OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Kraków Grzegórzki [stacja]

Ostatnia zmiana: 2024-05-20

Opis ogólny
Opis ogólny: stacja odcięta od "świata". W czasie modernizacji ulicy zalano asfaltem tory (widać przebijające główki szyn). Tor do dworca głównego przechodził przez pobliską stację benzynową. Była też bocznica w stronę przeciwległej gazowni. (info: Sleepy)

Stacja Grzegórzki z 1899 roku miały 5 torów, zaś po likwidacji toru na magistralę były 3. Prawdopodobnie z powodu bliskości z torami magistrali przemyskiej istniały tam oprócz semaforów kształtowych wjazdowych i semafory kształtowe wyjazdowe oraz może i kształtowe manewrowe (usprawniające ruch przy przejeździe kolejowym). Była tam 100m rampa. Od stacji można było jechać pociągiem pasażerskim do Krakowa Głównego jak i do Wiednia. Od tej stacji tej odchodziła bocznica zarówno do gazowni i elektrowni, jak też można było pociągiem towarowym dojechać prawie pod sam Wawel (ul. Skałeczna)oraz do rzeźni miejskiej i dalej do zakładów Zieleniewskiego jak i do wojska. Kursowały tam lokomotywy głównie parowe, ale zdarzały się też również wagony spalinowe, zaś tuż przed i po roku 1970 kursowały tam aż o zlikwidowania szlaku lokomotywy SM 42. Na stacji tej znajdowała się również wieża wodna, która przez system rur zasilała w wodę lokomotywy parowe jak również służyła ona wodą znajdującym się w jej pobliżu zakładom przemysłowym. Na wjeździe z każdej strony stacji były semafory kształtowe z dwoma ramionami i w odległości 1 km z zgodnie z instrukcją E1 rozmieszczone były metalowe tarcze. Od czasów przedwojennych (od 1923r) powstała na Dąbiu wytwórnia semaforów kształtowych i manewrowych jak i tarcz - przed wjazdem z bocznic na stację mogły być semafory manewrowe tak jak było na stacji Dąbie w rejonie bocznicy za przejazdem kolejowym przez ulicę Mogiską patrząc o strony stacji Dąbie. Pamiątki po tej stacji jeszcze niedawno można było zobaczyć na Grzegórzkach - wieża wodna zbudowana w czasach przedwojennych przy stacyjnym budynku. Została ona zburzona przez władze krakowskie chyba nawet w tym roku. Budynek stacyjny stacji Grzegórzeckiej został zniszczony przez Niemców w czasie II Wojny Światowej. Zastąpiono go barakiem, w którym znajdowały się wszystkie urządzenia do sterowania ruchem pociągów. Przed wojną, kiedy stacja ta była sprywatyzowana obowiązywały na tej linii przepisy indywidualne oczywiście w głównych punktach tożsame z przepisami E1. W tym właśnie czasie jak i po wyzwoleniu przez Rosjan w czasie II Wojny Światowej (od Rosji aż w stronę Katowic prześwit torów został powiększony, zaś kocmyrzówkę ta "przyjemność" ominęła) odchodziły pociągi do Kocmyrzowa i do Mogił tylko ze stacji Grzegórzki, a nie z Krakowa Głównego. Przypuszczam, że urządzenia sterownicze na stacji Grzegórzeckiej były synchronizowane z nastawnią odgałęźną Wesoła (na linii przemyskiej). Toteż tarcze prze semaforowe do stacji Kraków Główny mogły stać przed semaforami wyjazdowymi ze stacji Grzegórzki, gdyż usprawniało by to szybki przejazd pociągów kocmyrzowskich - wolniejszych od tych, które poruszały się na linii przemyskiej - co zwiększało by ilość pociągów dochodzących do Krakowa Głównego. Stacja Grzegórzecka została praktycznie zlikwidowana prawdopodobnie w 1975 roku. Do tego czasu od 1968 roku - podczas totalnego remontu na Dąbiu i przebudowy linii jednotorowej w dwutorową na moście żelaznym nad Wisła obwodnicy wokół Krakowa (do mostu wówczas dochodziły dwa tory, z których dalej prowadził tylko jeden, a tam, gdzie powinien być drugi tor, była krótka prosta bocznica) - można było dojechać o stacji Grzegórzki z Czyżyn dwoma drogami - pierwsza tradycyjną jak i przez wjazd na posterunek Nadwiśle i zjazd z niego wałem przez mosteczek koło wojska. (info: Błażej Szarliński, 2004-10-31)

Dawna stacja towarowa obsługująca dawne zakłady mięsne oraz zespół bocznic przemysłowych. Całkowicie zlikwidowana w latach 80-tych. (info: Paweł Miśkowiec, 2005-02-22)

Od stacji odchodziły dwie linie uwzględnione w D29.

Kraków Grzegórzki - Kraków Nadwiśle (dawniej PLK 945)oraz Kraków Grzegórzki - Kraków Zakład Energetyczny (PLK 945-2) (info: MK_MK, 13-12-2009)

Opis budynków: Budynek stacyjny murowany był identyczny jak w Kocmyrzowie. (info: Tomasz Wójcik, 2006-04-06)
Dane tabelaryczne
Województwo: małopolskie
dodatkowe tory: rozebrano
budynki dworcowe: był, ale już nie istnieje
budynki obsługi taboru: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: nie ma i nie było
semafory: kształtowe zlikwidowane
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: nie ma i nie było
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa/biletomat: zlikwidowana lub nieczynna
nastawnie, strażnice, posterunki:
wieża wodna: była, ale obecnie już nie istnieje
perony: Perony: 2
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  1,908 Kraków Główny Osobowy – Kraków Czyżyny  
  1,590 Kraków Nadwiśle – Kraków Grzegórzki (były numer 945)  
  Kraków Grzegórzki – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Kraków Grzegórzki [stacja]

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...