OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Przyny

Ostatnia zmiana: 2025-04-13

Opis ogólny
Opis ogólny: Przystanek osobowy Przyny jest jedynym przystankiem na linii Twarda Góra Nowe. (info: Grzegorz ze smętowa, 2007-09-13)
Dane tabelaryczne
Województwo: kujawsko-pomorskie
dodatkowe tory: nie ma i nie było
budynki dworcowe: nie ma i nie było
budynki obsługi taboru: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: nie ma i nie było
semafory: nie ma i nie było
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: nie ma i nie było
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa/biletomat: nie ma i nie było
nastawnie, strażnice, posterunki:
wieża wodna: nie ma i nie było
perony: Perony: 1 / obecnie: 0
Krawędzie peronowe: 1 / obecnie: 0
Bibliografia i odnośniki zewnętrzne
Lokalizacja peronu na zdjęciu A. Puszko z 2003 r.: https://gmfk.pl/cpg144/displayimage.php?album=184&pid=78145#top_display_media .
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  2,349 Twarda Góra – Nowe (242)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 Stanisław Stanisław (2023-12-22 12:19:28)
    Mam pewną zagwozdkę. Proszę o podzielenie się informacjami, uwagami, dotyczącymi przystanku osobowego Przyny. Może ktoś coś wie, czy jest możliwe, że przystanek ten (peron), fizycznie powstał już (może np. w nieco innej lokalizacji ?), na krótko przed wybuchem II w. św., w 1939 r. ???

    Wiem, że w ostatnim, dostępnym SRJ, na lato 1939 (obowiązującym od maja 1939), przystanek taki nie figuruje. Nie ma go także na mapach i SRJ z czasów okupacji niemieckiej, a pojawia się dopiero w 1948 (w SRJP zima 1948/1949, obowiązującym od października 1948), w dodatku jako Trzyny, a nie Przyny (do 1954 błędnie jako Pszyny). Nie ma go też np. na chyba pierwszej, powojennej, całościowej mapie sieci PKP z 1946. Tym niemniej, czy ktoś słyszał / czytał np. o tym, że mógł on powstać na krótko przed wybuchem wojny - może np. w celach bardziej militarnych (?), umożliwienia wysadzenia oddziałów Wojska Polskiego - Nowe było tuż przy granicy, za Wisłą były już Prusy ? Moje pytanie i przemyślenia, odnośnie p.o. Przyny, pojawiły się w związku z wejściem w posiadanie zdigitalizowanej mapy wojskowej, dzięki uprzejmości Kolegi Jarka (Jarosław Szczuryk vel Szczerba/ksiezyc_nad_gieesem), przy wymianie materiałów, obrazującej sieć PKP II RP z 1939 r., gdzie na linii Twarda Góra - Nowe, zaznaczony jest przystanek osobowy Przyny (!). Przez dwa dni poszukiwałem jakichkolwiek materiałów w sieci (w tym, w różnych archiwach), które rozjaśniłyby choć trochę, istnienie / nieistnienie tego przystanku w 1939 r. Niestety nic nie znalazłem.

    Rozważam różne scenariusze. Może np. z powodu wybuchu wojny nie został on uruchomiony (a fizycznie został wybudowany), a jego otwarcie odwlekło się w czasie do 1948 ??? Istnieje też możliwość, że np. na mapę z 1939, naniesiono jakieś poprawki po 1949, kiedy p.o. Trzyny stał się p.o. Przyny, ale wówczas zachodzi pytanie, po co by to robiono (w jakim celu), skoro mapa jednoznacznie obrazuje sieć kolejową PKP z 1939, z uwzględnieniem m.in. włączonych pod koniec 1938 do II RP, terenów Zaolzia. Brak przystanku Przyny w SRJ lato 1939, może wynikać np. z tego, że wybudowano go po maju 1939 (od tego miesiąca obowiązywał w/w rozkład). Tak jak pisałem, wybuch wojny mógł np. uniemożliwić oficjalne otwarcie przystanku, a w czasie jej trwania, jakiekolwiek budowle "zapomnianego" przystanku mogły być np. rozebrane przez miejscową ludność (w celu pozyskania materiałów budowlanych, oczywiście jeżeli hipotetyczny peron nie był peronem ziemnym, miał też jakąś wiatę itd.). Interesujące jest też to, że w 1948 w SRJ pojawia się najpierw nazwa Trzyny. Może wówczas, wybudowano np. nowy peron, w nieco innej lokalizacji, od tej z 1939 ??? Nazwa Przyny, funkcjonowała już przed wojną (nosiły je dwie osady Przyny Miejskie i Przyny Szlacheckie, leżące na przedmieściach miasta Nowe). Może np. dość szybka zmiana nazwy Trzyny na Przyny, wiązała się z chęcią nawiązania do przedwojennej nazwy przystanku ???

    Poniżej link do mapy z 1928, z osadami Przyny
    http://maps.mapywig.…

    Oczywiście moje rozważania i gdybania, mogą być nietrafione, bo równie dobrze, ktoś mógł np. po 1949 nanieść jakąś poprawkę na mapę z 1939 (o czym wspomniałem wyżej). Patrząc jednak na grafikę mapy oraz zagadnienia jakie na niej zobrazowano, nie widzę różnic, np. w piśmie, zobrazowaniu przystanku itd. pozwalających stwierdzić, że to powojenna poprawka, jak i celu nanoszenia takiej poprawki, bo sieć PKP i stan infrastruktury (ilość torów, rampy, obrotnice, parowozownie, urządzenia zaopatrujące w wodę itp - przedstawione na mapie) w 1939, ni jak mają się do tego, co było po 1945. Mapa jest opatrzona pieczątką Biura Wojskowego Ministerstwa Komunikacji i nie ulega wątpliwości (oceniając jej zawartość), że została opracowana dla Wojska Polskiego, zapewne w celach informacyjnych, przydatnych do mobilizacji i planowanych ruchów wojsk, przed wrześniem 1939. Istnieje też możliwość, że na mapie z 1939 źle zobrazowano Przyny, jako przystanek osobowy, a istniała tam np. tylko jakaś ładowania, plac, położone obok przecinającej tory, drogi gruntowej ? Może ktoś ma jakieś informacje, które choć trochę rozjaśniłyby poruszony temat ?

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Przyny

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...