OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Kluczbork

Ostatnia zmiana: 2021-11-11

Opis ogólny
Lokomotywownia istnieje (obrotnica straciła homologację 2 lata temu, więc hala wachlarzowa nie jest eksploatowana) tabor stoi na torach pod chmurką. Na terenie lokomotywowni znajduje się gniazdo drużyn trakcyjnych. (Info: Grzegorz Widziszowski)

Na terenie stacji znajdują się dwie lokomotywownie. Jedna z nich została zaadaptowana na halę remontową firmy Wagrem (www.wagrem.pl), druga z nich jest częściowo (poza obrotnicą i halą wachlarzową) używana na potrzeby jednostki eksploatacji taboru. (info: Giq, 2005-03-13)

Liczba nastawni: 5 Zadaszenie peronów: było do lat 90 zanim nastąpił remont. Obok budynku stacji znajduje się posterunek SOK, kilka lat temu był tu jeszcze posterunek policji. Lokomotywownia: Wachlarz w lokomotywowni jest nieczynny od 2002 r. Wtedy też został tam wprowadzony wagon Gags, w którym znajduje się sprzęt przeciwpożarowy. Na terenie lokomotywowni znajduje się wieża ciśnień, hala na dwa tory, w której przeprowadza się ogólnikowe naprawy. W związku z tym, że wachlarz jest nieczynny lokomotywy stacjonują wzdłuż płotu. Około 7 rano nawet do 10 byczków, czasem podejdzie jamnik. Na terenie węzła w Kluczborku znajdują się 2 górki rozrządowe (1 nieużywana). Przy wjeździe od strony Poznania znajduje się zakład naprawy wagonów, w którym znajduje się wewnątrzobiegowa myjnia wagonów (czyli woda jest oczyszczana i wraca do rur). Obok budynku stacji znajduje się 2 zakład naprawy wagonów WAGREM. Kiedyś w tam była lokomotywownia, ponieważ na terenie tego zakładu znajduje się używany wachlarz. Tory postojowe: - grupa przyjadowo-odjazdowa w kierunku Lublińca - grupa postojowa wzdłuż peronów - nieczynna grupa postojowa dla EZT - grupa p-o w kierunku Ostrowa - grupa postojowa (ślepa z jednej strony) dla odstawionych wagonów przy wylocie na Ostrów. Bocznice: Generalnie nie ma w Kluczborku odgałęzień do zakładów oprócz 1 do Fabryki Maszyn i Urządzeń FAMAK S.A., która jest czasem używana. Jeszcze jedna do silosa zbożowego obok stacji. Ciekawostką jest już niestety nieużywana bocznica dla EZT. Na początku lat 90 stało tam mnóstwo kibelków. Dzisiaj zostały tylko słupy bez trakcji. Przejazdy i wiadukty: W obrębie stacji znajdują się 2 wiadukty:
1. jak wjeżdżamy od strony Poznania: kiedyś był to jedyny wiadukt w Kluczborku i tamtędy szedł cały ruch kołowy.
2. przy stacji wybudowany na początku lat 90, tamtędy teraz idzie ruch kołowy.
3. około 3 km od stacji wybudowany przed rokiem 90 w związku z otwarciem obwodnicy kolejowej.
W najbliższej odległości od stacji mamy 4 przejazdy:
1. nieczynny kier. Wrocław (powodem było wybudowanie wiaduktu przy stacji).
2 na ul. Kilińskiego- strzeżony, (przy stacji) w dawnych latach notorycznie zamknięty z powodu ruchów pociągów (dlatego wybudowali przy nim kładkę dla ludzi).
3. na ul. Fabrycznej (kier Opole, Fosowskie, bocznica EZT) w dawnych latach strzeżony, obecnie bez szlabanów.
4. ul. Opolska- strzeżony (kier. Katowice), kiedyś w planach miał być wiadukt.
Tabor: Obecnie można spotkać: EZT: EN57, EN71 Ep/EU07, EU06 ET41, ET22 (notorycznie), ET40 (sporadycznie) SM42, drezyny Jednak wszystkie są wpisane w stan Ostrowa Wlkp. Przez Kluczbork przejeżdżają też tzw. "prywaciarze". Kiedy jeszcze Kluczbork był samodzielną jednostką można było spotkać dodatkowo: SP42, ST43, ST44, które stacjonowały w Kluczborku i były do niego przypisane. W czasach świetności z Kluczborka odchodziło 70 pociągów pasażerskich na dobę. Co jest dzisiaj: z powody ograniczeń prędkości na szlaku Śląsk - Wybrzeże (około 40 km/h) zostały wycofane pociągi pośpieszne. Dlatego też dzisiaj już nie pojedziemy pośpiesznym do Świnoujścia czy też Zakopanego. Ostatni pociąg z Kluczborka odjeżdża około 21 pierwszy około 6 rano. Dlatego też pojawiły się głosy by zamknąć kasy biletowe, bufet a co za tym idzie budynek stacji. (info: Łukasz Turek, 2005-06-07)
Dane tabelaryczne
Województwo: opolskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: używany zgodnie z przeznaczeniem
lokomotywownia: zmienione przeznaczenie
zadaszenie peronów: rozebrano wiatę nad peronem
semafory: świetlne
przejście nadziemne/podziemne, windy: Przejście podziemne: nie ma i nie było
Przejście nadziemne: czynne
kasa/biletomat: 2021: nieczynne
nastawnie, strażnice, posterunki:
