczony i coraz bardziej dewastowany. Najprawdopodobniej do rozbiórki. (info: wasiukibic, 13-07-2009) |
|
budynki obsługi taboru: | była, ale obecnie już nie istnieje | |
zadaszenie peronów: | nie ma i nie było | |
semafory: | świetlne | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: zlikwidowane Przejście nadziemne: nie ma i nie było |
|
kasa/biletomat: | Kasa biletowa zlikwidowana (nieczynna od 2010 roku). | |
nastawnie, strażnice, posterunki: |
Fo Fo1 Fo2 |
|
wieża wodna: |
nieużywana Wieża wodna z 1908 r posiada dwa zbiorniki (30 m3 woda do picia) (270 m3 woda do ruchu) obecnie nieczynna (info: andrzejkoza, 24-07-2011) |
|
perony: |
Perony: 4 Krawędzie peronowe: 6 |
|
kody: |
EPA:5100370 HAFAS:5100101 IBNR:6112 |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
176,335 | Kielce – Fosowskie (61) | ||
44,474 | Tarnowskie Góry – Opole Główne (144) | ||
51,726 | Kłodnica – Kluczbork (175) | ||
10,939 | Fosowskie – Dobrodzień (338) | ||
Fosowskie – bocznice |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
[pokaż/ukryj starsze ⇅]
-
#2
Michał Kłosowski
(2016-09-13 22:38:39)
Jak dziwnie się wspomina takie miejsca, które wybornie zapisały się w pamięci. 2007 rok, maj. Środek nocy. Pociąg pospieszny z Wrocławia prowadzony EP08-008. Pomarańczowa, fikuśna lokomotywa odmówiła posłuszeństwa w peronach stacji Fosowskie, gdzie została awaryjnie uziemiona. Mijały kwadranse, godziny.
To była bardzo ciepła, wyjątkowo miła noc. Ludzie albo udali się na spoczynek w wagonach, albo krążyli po stacji paląc papierosy, pijąc piwo. Najbardziej miła była integracja z Panią Dyżurną stacji, która ochoczo krążyła przy wagonach i opowiadała dowcipy. Nie mniej mile zachowała się obsługa pociągu, tłumacząca ciekawskim pasażerom zasadę działania poszczególnych przyrządów. Odbyła się także lekcja obwieszczająca o tym, co oznaczają symbole lokomotyw nanoszone na czołach.
Po dwóch, trzech godzinach zepsuty pociąg zepchnęła ET22 ściągnięta z Tarnowskich Gór. Pamiętam, że na torach "Kluczborskich' stacji stało kilka nocujących jednostek EN57, zaś po przeciwległej stronie budynku dworca kolejowego mieściła się wielka, przeszklona wiata, bodajże wagonowni.
Dzisiaj ciepłe pomieszczenia poczekalni i ten gwar, z tamtej ciepłej, majowej nocy, stanowią jedynie wspomnienie, przedzierane od czasu do czasu przez pęd gnającego ekspresu... -
#3
Marek Potocki
(2016-12-21 20:46:14)
Dostałem wiadomość od jednego z użytkowników z protestem przeciw usunięciu komentarza. Jako że serwer pocztowy przynależny do podanego adresu odbił wiadomość (konto nie istnieje), odpiszę tutaj:
Przypuszczalnie treść komentarza była OK. Ten jednak napisany wielkimi literami, co w internecie powszechnie traktowane jest jako wrzask (i bardzo źle widziane), bez jednego znaku przestankowego, ale za to z 13 razy użytym spójnikiem "i". To wszystko dałoby radę napisać spokojnie i czytelnie – wtedy nikt by obiekcji nie miał. -
#4
Tomasz
(2019-05-24 11:52:17)
PAROWOZOWNIA FOSOWSKIE – DZIEJE NIEZNANE
http://ostatniafabry… -
#5
Rafał
(2020-08-04 12:03:01)
Czy na forum jest ktoś kto pracował na stacji kolejowej w Fosowskim lub Staniszczach? Ewentualnie może wiecie gdzie znajdują się archiwa?
Pozdrawiam -
#6
Tadeusz
(2022-05-28 12:59:04)
Byłem dyżurnym ruchu. Zawiadowcą w tamtym czasie (koniec lat 70.) był Blacharczyk.
-
#7
Sławek
(2022-05-28 23:47:03)
Nie ma żadnych archiwów... poszły kominem :)
-
#8
Tadeusz
(2022-07-17 16:56:00)
Byłem dyżurnym ruchu na tej stacji w początku lat 80. Zawiadowca był p. Blacharczyk. Dużo miłych wspomnień, odeszły bezpowrotnie. Szkoda.
-
#9
Przemek Nowak
(2023-07-02 11:51:23)
Włączył mi się tryb "pan od polskiego" :D Zarówno Fosowskie jak i Kolonowskie to nazwy z dodanym przyrostkowym formantem przymiotnikowym więc odmieniają się do Fosowskich i do Kolonowskich
-
#10
(odp. na #9)
Paweł Skup
(2023-07-02 14:42:50)
Otóż nie! Do Fosowskiego, do Kolonowskiego.
Źródło: Państwowy Rejestr Nazw Geograficznych oraz tu: https://pl.wiktionar… , https://pl.wiktionar… -
#11
(odp. na #9)
Opolanin
(2023-07-02 16:09:53)
Do Fosowskiego, Zawadzkiego. Tak jest poprawnie. Nazwy pochodzą od nazwisk.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Fosowskie