OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Rokiciny

Ostatnia zmiana: 2016-09-06

Opis ogólny
Opis ogólny: Dot. zdjęcia „ROKICINY 7.09.2005 widok w kierunku Koluszek".

Przy budynku po lewej stronie znajdował się trzeci tor tak zwany tor wyciągowy. Został on zlikwidowany pod koniec lat 80 XX wieku. Dane dotyczące tego toru: był on torem na przedłużeniu toru oznaczonego NR 3 (nazwa kolejowa, tor boczny główny) i posiadał długość około 1000 metrów. Zakończony był tak zwanym uporkiem. Według mojej oceny został on utworzony do celów militarnych (przy nim była rampa kolejowa do rozładunku pojazdów wybudowana wg mojej oceny przed 1939 rokiem) jak i do celów przestawiania wagonów pod wyładunek i załadunek.

Ciekawą historie podobno posiada budynek mieszkalny po lewej stronie zdjęcia. Jest to budynek wybudowany podczas budowy kolei Warszawsko – Wiedeńskiej lub w kilka lat później. (Brak dokładnych danych, co do okresu jego powstania.) Budynek ten był magazynem wartościowych towarów przysyłanych koleją dla miasta Łodzi w okresie, gdy intensywnie się ono rozwijało jako miasto włókiennicze a które nie miało kolei. Dopiero po wybudowaniu torów Koluszki - Łódź i Koluszki – Tomaszów Maz. Budynek ten zaadaptowano na budynek mieszkalny dla pracowników kolei.

Inną ciekawostką jest miejsce lokalizacji starej nastawni dysponującej. Budynek ten był zlokalizowany w odległości około 50 metrów za końcem peronu po prawej stronie. Był to budynek parterowy drewniany. Nastawnia w tym budynku istniała do roku 1960. Do tego roku w stacji Rokiciny były semafory ramienne, zwrotnice ręczne obsługiwane przez zwrotniczego. Pragnę nadmienić też ze w Rokicinach nastawnia dysponująca jako pierwsza w kraju została wyposażona w urządzenia przekaźnikowe produkcji NRD (Niemieckiej Republiki Demokratycznej). Urządzenia te zostały uruchomione w wiosną(?) 1960. Inżynierowie i technicy niemieccy po uruchomieniu chyba jeszcze przez około 1-1,5 roku sprawowali nad urządzeniami nadzór i wspólnie z pracownikami zabezpieczenia w przypadku awarii dokonywali napraw. Pamiętam, że do nastawni tej przyjeżdżały wycieczki kolejarzy, którzy zapoznawali się z tymi urządzeniami. (info: alajerzy, 2007-02-06)
Dane tabelaryczne
Województwo: łódzkie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: używany zgodnie z przeznaczeniem
lokomotywownia: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: nie ma i nie było
semafory: świetlne
przejście podziemne: nie ma i nie było
kasa: czynna
przejście nadziemne: nie ma i nie było
wieża wodna: nie ma i nie było
perony: Perony: 2
Krawędzie peronowe: 3
kody: HAFAS:5103144
IBNR:1394
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  114,176 Warszawa Centralna – Katowice (1)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Chrusty Nowe (woj. łódzkie) 3,22 km
Łaznów (woj. łódzkie) 4,76 km
Żakowice Południowe (woj. łódzkie) 6,53 km
Żakowice (woj. łódzkie) 6,84 km
Koluszki R 155 (woj. łódzkie) 6,88 km
Żakowice Południowe R 7 (woj. łódzkie) 7,35 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Rokiciny

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...