Oleśnica
Ostatnia zmiana: 2025-04-07
Opis ogólny |
---|
Opis ogólny: Koło stacji Z.N.T.K. (Reichsbahnausbesserungswerk Öels). Stacje może obsłużyć o wiele większy ruch kolejowy, niż obecnie. Przez stacje przejeżdżają już tylko pociągi towarowe i pasażerskie osobowe. (info: maxym, 2005-06-10) Stacja obsługuje bardzo intensywny ruch podmiejski na linii do Wrocławia. (info: wasiukibic, 2007-06-14) Przy budynku dworca znajduje się przystanek, z którego odjeżdżają autobusy komunikacji miejskiej. Obecnie (2013 rok), praktycznie cały ruch pasażerski obsługiwany jest ezetami; tylko pociągi osobowe, brak pośpiechów. (info: wasiukibic, 11-08-2013) Od stacji odgałęziają się bocznice kolejowe do młyna, ZNTK, Sarkomu (teren dawnej lokomotywowni), ciepłowni oraz na tereny magazynowo-składowe we wschodniej części miasta. Wszystkie wyglądają na używane. (info: wasiukibic, 11-08-2013) ZNTK Oleśnica dalej działa i naprawia lokomotywy elektryczne, jednak to już nie jest tej wielkości zakład co jeszcze w latach 90. XX wieku. Obecnie część hal zakładowych jest opuszczona, część zaś wynajęta innym podmiotom gospodarczym. Od strony torów kolejowych zamurowano pustakami większość otworów okiennych w halach i wygląda to szpetnie. (info: wasiukibic, 11-08-2013) Trwa rozbiórka potężnych młynów ZZM Oleśnica stojących przy łącznicy do stacji Rataje. (info: wasiukibic, 10-09-2014) |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | dolnośląskie | |
dodatkowe tory: |
są, zdatne do eksploatacji Stacja Oleśnica posiada górkę rozrządową (obecnie nieużywaną), ruch kolejowy jest rozdzielony na towarowy - w północnej części stacji gdzie znajdują się place ładunkowe, magazyny, tory odstawcze oraz zelektryfikowana bocznica do ZNTK oraz na cześć pasażerską - południowa część stacji, perony wyspowe są wysokie. W części osobowej stacji istnieje grupa torów postojowych dla składów pasażerskich (3 tory pod kablem)z kanałami rewizyjnymi i stanowiskami grzania wagonów. Obecnie tory te są nieużywane, gdyż żaden skład wagonowy nie zaczyna ani nie kończy biegu w Oleśnicy. |
|
budynki dworcowe: | Dworzec kolejowy położony jest wyspowo pomiędzy grupą osobową i towarową i jest naprawdę duży, kiedyś mieściła się tu nawet restauracja. | |
budynki obsługi taboru: | Lokomotywownia istniała we wschodniej części stacji pomiędzy torami do Namysłowa i Sycowa, posiadała kształt prostokąta a dojazd odbywał się przez obrotnicę. W 2004 roku rozebrano halę postojową, ostało się jeszcze kilka obiektów przed którymi stacjonują wagony towarowe. Część terenów dawnej lokomotywowni zajęła firma Sarkom, założona przez byłych pracowników oleśnickiego ZNTK, która zajmuje się remontem wagonów towarowych. (info: wasiukibic, 2007-06-14) | |
zadaszenie peronów: | Na szczególną uwagę zasługują modernistyczne wiaty peronowe o dużej rozpiętości (stalowy szkielet wypełniony betonem) charakteryzujące się niezwykłą lekkością i śmiałością konstrukcji. (info: PiotrekK, 2007-12-07) | |
semafory: | świetlne | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: Tunel dla pieszych łączy budynek dworca z trzema wyspowo położonymi peronami oraz z południową częścią miasta zwaną Oleśnicą Przemysłową. Przejście nadziemne: Kładkę dla pieszych łączącą dworzec kolejowy z ul. Moniuszki zamknięto ze względu na zły stan technicznych w maju 2012 roku. Przepychanki między PKP a urzędem miasta, kto ma wyremontować kładkę, trwają już kilka lat. Trwa remont kładki łączącej budynek dworca z ulicą Moniuszki. (info: wasiukibic, 10-09-2014) |
