Niemcza
Ostatnia zmiana: 2025-08-13
Opis ogólny |
---|
Niemcza, Jordanów Śląski, Łagiewniki i powiat dzierżoniowski przyłączą się do projektu świdnickich samorządowców dotyczącego reaktywowania nieczynnych dziś linii kolejowych: nr 285 relacji Wrocław – Kobierzyce – Sobótka – Świdnica – Jedlina Zdrój i nr 310 Kobierzyce – Łagiewniki – Niemcza – Piława Górna. – Fragment linii kolejowej pomiędzy Piławą Górną, a Świdnicą zamyka pętlę wokół masywu Góry Ślęży. Oprócz dowozu pracowników do przedsiębiorstw w podstrefach ekonomicznych i przewozu towarów, linie kolejowe stanowić będą interesujący regionalny produkt turystyczny. Samorząd województwa, nie licząc planów zakupu ośmiu szynobusów, na reaktywowanie trasy przewidział 100 mln zł. Liczymy, że wspólnymi siłami uda nam się zrealizować to przedsięwzięcie – mówi Waldemar Skórski, zastępca prezydenta Świdnicy, który uczestniczył w poniedziałkowym spotkaniu, 21 maja, w niemczańskim urzędzie. W rozmowach brali udział m.in. przedstawiciele władz powiatu świdnickiego, miast i gmin z terenu powiatu dzierżoniowskiego oraz władz województwa. Zgodnie z ustaleniami, gminy leżące wzdłuż trasy kolejowej zajęłyby się przejęciem dworców kolejowych. Samorząd województwa, który organizuje transport kolejowy na Dolnym Śląsku przejąłby zaś całą infrastrukturę. Kilkunastu samorządowców na początku czerwca podpisze list intencyjny dotyczący reaktywowania zlikwidowanych linii kolejowych. O przywrócenie linii kolejowych zabiegają władze Świdnicy od wielu lat. Dopiero niedawno pomysł ten zyskały akceptację władz województwa dolnośląskiego. Do tej pory samorządowcy nie mieli dostępu do rzetelnych informacji dotyczących kosztów realizacji tego przedsięwzięcia. Do tego dochodziły problemy z porozumieniem się z PKP. Świdniccy samorządowcy dowodzą, że ruch na trasie do Wrocławia jest utrudniony ze względu na ogromną liczbę samochodów. A przepustowość dróg jest ograniczona i z pewnością się nie zwiększy. Koleją można odjeżdżać z centrum miast i dojechać do centrum stolicy Dolnego Śląska. Ten środek lokomocji jest również tańszy. Wykorzystanie szynobusów ma pozwolić na podróż do Wrocławia w mniej niż godzinę. informacja ze strony internetowej: www.dziennik.swidnica.pl (info: Robert Pluta, 2007-05-26) Opis infrastruktury: kilka torów, kiedyś bardzo duży punkt przeładunkowy. Kilka torów bocznych oraz postojowych. Przed stacją jeden tor. (info: Jakub "BoomEr" Borowski, 2006-02-20) Opis budynków: Wiata z wagą wagonów, Lokomotywownia (odnawiana aktualnie), nastawnia, budynek stacji z hala dla podróżnych i dla towarów (hala przeładunkowa), miejsce do załadunku i rozładunku wagonów. Wszystko w stranie dobrym. (info: Jakub "BoomEr" Borowski, 2006-02-20) |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | dolnośląskie | |
dodatkowe tory: | rozebrano | |
budynki dworcowe: | adaptowany do innych celów | |
budynki obsługi taboru: |
zmienione przeznaczenie. Z rozkładów wynika, że lokomotywownia w Niemczy była czynna w ruchu osobowym do 1945. |
|
zadaszenie peronów: | rozebrano wiatę nad peronem | |
semafory: | kształtowe zlikwidowane | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: nie ma i nie było Przejście nadziemne: nie ma i nie było |
|
kasa/biletomat: | zlikwidowana lub nieczynna | |
nastawnie, strażnice, posterunki: |
Nm w budynku dworca zlikwidowana Nm1 zlikwidowana |
|
wieża wodna: | Wieża wodna stoi u zbiegu ulic Wrocławskiej i Dębowej, przy przejeździe kolejowym w ul. Wrocławskiej, ok. 400 m. na pn od nieczynnej stacji kolejowej, wieża a raczej mury po niej, (zbiornik wodny został zdemontowany i wywieziony po zdjęciu dachu). Do wieży przylega budynek b. parowozowni, obydwa budynki mają nowe dachy i są adaptowane do celów mieszkalnych. (info: Bolesław Wojtyniak, 09-11-2008). | |
perony: |
Perony: 0 (były 2) Krawędzie peronowe: 0 (były 3) |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
29,867 | Kobierzyce – Piława Górna (310) |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
-
#1
Watermarines
(2022-05-02 13:30:28)
W Niemczy kiedyś była linia do dworca pierwotnego.
