Łagiewniki Dzierżoniowskie
Ostatnia zmiana: 2025-07-16
Opis ogólny |
---|
Opis ogólny: Dworzec powstał prawdopodobnie przy okazji budowy linii do Kobierzyc. Wcześniejszy, leżący na południowy wschód od niego dworzec stracił swoje znaczenie w momencie powstania węzła kolejowego. Niemcza, Jordanów Śląski, Łagiewniki i powiat dzierżoniowski przyłączą się do projektu świdnickich samorządowców dotyczącego reaktywowania nieczynnych dziś linii kolejowych: nr 285 relacji Wrocław – Kobierzyce – Sobótka – Świdnica – Jedlina Zdrój i nr 310 Kobierzyce – Łagiewniki – Niemcza – Piława Górna. – Fragment linii kolejowej pomiędzy Piławą Górną, a Świdnicą zamyka pętlę wokół masywu Góry Ślęży. Oprócz dowozu pracowników do przedsiębiorstw w podstrefach ekonomicznych i przewozu towarów, linie kolejowe stanowić będą interesujący regionalny produkt turystyczny. Samorząd województwa, nie licząc planów zakupu ośmiu szynobusów, na reaktywowanie trasy przewidział 100 mln zł. Liczymy, że wspólnymi siłami uda nam się zrealizować to przedsięwzięcie – mówi Waldemar Skórski, zastępca prezydenta Świdnicy, który uczestniczył w poniedziałkowym spotkaniu, 21 maja, w niemczańskim urzędzie. W rozmowach brali udział m.in. przedstawiciele władz powiatu świdnickiego, miast i gmin z terenu powiatu dzierżoniowskiego oraz władz województwa. Zgodnie z ustaleniami, gminy leżące wzdłuż trasy kolejowej zajęłyby się przejęciem dworców kolejowych. Samorząd województwa, który organizuje transport kolejowy na Dolnym Śląsku przejąłby zaś całą infrastrukturę. Kilkunastu samorządowców na początku czerwca podpisze list intencyjny dotyczący reaktywowania zlikwidowanych linii kolejowych. O przywrócenie linii kolejowych zabiegają władze Świdnicy od wielu lat. Dopiero niedawno pomysł ten zyskały akceptację władz województwa dolnośląskiego. Do tej pory samorządowcy nie mieli dostępu do rzetelnych informacji dotyczących kosztów realizacji tego przedsięwzięcia. Do tego dochodziły problemy z porozumieniem się z PKP. Świdniccy samorządowcy dowodzą, że ruch na trasie do Wrocławia jest utrudniony ze względu na ogromną liczbę samochodów. A przepustowość dróg jest ograniczona i z pewnością się nie zwiększy. Koleją można odjeżdżać z centrum miast i dojechać do centrum stolicy Dolnego Śląska. Ten środek lokomocji jest również tańszy. Wykorzystanie szynobusów ma pozwolić na podróż do Wrocławia w mniej niż godzinę. (info: www.dziennik.swidnica.pl, 2007-06-03) Opis infrastruktury: Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, główny dodatkowy i 3 boczne w tym ładunkowy, około 200 metrów od stacji w kierunku południowym za dk8 znajdowały się dwa semafory kształtowe, zlikwidowane na początku lat 90, podobnie jak semafor od strony północnej. Od stacji odchodzi bocznica do cukrowni, spory plac ładunkowy. (info: Krzysztof Nowak, 27-03-2014) Opis budynków: Stacja służy od wielu już lat jako dom mieszkalny. W magazynie przy stacji zawalony jest dach. W 2005 roku we wnętrzu stacji kręcony był film pt.: "Stacja Mirsk" (info: krzyhoo82, 25-11-2011) Stacja posiadała budynek dworca(część służy obecnie jako mieszkania) wraz z nastawnią(nastawnia zlikwidowana), magazyn wraz z rampą(dach magazynu częściowo zawalony), kilka budynków gospodarczych(obecnie mieszkania), przy bocznicy do cukrowni znajduje się waga, część peronu pierwszego jest zadaszona, wc. W budynku dworca w dalszym ciągu znajduję się poczekalnia wraz z kasą biletową w stanie dość dobrym. (info: Krzysztof Nowak, 27-03-2014) |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | dolnośląskie | |
dodatkowe tory: | są, niezdatne do eksploatacji | |
budynki dworcowe: | adaptowany do innych celów | |
budynki obsługi taboru: | nie ma, być może była | |
zadaszenie peronów: | wiata nad peronem | |
semafory: | kształtowe zlikwidowane | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: nie ma i nie było Przejście nadziemne: nie ma i nie było |
|
kasa/biletomat: | zlikwidowana lub nieczynna | |
nastawnie, strażnice, posterunki: | ŁD w budynku dworca zlikwidowana | |
wieża wodna: | nieużywana zdewastowana | |
perony: |
Perony: 2 Krawędzie peronowe: 2 |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
50,645 | Brzeg – Łagiewniki Dzierżoniowskie (304) | ||
21,128 | Kobierzyce – Piława Górna (310) | ||
Łagiewniki Dzierżoniowskie – bocznice |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
-
#1
Krzysztof Nowak
(2017-06-09 17:23:16)
Ewakuacja taboru z Cukrowni Łagiewniki, https://youtu.be/JRh…
-
#2
(odp. na #1)
Jacek2004
(2020-01-17 19:40:25)
Świetny film obrazujący schyłkowy okres kolei w tym miejscu. Łagiewniki Dzierżoniowskie w pigułce - pokazana jest i stacja i cukrownia z manewrującymi lokomotywami. Pięknie oddany klimat tamtych lat. I co najfajniejsze, coraz bardziej realna staje się odbudowa także i tej linii z ewentualnym przekierowaniem pociągów Bielawa/Dzierżoniów - Wrocław właśnie po linii 310.
-
#3
Darek Nowak
(2020-01-20 19:51:08)
Już nic nie odbudują bo ktoś "sprywatyzował" działkę na południe od stacji:
https://www.google.c… -
#4
(odp. na #3)
Krzysztof Nowak
(2020-02-25 11:35:15)
Darku, teren "sprywatyzowany" leży przy skraju linii w kierunku Strzelina w zasadzie dobre kilka metrów od tej linii, linia 310 jest bardziej na prawo.
-
#5
Marcin
(2020-02-27 09:03:55)
Na jednej z fotek niemieckiej broszury o Ty2 jest piekna fotka skali zbiorowego na tej stacyjce w 1983r. Widac w calej okazalosci teigreka razem z brankardem.
-
#6
(odp. na #3)
Krzysztof Bach
(2024-03-13 22:59:43)
Jednak już układają tory https://polska-org.p…
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Łagiewniki Dzierżoniowskie