Przezchlebie
Ostatnia zmiana: 2024-04-11
Opis ogólny |
---|
Miejscowość, wtedy Preschlebie, znalazła się na trasie ostatniego otwartego odcinka Pyskowice - Zabrze Biskupice, linii Bytom-Wrocław już w 1880 roku. Od 1913 roku "po sąsiedzku" z linią kolejową, swój tor miała też LP-308, w owym czasie Ballestrema/Borsiga. W 1936 (Sandwiesen) uruchomiono posterunek odstępowy. A składy pasażerskie, zaczęły się zatrzymywać, dopiero w 1948, jako (Bezchlebie, która to nazwa w wykazie PKP przetrwała, aż do 1991,a na tablicach peronowych do końca). I przez prawie ćwierć wieku za sprawą "Bagrów", które były praktycznie przy torach, w okresie letnim przez przystanek przewijały się tłumy. Przy budynku dróżnika (żółty, rozebrany w 2020) była wtedy kasa biletowa z bufetem i poczekalnią, a w 1979, niejako, na 100 lecie istnienia, odcinek zeelektryfikowano. Wraz z postępującym zwałowiskiem w miejscu stawów i zmniejszaniem się ruchu podróżnych, kasę zamknięto w 1981.Mimo sporej odległości od siedzib ludzkich, z przystanku chętnie korzystali mieszkańcy okolicy, jeszcze do roku 1990 Ponieważ dojeżdżali koleją do pracy. Późniejsze przemiany gospodarcze oraz rozwój transportu samochodowego, spowodowały ostateczne zamarcie ruchu osobowego na tym odcinku. Ostatnie składy przebyły trasę z Pyskowic do Bytomia w połowie 1996. W tym czasie, przez krótki okres w ciągu doby "przelatywały" też 2-3 pociągi dalekobieżne, omijające Gliwice. Na początku wieku odcinek Pyskowice - Zabrze Biskupice, oraz linia piaskowa zostały rozebrane. Obecnie przystanek zupełnie zlikwidowany i tylko uważni obserwatorzy zobaczą stare perony. Tory widać jeszcze w asfalcie ulicy - przejazd był tuż przy stacji. (uzupełnił M. N.) Po zlikwidowaniu torów zrobiono tymczasową drogę techniczną dla ciężarówek które w latach 2008-2010 dostarczały materiały do budowy autostrady A4. Przejazd kolejowy przy stacji był miejsce, gdzie wjeżdżały na stare torowisko. Film z przejazdu kolejowego przy stacji: http://www.youtube.com/watch?v=73ALAEiEdbI (info: Adam Jarosz, 31-08-2010). |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | śląskie | |
dodatkowe tory: | nie ma i nie było | |
budynki dworcowe: | był, ale już nie istnieje | |
budynki obsługi taboru: | nie ma i nie było | |
zadaszenie peronów: | rozebrano wiatę przystankową | |
semafory: | świetlne zlikwidowane | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: nie ma i nie było Przejście nadziemne: nie ma i nie było |
|
kasa/biletomat: | zlikwidowana | |
nastawnie, strażnice, posterunki: | ||
wieża wodna: | nie ma i nie było | |
perony: |
Perony: 2 / obecnie: 0 Krawędzie peronowe: 2 / obecnie: 0 |
|
kody: | IBNR:4026 |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
34,752 | Bytom – Wrocław Główny (132) |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
-
#1
Mirek
(2023-02-25 01:11:08)
Stacja była oblegana w czasach, kiedy po wybraniu piasku w wyrobiskach powstały stawy. Choć linia kolejowa istniała tu od 1880, dopiero po wojnie w lecie 1948 zaczęły stawać składy pasażerskie. Do dziś w okolicy starsi ludzie wspominają przeładowane składy w latach 50-60, w sezonie letnim i wieczne opóźnienia w Bytomiu, bo tłumy przyjeżdżały tu na wypoczynek. Była w tym czasie nawet poczekalnią z kasą biletowa, a 1 staw znajdował się dosłownie przy torach PKP, patrząc na zdjęciu po lewej, w stronę Czechowic. Na przełomie lat zamienienie zbiorników wodnych w hałdę, a następnie przemiany gospodarcze po 89 roku położyły ostateczny kres ruchowi pasażerskiemu na trasie Pyskowice - Bytom, a odcinek 17 km z Pyskowic do Zabrza Biskupice całkowicie zlikwidowano. O tym, że jest jeszcze towarówka i to najszybszy wyjazd w kierunku zachodnim z Bytomia, odciążający Gliwice, jakby zapomniano. Obecnie jest rozważana jego odbudowa, co ewentualnie wydaję się lepszym rozwiązaniem, niż zatwierdzona już odbudowa linii 198 Pyskowice - Pyskowice Miasto.
