OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Łagiewniki Dzierżoniowskie

Ostatnia zmiana: 2018-03-22

Opis ogólny
Opis ogólny: Dworzec powstał prawdopodobnie przy okazji budowy linii do Kobierzyc. Wcześniejszy, leżący na południowy wschód od niego dworzec stracił swoje znaczenie w momencie powstania węzła kolejowego.

Niemcza, Jordanów Śląski, Łagiewniki i powiat dzierżoniowski przyłączą się do projektu świdnickich samorządowców dotyczącego reaktywowania nieczynnych dziś linii kolejowych: nr 285 relacji Wrocław – Kobierzyce – Sobótka – Świdnica – Jedlina Zdrój i nr 310 Kobierzyce – Łagiewniki – Niemcza – Piława Górna. – Fragment linii kolejowej pomiędzy Piławą Górną, a Świdnicą zamyka pętlę wokół masywu Góry Ślęży. Oprócz dowozu pracowników do przedsiębiorstw w podstrefach ekonomicznych i przewozu towarów, linie kolejowe stanowić będą interesujący regionalny produkt turystyczny. Samorząd województwa, nie licząc planów zakupu ośmiu szynobusów, na reaktywowanie trasy przewidział 100 mln zł. Liczymy, że wspólnymi siłami uda nam się zrealizować to przedsięwzięcie – mówi Waldemar Skórski, zastępca prezydenta Świdnicy, który uczestniczył w poniedziałkowym spotkaniu, 21 maja, w niemczańskim urzędzie. W rozmowach brali udział m.in. przedstawiciele władz powiatu świdnickiego, miast i gmin z terenu powiatu dzierżoniowskiego oraz władz województwa. Zgodnie z ustaleniami, gminy leżące wzdłuż trasy kolejowej zajęłyby się przejęciem dworców kolejowych. Samorząd województwa, który organizuje transport kolejowy na Dolnym Śląsku przejąłby zaś całą infrastrukturę. Kilkunastu samorządowców na początku czerwca podpisze list intencyjny dotyczący reaktywowania zlikwidowanych linii kolejowych. O przywrócenie linii kolejowych zabiegają władze Świdnicy od wielu lat. Dopiero niedawno pomysł ten zyskały akceptację władz województwa dolnośląskiego. Do tej pory samorządowcy nie mieli dostępu do rzetelnych informacji dotyczących kosztów realizacji tego przedsięwzięcia. Do tego dochodziły problemy z porozumieniem się z PKP. Świdniccy samorządowcy dowodzą, że ruch na trasie do Wrocławia jest utrudniony ze względu na ogromną liczbę samochodów. A przepustowość dróg jest ograniczona i z pewnością się nie zwiększy. Koleją można odjeżdżać z centrum miast i dojechać do centrum stolicy Dolnego Śląska. Ten środek lokomocji jest również tańszy. Wykorzystanie szynobusów ma pozwolić na podróż do Wrocławia w mniej niż godzinę. (info: www.dziennik.swidnica.pl, 2007-06-03)

Opis infrastruktury: Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, główny dodatkowy i 3 boczne w tym ładunkowy, około 200 metrów od stacji w kierunku południowym za dk8 znajdowały się dwa semafory kształtowe, zlikwidowane na początku lat 90, podobnie jak semafor od strony północnej.

Od stacji odchodzi bocznica do cukrowni, spory plac ładunkowy. (info: Krzysztof Nowak, 27-03-2014)

Opis budynków: Stacja służy od wielu już lat jako dom mieszkalny. W magazynie przy stacji zawalony jest dach. W 2005 roku we wnętrzu stacji kręcony był film pt.: "Stacja Mirsk"

(info: krzyhoo82, 25-11-2011)

Stacja posiadała budynek dworca(część służy obecnie jako mieszkania) wraz z nastawnią(nastawnia zlikwidowana), magazyn wraz z rampą(dach magazynu częściowo zawalony), kilka budynków gospodarczych(obecnie mieszkania), przy bocznicy do cukrowni znajduje się waga, część peronu pierwszego jest zadaszona, wc. W budynku dworca w dalszym ciągu znajduję się poczekalnia wraz z kasą biletową w stanie dość dobrym. (info: Krzysztof Nowak, 27-03-2014)
Dane tabelaryczne
Województwo: dolnośląskie
dodatkowe tory: są, niezdatne do eksploatacji
budynki: adaptowany do innych celów
lokomotywownia: nie ma, być może była
zadaszenie peronów: wiata nad peronem
semafory: kształtowe zlikwidowane
przejście podziemne: nie ma i nie było
kasa: zlikwidowana lub nieczynna
przejście nadziemne: nie ma i nie było
wieża wodna: nieużywana zdewastowana
perony: Perony: 2
Krawędzie peronowe: 2
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  50,645 Brzeg – Łagiewniki Dzierżoniowskie (304)  
  21,128 Kobierzyce – Piława Górna (310)  
  Łagiewniki Dzierżoniowskie – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Łagiewniki Dzierżoniowskie (dawna lokalizacja) (woj. dolnośląskie) 1,50 km
Trzebnik (woj. dolnośląskie) 3,09 km
Przystronie Śląskie (woj. dolnośląskie) 3,37 km
Wilków Wielki (woj. dolnośląskie) 5,55 km
Jordanów Śląski (woj. dolnośląskie) 7,29 km
Niemcza (woj. dolnośląskie) 7,97 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

  • #1 Krzysztof Nowak (2017-06-09 17:23:16)
    Ewakuacja taboru z Cukrowni Łagiewniki, https://youtu.be/JRh… Odpowiedz»

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Łagiewniki Dzierżoniowskie

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...