OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Kraków Grzegórzki

Ostatnia zmiana: 2015-06-29

Opis ogólny
Opis ogólny: stacja odcięta od "świata". W czasie modernizacji ulicy zalano asfaltem tory (widać przebijające główki szyn). Tor do dworca głównego przechodził przez pobliską stację benzynową. Była też bocznica w stronę przeciwległej gazowni. (info: Sleepy)

Stacja Grzegórzki z 1899 roku miały 5 torów, zaś po likwidacji toru na magistralę były 3. Prawdopodobnie z powodu bliskości z torami magistrali przemyskiej istniały tam oprócz semaforów kształtowych wjazdowych i semafory kształtowe wyjazdowe oraz może i kształtowe manewrowe (usprawniające ruch przy przejeździe kolejowym). Była tam 100m rampa. Od stacji można było jechać pociągiem pasażerskim do Krakowa Głównego jak i do Wiednia. Od tej stacji tej odchodziła bocznica zarówno do gazowni i elektrowni, jak też można było pociągiem towarowym dojechać prawie pod sam Wawel (ul. Skałeczna)oraz do rzeźni miejskiej i dalej do zakładów Zieleniewskiego jak i do wojska. Kursowały tam lokomotywy głównie parowe, ale zdarzały się też również wagony spalinowe, zaś tuż przed i po roku 1970 kursowały tam aż o zlikwidowania szlaku lokomotywy SM 42. Na stacji tej znajdowała się również wieża wodna, która przez system rur zasilała w wodę lokomotywy parowe jak również służyła ona wodą znajdującym się w jej pobliżu zakładom przemysłowym. Na wjeździe z każdej strony stacji były semafory kształtowe z dwoma ramionami i w odległości 1 km z zgodnie z instrukcją E1 rozmieszczone były metalowe tarcze. Od czasów przedwojennych (od 1923r) powstała na Dąbiu wytwórnia semaforów kształtowych i manewrowych jak i tarcz - przed wjazdem z bocznic na stację mogły być semafory manewrowe tak jak było na stacji Dąbie w rejonie bocznicy za przejazdem kolejowym przez ulicę Mogiską patrząc o strony stacji Dąbie. Pamiątki po tej stacji jeszcze niedawno można było zobaczyć na Grzegórzkach - wieża wodna zbudowana w czasach przedwojennych przy stacyjnym budynku. Została ona zburzona przez władze krakowskie chyba nawet w tym roku. Budynek stacyjny stacji Grzegórzeckiej został zniszczony przez Niemców w czasie II Wojny Światowej. Zastąpiono go barakiem, w którym znajdowały się wszystkie urządzenia do sterowania ruchem pociągów. Przed wojną, kiedy stacja ta była sprywatyzowana obowiązywały na tej linii przepisy indywidualne oczywiście w głównych punktach tożsame z przepisami E1. W tym właśnie czasie jak i po wyzwoleniu przez Rosjan w czasie II Wojny Światowej (od Rosji aż w stronę Katowic prześwit torów został powiększony, zaś kocmyrzówkę ta "przyjemność" ominęła) odchodziły pociągi do Kocmyrzowa i do Mogił tylko ze stacji Grzegórzki, a nie z Krakowa Głównego. Przypuszczam, że urządzenia sterownicze na stacji Grzegórzeckiej były synchronizowane z nastawnią odgałęźną Wesoła (na linii przemyskiej). Toteż tarcze prze semaforowe do stacji Kraków Główny mogły stać przed semaforami wyjazdowymi ze stacji Grzegórzki, gdyż usprawniało by to szybki przejazd pociągów kocmyrzowskich - wolniejszych od tych, które poruszały się na linii przemyskiej - co zwiększało by ilość pociągów dochodzących do Krakowa Głównego. Stacja Grzegórzecka została praktycznie zlikwidowana prawdopodobnie w 1975 roku. Do tego czasu od 1968 roku - podczas totalnego remontu na Dąbiu i przebudowy linii jednotorowej w dwutorową na moście żelaznym nad Wisła obwodnicy wokół Krakowa (do mostu wówczas dochodziły dwa tory, z których dalej prowadził tylko jeden, a tam, gdzie powinien być drugi tor, była krótka prosta bocznica) - można było dojechać o stacji Grzegórzki z Czyżyn dwoma drogami - pierwsza tradycyjną jak i przez wjazd na posterunek Nadwiśle i zjazd z niego wałem przez mosteczek koło wojska. (info: Błażej Szarliński, 2004-10-31)

Dawna stacja towarowa obsługująca dawne zakłady mięsne oraz zespół bocznic przemysłowych. Całkowicie zlikwidowana w latach 80-tych. (info: Paweł Miśkowiec, 2005-02-22)

Od stacji odchodziły dwie linie uwzględnione w D29.

Kraków Grzegórzki - Kraków Nadwiśle (dawniej PLK 945)oraz Kraków Grzegórzki - Kraków Zakład Energetyczny (PLK 945-2) (info: MK_MK, 13-12-2009)

Opis budynków: Budynek stacyjny murowany był identyczny jak w Kocmyrzowie. (info: Tomasz Wójcik, 2006-04-06)
Dane tabelaryczne
Województwo: małopolskie
dodatkowe tory: rozebrano
budynki: był, ale już nie istnieje
lokomotywownia: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: nie ma i nie było
semafory: kształtowe zlikwidowane
przejście podziemne: nie ma i nie było
kasa: zlikwidowana lub nieczynna
przejście nadziemne: nie ma i nie było
wieża wodna: była, ale obecnie już nie istnieje
perony: Perony: 2
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  1,908 Kraków Główny Osobowy – Kraków Czyżyny  
  Kraków Nadwiśle – Kraków Grzegórzki  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Kraków Zabłocie (woj. małopolskie) 0,44 km
Kraków Wisła (woj. małopolskie) 0,64 km
Kraków Wesoła (woj. małopolskie) 0,80 km
Kraków Podgórze (woj. małopolskie) 1,20 km
Kraków Podgórze (peron 2) (woj. małopolskie) 1,21 km
Kamieniołom Liban (woj. małopolskie) 1,29 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Kraków Grzegórzki

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...