-
#2
(odp. na #1)
Paweł Skup
(2022-05-03 10:33:51)
Może tak: Pierwszy dworzec w Niemczy znajdował się w innym miejscu, niż ten powszechnie znany i którego dotyczy to hasło encyklopedyczne, mianowicie na stacji czołowej kończącej linię z Kobierzyc, w latach 1884-1894, przy obecnej ul. Lipowej, na której pod nr. 5 budynek nadal stoi.
Rozumiem, że takie było przesłanie :) -
#3
Watermarines
(2022-05-03 16:04:08)
Dokładnie, wczoraj po prostu przypomniał mi się artykuł ze Świata Kolei, o dawnym dworcu pierwotnym w Niemczy.
-
#4
(odp. na #2)
Krzysztof Nowak
(2022-05-03 16:12:22)
W zasadzie wtedy to była Linia Strzelin - Niemcza i w pierwotnym planie miała prowadzić przez Gilów do Dzierżoniowa, z ominięciem Przerzeczyna i Piławy Górnej. Szybko zrezygnowano z tych planów, przede wszystkim dlatego, że teren na zachód od Niemczy jest dość mocno pagórkowaty, co wiązało się z dużymi kosztami budowy, szybko również zrezygnowano z połączeń Strzelin - Niemcza, właśnie na rzecz połączenia Niemczy (były powiat) z Wrocławiem, przez linie 310 (352, 154d) a po wybudowaniu całego odcinka Kobierzyce - Piława Górna, linia Strzelin - Niemcza zastała de facto zlikwidowana, pociągi kończyły kurs na stacji w Łagiewnikach (północnych), a "stare" stacje w Łagiewnikach i Niemczy zlikwidowano i zamieszkali w nich pracownicy kolei.
-
#5
(odp. na #4)
Paweł Skup
(2022-05-04 00:28:41)
Rzeczywiście. Całość jest pięknie widoczna na mapach z lat 80. XIX w.: https://maps.arcanum…
-
#6
Michael
(2023-05-14 18:22:10)
Na mapie powiatu dzierżoniowskiego z 1965 roku (wersja poufna) Jest zaznaczona dosyć długa lina wąskotorowa, bądź bocznica, biegnąca od dworca w Niemczy, poprzez pola, do Kolonii Dobrocina (Dobrocinka I). Kończy się jakby pętlą, tuż za Dobrocinkiem, w polu, okrążając go.
-
#7
(odp. na #6)
Paweł Skup
(2023-05-14 20:32:52)
To jest linia z kamieniołomu na Dębowcu. Istniała już przed II wś (vide: Messtischblatty). Ładownia była nie w Niemczy, lecz w połowie drogi do Wilkowa Wlk.
-
#8
(odp. na #4)
Krzysztof Nowak
(2023-08-21 14:59:30)
Taka ciekawostka, wg planów do jakich dotarłem (bardzo złej jakości) odnośnie starego dworca w Niemczy, tory miały być poprowadzone w kierunku Gilowa, ale w okolicach Doliny Tatarskiej przed lasem, miały skręcać o 90 stopni na południe do obecnych terenów w okolicach kopalni "Kośmin" i tu ponownie skręcać na zachód, minąć od północnej i zachodniej strony "wieś" Kośmin i od strony północnej połączyć się z linią podsudecką, czyli na północ od Piławy Górnej a nie na południu jak obecnie. Faktycznie wg ukształtowania terenu taki plan mógł być brany pod uwagę. Wychodzi na to, że linia miała biegnąć nie do Dzierżoniowa jak sugerowałem wcześniej, a w kierunku Ząbkowic Śląskich.
-
#9
Mszkl
(2023-09-02 08:25:17)
Wobec istnienia DWU dworców/stacji w Niemczy, przydałby się podział w Bazie na dwa obiekty/dwie lokalizacje/dwie historie/dwie galerie.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Niemcza