OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Niemcza

Ostatnia zmiana: 2025-08-13

Legenda (Wygenerowano dnia: 2025-08-19) | Mapa prędkości (Wygenerowano dnia: 2025-04-15)

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 Watermarines (2022-05-02 13:30:28)
    W Niemczy kiedyś była linia do dworca pierwotnego.
  • #2 (odp. na #1) Paweł Skup (2022-05-03 10:33:51)
    Może tak: Pierwszy dworzec w Niemczy znajdował się w innym miejscu, niż ten powszechnie znany i którego dotyczy to hasło encyklopedyczne, mianowicie na stacji czołowej kończącej linię z Kobierzyc, w latach 1884-1894, przy obecnej ul. Lipowej, na której pod nr. 5 budynek nadal stoi.
    Rozumiem, że takie było przesłanie :)
  • #3 Watermarines (2022-05-03 16:04:08)
    Dokładnie, wczoraj po prostu przypomniał mi się artykuł ze Świata Kolei, o dawnym dworcu pierwotnym w Niemczy.
  • #4 (odp. na #2) Krzysztof Nowak (2022-05-03 16:12:22)
    W zasadzie wtedy to była Linia Strzelin - Niemcza i w pierwotnym planie miała prowadzić przez Gilów do Dzierżoniowa, z ominięciem Przerzeczyna i Piławy Górnej. Szybko zrezygnowano z tych planów, przede wszystkim dlatego, że teren na zachód od Niemczy jest dość mocno pagórkowaty, co wiązało się z dużymi kosztami budowy, szybko również zrezygnowano z połączeń Strzelin - Niemcza, właśnie na rzecz połączenia Niemczy (były powiat) z Wrocławiem, przez linie 310 (352, 154d) a po wybudowaniu całego odcinka Kobierzyce - Piława Górna, linia Strzelin - Niemcza zastała de facto zlikwidowana, pociągi kończyły kurs na stacji w Łagiewnikach (północnych), a "stare" stacje w Łagiewnikach i Niemczy zlikwidowano i zamieszkali w nich pracownicy kolei.
  • #5 (odp. na #4) Paweł Skup (2022-05-04 00:28:41)
    Rzeczywiście. Całość jest pięknie widoczna na mapach z lat 80. XIX w.: https://maps.arcanum…
  • #6 Michael (2023-05-14 18:22:10)
    Na mapie powiatu dzierżoniowskiego z 1965 roku (wersja poufna) Jest zaznaczona dosyć długa lina wąskotorowa, bądź bocznica, biegnąca od dworca w Niemczy, poprzez pola, do Kolonii Dobrocina (Dobrocinka I). Kończy się jakby pętlą, tuż za Dobrocinkiem, w polu, okrążając go.
  • #7 (odp. na #6) Paweł Skup (2023-05-14 20:32:52)
    To jest linia z kamieniołomu na Dębowcu. Istniała już przed II wś (vide: Messtischblatty). Ładownia była nie w Niemczy, lecz w połowie drogi do Wilkowa Wlk.
  • #8 (odp. na #4) Krzysztof Nowak (2023-08-21 14:59:30)
    Taka ciekawostka, wg planów do jakich dotarłem (bardzo złej jakości) odnośnie starego dworca w Niemczy, tory miały być poprowadzone w kierunku Gilowa, ale w okolicach Doliny Tatarskiej przed lasem, miały skręcać o 90 stopni na południe do obecnych terenów w okolicach kopalni "Kośmin" i tu ponownie skręcać na zachód, minąć od północnej i zachodniej strony "wieś" Kośmin i od strony północnej połączyć się z linią podsudecką, czyli na północ od Piławy Górnej a nie na południu jak obecnie. Faktycznie wg ukształtowania terenu taki plan mógł być brany pod uwagę. Wychodzi na to, że linia miała biegnąć nie do Dzierżoniowa jak sugerowałem wcześniej, a w kierunku Ząbkowic Śląskich.
  • #9 Mszkl (2023-09-02 08:25:17)
    Wobec istnienia DWU dworców/stacji w Niemczy, przydałby się podział w Bazie na dwa obiekty/dwie lokalizacje/dwie historie/dwie galerie.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Niemcza

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...