wieża wodna: W Kluczborku są dwie kolejowe wieże wodne:
- wieża wodna nr 1, stoi ok. 150 m na pn - zach. od budynku dworca, po przeciwnej stronie torów, niedaleko elewatora,
- wieża wodna nr 2 stoi przy lokomotywowni na ul. W. Sikorskiego, ok. 1 km w kier. pd - wsch od budynku dworca. Maj 2011 r. Bolesław Wojtyniak (info: Bolesław Wojtyniak, 25-05-2011).
perony: Perony: 4
kody: EPA:5100229
HAFAS:5100236
IBNR:74
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  70,122 Kalety – Wrocław Mikołajów (143)  
  89,006 Kłodnica – Kluczbork (175)  
  0,000 Kluczbork – Poznań Główny (272)  
  25,092 Jełowa – Kluczbork (293)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Ligota Dolna (woj. opolskie) 1,94 km
Gotartów (woj. opolskie) 2,62 km
Kuniów (woj. opolskie) 3,29 km
Smardy (podg) (woj. opolskie) 5,29 km
Krzywizna (woj. opolskie) 5,94 km
Borkowice (woj. opolskie) 6,35 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #4 (odp. na #3) Damian Stupień (2017-03-08 15:32:46)
    Poszukaj sobie tutaj - http://www.forumkole…
  • #5 Staszek (2018-06-01 16:26:49)
    Obecnie sklepik nieczynny
  • #6 Darek (2020-03-10 13:49:04)
    Czy ktoś pomoże mi rozszyfrować skrót ZUSB Wrocław i SBR Opole? Z góry dziękuję
  • #7 Opolanin (2020-06-26 15:36:15)
    25.06.2020 w nastawnię wykonawczą Kb4 wjechała lokomotywa 401Da-466
    http://www.ratownict…
  • #8 (odp. na #7) octanq (2020-06-27 03:04:00)
    Ze zdjęć widać, że tor prowadził prosto do budynku nastawni Kb4, bez kozła oporowego (no chyba że został wyprostowany przez lok.), tylko ze wskaźnikiem tarczy zaporowej. O co tu chodzi?
  • #9 ISEDR (2020-07-01 11:19:00)
    Kozioł oporowy był, dlatego lokomotywa uderzyła w róg nastawni a nie na wprost
  • #10 Wolfik (2021-06-25 17:28:46)
    Dworzec otwarty, czysty i schludny. Ale... równie dobrze mógłby być zamknięty. Kasy biletowe nieczynne (jeden z mieszkańców tłumaczył, że obecnośc personelu to loteria - możemy trafic lub nie, ja nie trafiłem). Oprócz poczekalni nie ma nic, żadnego baru, sklepiku czy kiosku. I najlepsze: toalety odnowione, czyściutkie ale na automaty 2-złotowe (tylko). Żadnego dodatkowego automatu rozmieniającego, a sam automat- zamek a jakże, reszty nie wydaje. Jak nie posiadasz akurat monety 2zł. to zlejesz się w gacie. Na pytanie co zrobic jak się nie ma tej magicznej monety kolejarze wzruszają ramionami, a SOK się uśmiecha. Zabawa po pachy. Takie coś można uświadczyć tylko w tym kraju. Ciekawe, co za dureń to wymyślił. Z pewnością był to człowiek, który z kolei nie korzysta.
  • #11 Kluczborczak (2021-06-27 14:51:41)
    To trzeba iść za parowóz i tam się odlać, innego ratunku nie ma. Albo przejść przez kładkę i do pobliskiego parku. Tak się niestety dba o podróżnego.
  • #12 (odp. na #11) wasiukibic (2021-06-27 21:03:32)
    To nie jest kwestia ino kluczborska. Problemu by nie było, gdyby Polacy potrafili uszanować dobro wspólne, jakim są publiczne toalety. Skutki są takie, że jeżeli nie zrobi się tego za opłatą, albo dozorowanego, to zaraz są kradzieże, dewastacje itp. Przykładem, chyba najsłynniejszym, są kible we Wroclawii, w części związanej z dworcem autobusowym, które częściej są nieczynne, niż czynne. Ileż można to naprawiać? Nieraz pisano o tym w gazetach. Niestety, przez część społeczeństwa, której bliżej do jaskiniowca, niż do człowieka cywilizowanego, cierpieć muszą wszyscy. Rozwiązaniem jest wandalo- i kradzieżoodporna armatura, taką jak np. widziałem w publicznych kibelkach w Niemczech - jak najmniej wystających części, przycisków, elementy nitowane ze stali (tak, wiem, polscy złomiarze mieliby raj).
  • #13 Jacek (2021-08-28 21:26:03)
    Kasy nieczynne. W końcu lipca 2021 chciałem kupić sobie bilet do Wrocławia, a ponieważ trochę czasu się kręciłem, pani z ochrony dworca zapytała mnie, czy chcę coś wynająć. Po rozmowie sympatyczna pani poinformowała mnie, że mogę sobie nawet kupić cały dworzec. Przed dworcem parking był płatny, ale ponownie jest bezpłatny, ponieważ najemca dał sobie spokój i zrezygnował z parkingu.

[Dodaj nowy komentarz]

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj treści nie mogą być odbierane jako oficjalne stanowsko administratorów strony w jakiejkolwiek kwestii.
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Kluczbork

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...