Kraków Grzegórzki [stacja]
Ostatnia zmiana: 2024-05-20
Opis ogólny |
---|
Opis ogólny: stacja odcięta od "świata". W czasie modernizacji ulicy zalano asfaltem tory (widać przebijające główki szyn). Tor do dworca głównego przechodził przez pobliską stację benzynową. Była też bocznica w stronę przeciwległej gazowni. (info: Sleepy) Stacja Grzegórzki z 1899 roku miały 5 torów, zaś po likwidacji toru na magistralę były 3. Prawdopodobnie z powodu bliskości z torami magistrali przemyskiej istniały tam oprócz semaforów kształtowych wjazdowych i semafory kształtowe wyjazdowe oraz może i kształtowe manewrowe (usprawniające ruch przy przejeździe kolejowym). Była tam 100m rampa. Od stacji można było jechać pociągiem pasażerskim do Krakowa Głównego jak i do Wiednia. Od tej stacji tej odchodziła bocznica zarówno do gazowni i elektrowni, jak też można było pociągiem towarowym dojechać prawie pod sam Wawel (ul. Skałeczna)oraz do rzeźni miejskiej i dalej do zakładów Zieleniewskiego jak i do wojska. Kursowały tam lokomotywy głównie parowe, ale zdarzały się też również wagony spalinowe, zaś tuż przed i po roku 1970 kursowały tam aż o zlikwidowania szlaku lokomotywy SM 42. Na stacji tej znajdowała się również wieża wodna, która przez system rur zasilała w wodę lokomotywy parowe jak również służyła ona wodą znajdującym się w jej pobliżu zakładom przemysłowym. Na wjeździe z każdej strony stacji były semafory kształtowe z dwoma ramionami i w odległości 1 km z zgodnie z instrukcją E1 rozmieszczone były metalowe tarcze. Od czasów przedwojennych (od 1923r) powstała na Dąbiu wytwórnia semaforów kształtowych i manewrowych jak i tarcz - przed wjazdem z bocznic na stację mogły być semafory manewrowe tak jak było na stacji Dąbie w rejonie bocznicy za przejazdem kolejowym przez ulicę Mogiską patrząc o strony stacji Dąbie. Pamiątki po tej stacji jeszcze niedawno można było zobaczyć na Grzegórzkach - wieża wodna zbudowana w czasach przedwojennych przy stacyjnym budynku. Została ona zburzona przez władze krakowskie chyba nawet w tym roku. Budynek stacyjny stacji Grzegórzeckiej został zniszczony przez Niemców w czasie II Wojny Światowej. Zastąpiono go barakiem, w którym znajdowały się wszystkie urządzenia do sterowania ruchem pociągów. Przed wojną, kiedy stacja ta była sprywatyzowana obowiązywały na tej linii przepisy indywidualne oczywiście w głównych punktach tożsame z przepisami E1. W tym właśnie czasie jak i po wyzwoleniu przez Rosjan w czasie II Wojny Światowej (od Rosji aż w stronę Katowic prześwit torów został powiększony, zaś kocmyrzówkę ta "przyjemność" ominęła) odchodziły pociągi do Kocmyrzowa i do Mogił tylko ze stacji Grzegórzki, a nie z Krakowa Głównego. Przypuszczam, że urządzenia sterownicze na stacji Grzegórzeckiej były synchronizowane z nastawnią odgałęźną Wesoła (na linii przemyskiej). Toteż tarcze prze semaforowe do stacji Kraków Główny mogły stać przed semaforami wyjazdowymi ze stacji Grzegórzki, gdyż usprawniało by to szybki przejazd pociągów kocmyrzowskich - wolniejszych od tych, które poruszały się na linii przemyskiej - co zwiększało by ilość pociągów dochodzących do Krakowa Głównego. Stacja Grzegórzecka została praktycznie zlikwidowana prawdopodobnie w 1975 roku. Do tego czasu od 1968 roku - podczas totalnego remontu na Dąbiu i przebudowy linii jednotorowej w dwutorową na moście żelaznym nad Wisła obwodnicy wokół Krakowa (do mostu wówczas dochodziły dwa tory, z których dalej prowadził tylko jeden, a tam, gdzie powinien być drugi tor, była krótka prosta bocznica) - można było dojechać o stacji Grzegórzki z Czyżyn dwoma drogami - pierwsza tradycyjną jak i przez wjazd na posterunek Nadwiśle i zjazd z niego wałem przez mosteczek koło wojska. (info: Błażej Szarliński, 2004-10-31) Dawna stacja towarowa obsługująca dawne zakłady mięsne oraz zespół bocznic przemysłowych. Całkowicie zlikwidowana w latach 80-tych. (info: Paweł Miśkowiec, 2005-02-22) Od stacji odchodziły dwie linie uwzględnione w D29. Kraków Grzegórzki - Kraków Nadwiśle (dawniej PLK 945)oraz Kraków Grzegórzki - Kraków Zakład Energetyczny (PLK 945-2) (info: MK_MK, 13-12-2009) Opis budynków: Budynek stacyjny murowany był identyczny jak w Kocmyrzowie. (info: Tomasz Wójcik, 2006-04-06) |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | małopolskie | |
dodatkowe tory: | rozebrano | |
budynki dworcowe: | był, ale już nie istnieje | |
budynki obsługi taboru: | nie ma i nie było | |
zadaszenie peronów: | nie ma i nie było | |
semafory: | kształtowe zlikwidowane | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: nie ma i nie było Przejście nadziemne: nie ma i nie było |
|
kasa/biletomat: | zlikwidowana lub nieczynna | |
nastawnie, strażnice, posterunki: | ||
wieża wodna: | była, ale obecnie już nie istnieje | |
perony: | Perony: 2 |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
1,908 | Kraków Główny Osobowy – Kraków Czyżyny | ||
1,590 | Kraków Nadwiśle – Kraków Grzegórzki (były numer 945) | ||
Kraków Grzegórzki – bocznice |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Kraków Grzegórzki [stacja]