OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Przezchlebie

Ostatnia zmiana: 2024-04-11

Legenda (Wygenerowano dnia: 2025-08-19) | Mapa prędkości (Wygenerowano dnia: 2025-04-15)

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 Mirek (2023-02-25 01:11:08)
    Stacja była oblegana w czasach, kiedy po wybraniu piasku w wyrobiskach powstały stawy. Choć linia kolejowa istniała tu od 1880, dopiero po wojnie w lecie 1948 zaczęły stawać składy pasażerskie. Do dziś w okolicy starsi ludzie wspominają przeładowane składy w latach 50-60, w sezonie letnim i wieczne opóźnienia w Bytomiu, bo tłumy przyjeżdżały tu na wypoczynek. Była w tym czasie nawet poczekalnią z kasą biletowa, a 1 staw znajdował się dosłownie przy torach PKP, patrząc na zdjęciu po lewej, w stronę Czechowic. Na przełomie lat zamienienie zbiorników wodnych w hałdę, a następnie przemiany gospodarcze po 89 roku położyły ostateczny kres ruchowi pasażerskiemu na trasie Pyskowice - Bytom, a odcinek 17 km z Pyskowic do Zabrza Biskupice całkowicie zlikwidowano. O tym, że jest jeszcze towarówka i to najszybszy wyjazd w kierunku zachodnim z Bytomia, odciążający Gliwice, jakby zapomniano. Obecnie jest rozważana jego odbudowa, co ewentualnie wydaję się lepszym rozwiązaniem, niż zatwierdzona już odbudowa linii 198 Pyskowice - Pyskowice Miasto.
  • #2 (odp. na #1) wasiukibic (2023-02-25 10:53:14)
    "Obecnie jest rozważana jego odbudowa, co ewentualnie wydaję się lepszym rozwiązaniem, niż zatwierdzona już odbudowa linii 198 Pyskowice - Pyskowice Miasto." Pozwolę sobie na polemikę z twoimi tezami, zajmując stanowisko adwokata diabła. Odbudowa lk 132 ma sens, jako stworzenie ciągu dla przewozów towarowych jadących tranzytowo przez Górny Śląsk, a więc Pyskowice - Biski - Bytom - Siemce - Szopki - Mysłowice/Sosnowiec, aby konurbacyjne odcinki lk 137 i 1 odciążyć dla potrzeb ruchu pasażerskiego. Z tym odciążeniem to też nieco na wyrost, bo tak jak pierwiej sznury brutt ciągnęły niemalże nieprzerwanie po 137, tak obecnie, jak pojedzie coś raz na godzinę, to jest dobrze. Smykając się po glajzach w okolicy Gliwic bardziej trza dać pozor na składy KŚ czy IC, niż na Cargo, czy inkszych prywaciarzy. Bytom to terozki ino 1 gruba i 1 niewielka koksownia; 30 lat na zad to było 7 grub w samym Bytomiu, 2 huty żelaza, no i oczywiście kombinat cynkowo-ołowiowy Blej-Szarley. O bezpośrednich składach pasażerskich z Opola czy Wrocka do Bytomia, jeżeli komuś się coś takiego marzy, nie ma mowy z pominięciem Gliwic, będących dużym generatorem ruchu i celem podróży dla mieszkańców okolicznych miasteczek i wiosek. Będąc mieszkańcem Czekano czy Przezchlebia doskonale zdajesz sobie sprawę, dokąd dojeżdżają do roboty czy szkoły twoi ziomkowie i zapewne nie są to Mikule czy Biski, ale raczej jak już to Gliwice, pra? Z tego też powodu chęć odbudowy nitki do Pyskowic Miasto, kere były rozbudowane jako sypialnia dla łabędzkich zakładów pracy i bez lata jest eksploatacji wahadła z Pyskowic Miasta jeździły wypełnione po brzegi pracownikami Bumaru, Huty Łabędy, ale także i szkolorzy czy studentów jadących do Gliwic. Zdaje sobie sprawę, że obecnie to już nie to samo, co w latach 80. czy nawet 90. XX wieku, ale ludzie z Pyskowic durś dojeżdżają do Gliwic zatłoczoną i niezbyt bezpieczną DW 901, więc alternatywa w postaci bany dojeżdżającej bezmaś pod same bloki będzie kusząca. Z resztą o tej opcji wypowiadały się pozytywnie władze miasteczka. Istniejąca obecnie stacja Pyskowice znajduje się daleko zarówno od nowych osiedli, jak i nawet od samego historycznego centrum, ruch pasażerski jest na niej śladowy; w pobliżu stoją głównie domki jednorodzinne i kilka kolejowych familoków.
  • #3 Mirek Nogielski (2023-03-23 23:30:09)
    Pozostały piętrowy dom (w Czekanowie znajduje się bardzo podobny) jest własnością PKP i służy pod wynajem.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Przezchlebie

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...