-
#2
(odp. na #1)
wasiukibic
(2023-02-25 10:53:14)
"Obecnie jest rozważana jego odbudowa, co ewentualnie wydaję się lepszym rozwiązaniem, niż zatwierdzona już odbudowa linii 198 Pyskowice - Pyskowice Miasto." Pozwolę sobie na polemikę z twoimi tezami, zajmując stanowisko adwokata diabła. Odbudowa lk 132 ma sens, jako stworzenie ciągu dla przewozów towarowych jadących tranzytowo przez Górny Śląsk, a więc Pyskowice - Biski - Bytom - Siemce - Szopki - Mysłowice/Sosnowiec, aby konurbacyjne odcinki lk 137 i 1 odciążyć dla potrzeb ruchu pasażerskiego. Z tym odciążeniem to też nieco na wyrost, bo tak jak pierwiej sznury brutt ciągnęły niemalże nieprzerwanie po 137, tak obecnie, jak pojedzie coś raz na godzinę, to jest dobrze. Smykając się po glajzach w okolicy Gliwic bardziej trza dać pozor na składy KŚ czy IC, niż na Cargo, czy inkszych prywaciarzy. Bytom to terozki ino 1 gruba i 1 niewielka koksownia; 30 lat na zad to było 7 grub w samym Bytomiu, 2 huty żelaza, no i oczywiście kombinat cynkowo-ołowiowy Blej-Szarley. O bezpośrednich składach pasażerskich z Opola czy Wrocka do Bytomia, jeżeli komuś się coś takiego marzy, nie ma mowy z pominięciem Gliwic, będących dużym generatorem ruchu i celem podróży dla mieszkańców okolicznych miasteczek i wiosek. Będąc mieszkańcem Czekano czy Przezchlebia doskonale zdajesz sobie sprawę, dokąd dojeżdżają do roboty czy szkoły twoi ziomkowie i zapewne nie są to Mikule czy Biski, ale raczej jak już to Gliwice, pra? Z tego też powodu chęć odbudowy nitki do Pyskowic Miasto, kere były rozbudowane jako sypialnia dla łabędzkich zakładów pracy i bez lata jest eksploatacji wahadła z Pyskowic Miasta jeździły wypełnione po brzegi pracownikami Bumaru, Huty Łabędy, ale także i szkolorzy czy studentów jadących do Gliwic. Zdaje sobie sprawę, że obecnie to już nie to samo, co w latach 80. czy nawet 90. XX wieku, ale ludzie z Pyskowic durś dojeżdżają do Gliwic zatłoczoną i niezbyt bezpieczną DW 901, więc alternatywa w postaci bany dojeżdżającej bezmaś pod same bloki będzie kusząca. Z resztą o tej opcji wypowiadały się pozytywnie władze miasteczka. Istniejąca obecnie stacja Pyskowice znajduje się daleko zarówno od nowych osiedli, jak i nawet od samego historycznego centrum, ruch pasażerski jest na niej śladowy; w pobliżu stoją głównie domki jednorodzinne i kilka kolejowych familoków.
-
#3
Mirek Nogielski
(2023-03-23 23:30:09)
Pozostały piętrowy dom (w Czekanowie znajduje się bardzo podobny) jest własnością PKP i służy pod wynajem.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Przezchlebie