OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Chojnice

Ostatnia zmiana: 2021-03-09

Opis ogólny
Opis ogólny: Do 2001 r. istniał Zakład Taboru Chojnice, któremu podlegał m.in. oddział w Tczewie (Zakład Taboru Chojnice sekcja Zajączkowo Tczewskie) (info: Paweł Piotr Mynarczyk)

Kilka faktów:
1871 15 listopada wieżdża na dworzec chojnicki pierwszy pociąg. Była to inauguracja komunikacji kolejowej na trasie CHOJNICE - PIŁA. Początkowo kursowały na tej trasie dwie pary pociągów towarowo - osobowych dziennie: pierwszy pociąg wyruszał w godzinach popołudniowych. Trwała równocześnie budowa następnego odcinka linii berlińsko - królowieckiej, z Chojnic do Tczewa, a oddanie do użytku tego odcinka nastąpiło w 1873r.

1877 Chojnice otrzymują połączenie kolejowe ze Szczecinkiem

1894 Chojnice otrzymują połączenie z Nakłem

1902 Oddanie do użytku linii kolejowej: Chojnice - Lipusz (połączenie z Kościerzyną), traktowanej jako dalszy odcinek linii z Nakła. (info: Arkadiusz Śmieszek, 2004-11-08)

Po zamknięciu posterunku dyżurnego ruchu peronowego (prawdopodobnie lipiec 2009) zapowiedzi megafonowe prowadzą kasjerki. (info: mmm, 13-12-2009)

Ok przełomu 2010/2011 kasy są przeniesione na drugą stronę holu. Prowadzi je agencja z Gdyni. Kasy są czynne tylko w godzinach od 6-20. W 2011 mówiło się o przeniesieniu toalet do budynku dworca. W październiku 2011 roku doszło do przejęcia Dworca przez Miasto. (info: Mateusz44, 15-10-2011)

Opis budynków: Wieża wodna w stanie upadłym. kafelki odpadają między innymi. Budynek stacyjny również w ruinie pobite okna itp. W budynku został zamknięty odział PKP CARGO do przesyłek. Odział prowadzi od teraz Człuchów. (info: Mateusz44, 15-10-2011)

Budynki stacyjne, gdzie kiedyś mieściły się biura stacji są obecnie puste. Po restrukturyzacji przejęły to Przewozy Regionalne i chyba w roku 2009 na wiosnę przeniosły się do budynków dawnej lokomotywowni. Tylko niektóre pomieszczenia po byłym KATSie wykorzystuje spółka TK TELEKOM.

Budynek byłej noclegowni drużyn konduktorskich zużyty "zębem czasu" czeka na rozbiórkę, podobnie jak wieża wodna na terenie byłej lokomotywowni, czy ta duża wieża wodna, która wpisała się już trwale w fotografię stacji kolejowej w Chojnicach. (info: Andrzej Frymark, 02-11-2011)

Toalety bezpłatne są na dzień dzisiejszy w budynku dworca przy bocznym wyjściu na peron. (2020-03-10) DN.
Dane tabelaryczne
Województwo: pomorskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: używany zgodnie z przeznaczeniem
lokomotywownia: używana
zadaszenie peronów: wiata nad peronem
semafory: świetlne
przejście nadziemne/podziemne, windy: Przejście podziemne: czynne
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa/biletomat: 2021: nieczynna
nastawnie, strażnice, posterunki: Ch, Ch1
wieża wodna: 2012-09: Na stacji Chojnice stoją dwie wieże wodne. Pierwsza ok. 90 m na pd-zach od budynku dworca w sąsiedztwie ul. Nad Dworcem, z białą i zielona cegłą glazurowaną na części zbiornikowej (ułożoną we wzory). Druga wieża, prawie niewidoczna z peronów, stoi ok. 115 m na pn-zach od budynku dworca, wśród zabudowań stacyjnych pomiędzy torami (tak jak budynek dworca – na peronie wyspowym). Nieodłącznym elementem związanym z wieżami wodnymi są żurawie wodne, które jeszcze są widoczne na stacji w Chojnicach, (info: Bolesław Wojtyniak)
perony: Perony: 5
Krawędzie peronowe: 8
kody: EPA:5100155
HAFAS:5100304
IBNR:18
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  96,227 Tczew – Kostrzyn – Küstrin-Kietz (203/492)  
  200,377 Działdowo – Chojnice (208)  
  0,000 Chojnice – Runowo Pomorskie (210)  
  0,673 Chojnice – Kościerzyna (211)  
  310,040 Oleśnica – Chojnice (281)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Powałki (woj. pomorskie) 6,31 km
Racławki (woj. pomorskie) 8,83 km
Ogorzeliny (woj. pomorskie) 9,51 km
Krojanty (woj. pomorskie) 9,87 km
Brzeźno Człuchowskie (woj. pomorskie) 10,73 km
Moszczenica Pomorska (woj. pomorskie) 11,07 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #7 Jerry (2020-11-18 13:53:00)
    A niby czemu ma już nie być?
  • #8 (odp. na #7) wasiukibic (2020-11-18 17:28:09)
    Adi po prostu boi się, że w wyniku covidowego tąpnięcia w finansach samorządowych nie obędzie się bez cięć w przewozach. Dodajmy do tego, że chojnicki węzeł jest (był?) traktowany przez UMWP jak piąte koło u wozu, nie mówiąc już o połączeniach stykowych z sąsiadami.
  • #9 (odp. na #8) Adolf Nowak de Piaskowski (2020-11-19 00:03:39)
    Przecież byłem tam (patrz #1) chwile prze I epidemią i byłem zatrwożony ze znany kiedyś węzeł tak podupadł.
    Stąd pochodziła m. in. załoga która brała udział w tragicznej katastrofie pod Otłoczynem.
    Z ruchu towarowego obecnie to pozostał kilometrowy rząd "towarów" ale do kasacji.
    Nie wiadomo po co wogóle remontowano szlak nr 211 do Kościerzyny, bo dla tych 2 przyszłych par to bez sensu.