|
kasa/biletomat: | czynna | |
nastawnie, strażnice, posterunki: |
Ol (ex. Oe) Ol1 zlikwidowana Ol2 zlikwidowana Pskp (ex. Ol3) zlikwidowana Ol4 zlikwidowana |
|
wieża wodna: |
W Oleśnicy stoją dwie kolejowe wieże wodne: - wieża wodna nr 1, ok. 50 m na wsch od budynku dworca przy zabudowaniach stacyjnych, - wieża wodna nr 2, ok. 680 m na wsch. od budynku dworca przy wiadukcie w ul. S. Moniuszki - Wądoły, na terenie ZNTK. (info: Bolesław Wojtyniak, 08-06-2011) Wieża zachodnia (nr 1) stan zewnętrzny - dość dobry, wewnętrzny - nierozpoznany. wieża wschodnia (nr 2) stan zewnętrzny - niezbyt dobry, wewnętrzny - nierozpoznany. (info: Przemysław Warczyński, 2021-06-28) |
|
perony: |
Perony: 4 Oleśnickie perony powoli się sypią tzn. ścianki oporowe i bruk kruszy się, część krawędzi peronowych została dla bezpieczeństwa odgrodzona taśmą. Budyneczki umiejscowione na peronach są nieużytkowane, a ich stan pogarsza się. Krawędzie peronowe: 7 |
|
kody: |
EPA:5100082 HAFAS:5100080 IBNR:138 |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
133,690 | Kalety – Wrocław Mikołajów (143) | ||
148,628 | Herby Nowe – Oleśnica (181) | ||
0,000 | Oleśnica – Chojnice (281) | ||
Oleśnica – bocznice |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Inne punkty należące do stacji | |
---|---|
Koniec LK181 | |
Początek LK281 |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
-
#1
Darek Nowak
(2020-03-31 22:40:37)
Wg mojej skromnej opinii bez sensu jest to że KD oraz Regio w relacjach do Krotoszyna/Ostrowa zawijają do Oleśnicy (Centralnej).
Gdyby jeżdziły bezpośrednio przez O. Rataje to jest to 12-13 minut zysku na czasie w tych relacjach a to już dużo.
Ponadto z Rataj do Dworca Autobusowego jest tylko 950 metrów a tylko jeszcze 350 m i jest Rynek.
Z Oleśnicy Centralnej droga jest bardziej kręta i jest to 1,5 km a kolejne 350 m do Dworca Autobusowego. -
#2
Darek Nowak
(2020-04-15 23:52:12)
Zwłaszcza tragiczny jest czas przejazdu na linii 281, niby po remoncie.
Z Oleśnicy Centralnej do Krotoszyna dystans 64 km pociąg KD jedzie 2 godziny.
Ciekawe czy ktoś wogóle korzysta ze "Żółwia"?
Ponadto pytanie, gdzie się podziały pieniądze które poszły na remont? -
#3
(odp. na #2)
Krzysztof Nowak
(2020-04-16 12:45:45)
Trwa epidemia i między Oleśnicą a Krotoszynem nie jeżdżą pociągi a komunikacja autobusowa (dystans około 77km prawie 2h to też dramat), 2 pary na dobę, w normalnych warunkach przejazd trwał od 45 min. IC, do 54 min KD.
-
#4
(odp. na #3)
Darek Nowak
(2020-04-16 13:23:33)
Dziękuję, dopiero w nocy zauważyłem że jest tu ZKA.
-
#5
Sebastian Nowak
(2021-01-31 21:40:40)
Na fotografii zatytułowanej fot. Dawid Jastrzębski (2018-07-06) widzimy jakiś skład osobowy w nawiasie jest napis (Gdynia). Nie przypominam sobie żeby taki zacny skład jeździł przez Oleśnicę Główną latem 2018 roku. Czy ktoś może mi to wyjaśnić? Pozdrawiam Sebastian.
-
#6
(odp. na #5)
Olek Droń
(2021-02-01 09:28:57)
To nie pociąg do Gdyni Głównej. Tylko kolega Dawid tam mieszka.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Oleśnica