OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Ostrów Wielkopolski

Ostatnia zmiana: 2016-09-08

Opis ogólny
Pierwszy dworzec powstał w 1875 roku. W okresie powojennym wybudowano nowy dworzec kolejowy, wyposażono stację w elektryczne urządzenia do załadunku paliw płynnych, zelektryfikowano główne linie kolejowe. (info: Marcin Pruśliński)

Na dworcu znajduje się: posterunek SOK, salonik z prasą/sklep 1 minute, restauracja, bar, salon gier/ kafejka internetowa w przejściu podziemnym, bankomat, automat z lekami, automat z napojami, automat z przekąskami, toaleta, obok budynków dworca znajduje się także poczta wejście z placu przed dworcem. (info: Jakub Szczygieł, 18-07-2013)

stacja klasy C zakończony remont w grudniu 2011 (info: jakub szczygieł, 25-03-2012)
Dane tabelaryczne
Województwo: wielkopolskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
Wyładownia znajduje się za stacją, w rejonie ulicy Składowej. Bezpośrednio od stacji odchodzi jednotorowa bocznica (prowadząca do zakładów przemysłowych w dzielnicy Wenecja), która (wraz z będącą jej przedłużeniem ulicą Torową) znaczy ślad po dawnym przebiegu linii kolejowej z Ostrowa w kierunku ówczesnej stacji granicznej w Skalmierzycach. (info: Marcin Pruśliński)
budynki: używany zgodnie z przeznaczeniem
lokomotywownia: Dwie używane lokomotywownie.
zadaszenie peronów: wiata nad peronem
semafory: świetlne
przejście podziemne: czynne
kasa: 3 okienka kasowe
przejście nadziemne: Przejście nadziemne znajduje się po północnej stronie od dworca, w pewnej od niego odległości. Obsługuje głównie mieszkańców położonej za linią kolejową dzielnicy Nowe Parcele oraz pracowników położonego na tyłach stacji Zakładu Taboru w Ostrowie (z dwiema lokomotywowniami).
wieża wodna: nieużywana w stanie dobrym
wieża wodna stoi ok. 100 m na pd od budynku dworca, wśród budynków stacyjnych (przy peronie wzdłuż budynku dworca,- podobna wieża wodna stoi w niedalekim Kępnie, inf. z czerwca 2008, (info: Bolesław Wojtyniak, 06-2011)
perony: Perony: Stacja posiada trzy perony.
Peron 1 - Tor 1
Peron 2 - Tor 2 / Tor 6
Peron 3 - Tor 8 / Tor 10
Perony 1 i 2 są zmodernizowane.

Krawędzie peronowe: 5
kody: EPA:5100086
HAFAS:5100047
IBNR:145
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  136,121 Łódź Kaliska – Zasieki – Forst (14/491)  
  86,254 Kluczbork – Poznań Główny (272)  
  0,000 Ostrów Wielkopolski – Grabowno Wielkie (355)  
  Ostrów Wielkopolski – Ociąż (dawny przebieg)  
  Ostrów Wielkopolski – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Ostrów Wielkopolski Zachodni (wielkopolskie) 2,75 km
Stary Staw (wielkopolskie) 3,28 km
Franklinów (wielkopolskie) 3,88 km
Janków Przygodzki (wielkopolskie) 4,20 km
Topola Osiedle (wielkopolskie) 6,13 km
Czekanów (wielkopolskie) 7,21 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji

Komentarze:

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze.Redakcja zastrzega sobie prawo usuwania, bądź niezmieniającą przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Ostrów Wielkopolski

Do zapisu

Wyobraź sobie, że chcesz dowiedzieć się czegoś o linii kolejowej. Na przykład kiedy powstała, jaki miała prześwit, co i z jaką prędkością nią jeździło. Jakie są na niej obiekty inżynierskie, a jakie były. Jakie stacje, przystanki bocznice… No po prostu wszystko.
Myślisz sobie – niewykonalne. Takich danych nie ma, albo są nie do wygrzebania z archiwum. Też tak myślałem, aż wpadł mi w ręce opracowany przez niezastąpionego szperacza w archiwach Jarosława Szczuryka Vel Szczerbę "Historyczny opis linii Łuków – Lublin". Pozycja jest może niegruba (raptem 76 stron), ale niezwykle skondensowana. Nie ma tam opisów przyrody, wycinków z gazet, czy wspomnień. Tylko tabele z danymi, mapy i to wszystko przeplecione archiwalnymi zdjęciami.

Jeśli interesuje cię historia tej linii i chciałbyś się czegoś nowego dowiedzieć, to nie szukaj dalej. Lepszego źródła nie ma. Aby wejść w posiadane tego opracowania skontaktuj się z autorem: Napisz e-mail

Trwa zapis, proszę czekać...