    Wg mojej skromnej opinii, z oglądu sytuacji, szanse ma by pozostać tylko połączona relacja Człuchów - Tczew i to napewno nie w ilości 10 par jak obecnie.
  • #10 ROPA Poznań (2020-11-19 11:14:15)
    Jeśli ktoś z Kolegów ma zdjęcie SN61 ze stacji czy lokomotywowni Chojnice, wielkie dzięki. Pozdrawiam
  • #11 (odp. na #2) Givexnine Poznań (2020-11-19 19:31:38)
    Warto zwrócić uwagę, że w godzinach szczytu wieczornego pociągi mają wozić ludzi w przeciwnym kierunku, czyli do Chojnic z pracy, szkoły, zakupów i innych aktywności z większych miast (Bydgoszcz, Piła, Trójmiasto, Szczecinek) Nie ma się co dziwić, że pociągi jadące w tych godzinach w kierunkach przeciwnych, niż te potrzebne, nie cieszą się wysoką frekwencją.
  • #12 (odp. na #8) Adolf Nowak de Piaskowski (2020-11-20 16:42:22)
    Jak widać z komentarza do tego filmu: https://www.youtube.…
    na obszarze otoczonym liniami elektrycznymi a łączącymi punkty: Piła, Bydgoszcz, Tczew, Wejherowo, Koszalin, Szczecinek,
    brak obecnie towarowego ruchu kolejowego.
    Nawet sama "Węglówka" miedzy Maksymilianowem a Gdynią jest wykorzystywana obecnie tylko sporadycznie dla pociągów z przekroczoną skrajnią.
  • #13 Givexnine Poznań (2020-12-29 16:24:09)
    Kasa biletowa od nowego roku zostanie prawdopodobnie zamknięta, nie widnieje już w wyszukiwarce na stronie Polregio.
  • #14 Zenek1234567890 (2021-03-09 13:44:56)
    Kasa biletowa jest obecnie nieczynna. Co ciekawe na początku roku pojawił się automat biletowy, ale po jakimś czasie został usunięty.
  • #15 (odp. na #14) Adolf Nowak de Piaskowski (2021-07-21 23:04:59)
    Właśnie, na kartce tylko pisze że jest.
    Było, ni ma, ruski cyrk.

    Ponadto:
    1. wyjście bezpośrednio na miasto z tunelu jest zablokowane z powodu budowy centrum przesiadkowego.
    2. mnóstwo różnorakiego taboru do kasacji, w tym EN 57, tyle albo nawet i więcej niż gdy było tak w Lesznie.
  • #16 Vinni (2021-12-03 11:38:11)
    Spokojna głowa, stacja niebawem doczeka się całkowitego remontu, więc opinie o jej śmierci są bardzo mocno przesadzone. Najgorzej wyglądają połączenia do Kościerzyny, tam rzeczywiście poszły gigantyczne cięcia i trzeba mieć nadzieję, że sprawa ulegnie poprawie. Pozostałe połączenia, jeżeli chodzi o frekwencję, są stale oblegane na zadowalającym poziomie ;)

[Dodaj nowy komentarz]

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj treści nie mogą być odbierane jako oficjalne stanowsko administratorów strony w jakiejkolwiek kwestii.
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Chojnice

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...