OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Strzałkowo

Ostatnia zmiana: 2025-08-29

Opis ogólny
W okresie do 1921 roku była to ślepa, graniczna, stacja końcowa linii z Poznania. Dopiero w czasach II Rzeczypospolitej połączono ją z Kutnem.

Stacja wyposażona jest w komputerowe urządzenia sterowania ruchem Ebilock 950, zdalnie sterowana z LCS Konin.

Opis ogólny: Na stacji Strzałkowo do lat 20. XX wieku czynna była lokomotywownia. Budynek parowozowni znajdował się na wschód od dworca, w okolicy zachowanej do dziś 50-kubikowej wieży ciśnień. Rozebrany został, kiedy przestał spełniać swoje funkcje i stał się zbędny. Rozbiórki dokonano, kiedy oddano do użytku linię kolejową Strzałkowo - Konin - Kutno. Wieża wodna na stacji, to typowa konstrukcja stosowana na stacjach linii lokalnych w latach 80. XIX wieku. (info: Robert Michalak)

Opis infrastruktury: Od stacji w Strzałkowie odchodzi w kierunku północnym tor, prowadzący na lotnisko wojskowe w Powidzu. (info: polo, 2007-07-30)

Po modernizacji linii E20 pobliska Słupca ze stacji stała się przystankiem osobowym, jednak ze względu na istniejące tam zakłady przemysłowe potrzebuje obsługi ruchu towarowego. Ze Strzałkowa wybiega bocznica, która jako 3 tor (niezelektryfikowany)biegnie wzdłuż linii E20 do Słupcy i tam rozgałęzia się na place towarowe oraz na bocznicę do zakładów MOSTOSTAL. Tarcze manewrowe (świetlne) obsługiwane są ze Strzałkowa. Chociaż bocznica biegnie idealnie wzdłuż szlaku E20, stanowi całkiem odrębną od niego drogę kolejową, a tory tej bocznicy nie są w Słupocy w żaden sposób powiązane z torami szlakowymi E20. Należałoby więc na schemacie linii E20 umieścić znaczek "węzeł lub odejście torów", gdyż odchodzą z tej stacji aż dwie bocznice: do Powidza i do Słupcy. (info: Paweł B., 23-08-2012).
Dane tabelaryczne
Województwo: wielkopolskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: używany zgodnie z przeznaczeniem
budynki obsługi taboru: była, ale obecnie już nie istnieje
zadaszenie peronów: mała wiata przystankowa
semafory: świetlne
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: czynne
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa/biletomat: czynna
nastawnie, strażnice, posterunki: St w budynku dworca
wieża wodna: - Wieża wodna stoi ok. 100 m na zach. od przejazdu kolejowego w pasie pomiędzy torami a ul. Paruszewską,
- Zbiornik wieży wodnej posiada pojemność 50 m3,
- Podobne wieże (kształt) istnieją m.in. na stacjach Chociwel, Chełmża, Wronki,
- Jedna z niewielu wież wodnych ze schodami (drabiną na zewnątrz) tak jak na stacjach Pokój, Poniec i Zielin Miastecki. Inf.październik 2011 r. Bolesław Wojtyniak
Z dniem 15 września 2014 wieża wodna przestała fizycznie istnieć. W słonecznie, upalne przedpołudnie spora koparka dokonała dzieła zniszczenia (info od: Bartosz M. Kaj, 2014-09-15).
perony: Perony: 2
Krawędzie peronowe: 4
kody: EPA:5100424
HAFAS:5103748
IBNR:7483
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  236,869 Warszawa Zachodnia – Kunowice (3)  
  Strzałkowo – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Strzałkowo

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...