Stok Lacki
Ostatnia zmiana: 2024-01-28
Opis ogólny |
---|
Opis ogólny: Z peronami jest tak że, to zależy jak na to patrzeć. Ja tam widzę dwa po lewej i po prawej stronie. (info: SU 45, 2005-04-14) Przystanek osobowy Stok-Lacki do drugi przystanek na trasie Siedlce-Czeremcha/Hajnówka/Białystok. Przystanek usytuowany jest pomiędzy trzema wsiami. Stok-Lacki – dzięki któremu zawdzięcza swoją nazwę, Pruszyn-Pieńki, oraz maleńkiej wsi Biel. Niestety położenie przystanku nie jest korzystne dla żadnej z wymienionych wsi, i tak wszyscy pociąg mają a jednocześnie nie mają, a kolej nie zarabia na pasażerach wysiadających lub wsiadających na tym przystanku. Zaś Stok-Lacki który do przystanku ma około kilometra i ze wszystkich wymienionych wsi jest największy, nie ma bezpośredniej drogi dojazdowej do przystanku, chyba że przez Biel lub Pruszyn-Pieńki. A szkoda, bo transport kolejowy ze Stoku-Lackiego do Siedlec byłby znacznie szybszy niż autobusowy (20-25 minut telepania się w rozklekotanym, dusznym Jelczu), zaś pociągiem podróż trwała by około 15 minut przy obecnej prędkości szlakowej, gdyż pociągi do/z Siedlec w kierunku Czeremchy/Hajnówki nie zatrzymują się na przystanku Siedlce-Baza. Słowo o samym przystanku. Położony pośrodku małego lasu, który parę metrów od peronów przecina droga łącząca Biel i Pruszyn z drogą Siedlce-Łosice. Przystanek posiada dwa perony, bez wiat i jakiejkolwiek sygnalizacji. Z okolicznych budynków przyległych do przystanku na uwagę zasługują wszystkie – czyli dwa. Pierwszy z nich to duży drewniany dom parterowy (obecnie zamieszkały). Usytuowany on jest przy torze prowadzącym w kierunku Siedlec. Po tej samej stronie nieco dalej stoi mała budka niewiadomej mi konstrukcji (z pewnością nie z cegieł) W oknach, a raczej ramach po oknach widnieją jeszcze firanki by PKP, co nasuwa mi skojarzenia do kasy biletowej, jako że duży budynek, który jest obecnie zamieszkany prawdopodobnie nie pełnił funkcji budynku dworca/poczekalni. Mój dziadek opowiadał mi, że po wojnie na stację codziennie przybywały tłumy okolicznych mieszkańców, by w zatłoczonym pociągu wszyscy wspólnie jechali do pracy w Siedlcach. Obecny ruch przez przystanek w Stoku-Lackim odbywa się normalnie dwoma torami. Pociągi przejeżdżające przez przystanek są takie jak na stacji Mordy w wyłączeniem ostatniego pociągu do Czeremchy, który na tym przystanku nie zatrzymuje się (podobnie było z „Hajnówką” z Warszawy Zachodniej, swojego czasu). Przejście pomiędzy peronami w poziomie torów „obwarowane” krętymi barierkami oraz tablicą „strzeż się pociągu” z każdej strony przejścia, perony porośnięte trawą – zaniedbane, nie są położone względem siebie równolegle. Podkłady betonowe, stan szyn średni z widocznymi skutkami prowadzenia tym szlakiem „Gagarinów”. Nieliczne podkłady są uszkodzone, co jednak nie wpływa (a może i wpływa) na prędkość pociągów na tym przystanku. Oświetlenie przystanku 22 latarnie, z niepotwierdzonych informacji jakie posiadam istnieje od 1978 roku, w pogodną noc z odległości kilometra stojąc na torowisku widać częściowo oświetlony przystanek, pewne jest że nie wszystkie latarnie działają, a te które w ogóle działają nie są włączane na całą noc – względy oszczędnościowe :> Długość peronów całkiem spora, Nie potrafię określić w metrach, ale „Hajnówka” się mieściła bez problemów (SU45+[siedem wagonów] ”dwójka przedziałowa”, ”dwójka przedziałowa” ”dwójka przedziałowa”, „jedynka przedziałowa”, „jedynka przedziałowa”, ”dwójka przedziałowa”, ”dwójka przedziałowa”). Przystanek ten jest przykładem, jakich wiele na tej linii, że gdyby tylko się postarać i wypromować kolej w regionie można by wiele osiągnąć, ale „niedasię” jak to zwykli mawiać na PKP. (Autor: SU 45, 2005-06-09) |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | mazowieckie | |
dodatkowe tory: | nie ma i nie było | |
budynki dworcowe: | adaptowany do innych celów | |
budynki obsługi taboru: | nie ma i nie było | |
zadaszenie peronów: | mała wiata przystankowa | |
semafory: | nie ma i nie było | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: nie ma i nie było Przejście nadziemne: nie ma i nie było |
|
kasa/biletomat: | nie ma i nie było | |
nastawnie, strażnice, posterunki: | Nastawnia dysponująca zlikwidowana. | |
wieża wodna: | nie ma i nie było | |
perony: |
Perony: 2 Krawędzie peronowe: 2 |
|
kody: |
HAFAS:5103458 IBNR:1435 |
|
informacja pasażerska: | Statyczna. Peronowe tablice duże, gabloty. |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
9,412 | Siedlce – Siemianówka (– Świsłocz) (31/461) |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Stok Lacki