Karwice
Ostatnia zmiana: 2025-07-24
Opis ogólny |
---|
Opis ogólny: Stacja posiada 4 tory (info: Karol Romaniuk, 2005-08-21) Kasa w budynku dworca jest nieczynna. (info: Kamil, 25-12-2009) Opis infrastruktury: Stacja posiada sprawne semafory kształtowe, rampę po stronie południowej, 2 perony po jednej krawędzi na jeden peron oraz żeberko od strony przejazdu na drodze DK37. (info: Kamil, 25-12-2009) 1856 roku Towarzystwo Akcyjne Kolei Berlińsko-Szczecińskiej zadecydowało o budowie linii kolejowej do Gdańska.Prace ruszyły już w 1857 roku,odcinek ze Stargardu Szczecińskiego do Koszalina oddano do użytku 1 czerwca 1859 roku.Równocześnie trwały dyskusje nad projektem przedłużenia linii w kierunku Gdańska przez Sławno,Słupsk,Lębork i Wejherowo.Ostre spory towarzyszyły tym dyskusjom,powodem była budowa tylko jednego większego dworca między Koszalinem a Słupskiem.Za usytuowaniem dworca w Karwicach opowiadało się miasto Darłowo,stacja obsługiwałaby tutejszy port po budowie odgałęzienia z Karwic.Protestowały przeciwko takim planom władze Sławna,intensywnie ówczesny burmistrz Gersdorff starał się o zrealizowanie inwestycji w Sławnie.Argumentem głównym była obawa,że węzeł kolejowy w Karwicach pozbawi pobliskie Sławno dawnego znaczenia gospodarczego,ponadto nie chciano by powstała nowa struktura miejska,co było prawdopodobne-węzeł kolejowy w ówczesnych czasach miał ogromne znaczenie gospodarcze.Władze Sławna znalazły jednak poparcie w sejmiku powiatowym i odstąpiono od realizacji karwickiego projektu.Odcinek Koszalin-Sławno-Słupsk oddano do użytku dnia 1 lipca 1869 roku,odcinek Słupsk-Gdańsk-1 września 1870 roku.Sławno zostało znaczącym w regionie węzłem kolejowym(por.'Sławno'w Bazie Kolejowej mojego autorstwa;J.Sroka,'Szkice Sławieńskie.Ludzie.Wydarzenia.Miejsca.Obiekty',Sławno 2007,s.90-94.).Karwice(do 1945 roku Karwitz)posiadają zachowaną do dziś stację kolejową,której budowę ukończono zapewne przed 1870 rokiem.Budynek dworcowy to obiekt piętrowy,z użytkowymi poddaszami w skrzydłach bocznych,zbudowany z cegły,kryty dachami dwuspadowymi-zachowane częściowo ozdobne drewniane podpory okapów oraz ceglane zdobienia i okrągłe okna tuż pod linią dachową.Parterowe okna budynku zamknięte półkoliście,obecne otynkowanie zasłania ozdobny układ cegieł w ścianach budynku. Węwnątrz zachowany hol z posadzkami oraz dawne pomieszczenia,do gmachu dworca dobudowano w późniejszych latach budynek nastawni.Do zespołu dworcowego zaliczyć należy pobliską wieżę wodną,drugi budynek nastawni,budynki gospodarcze-dawniej element infrastruktury dworcowej. Karwicki dworzec jest obiektem zabytkowym i wymaga opieki konserwatorskiej,ale podobnie jak inne dworce pomorskie,nie wzbudza zainteresowania lokalnych władz(zadłużone,biedne PKP to już inna historia)poza miłośnikami kolejnictwa.(info: Daniel Naczk, 14-01-2010) Opis budynków: Stacja posiada dwie nastawnie. Jedna z nich znajduje się w budynku dworca i dodatkowo obsługuje przejazd tuż przy wyjeździe w kierunku Sławna na DK37 łączącej Karwice z Darłowem. Druga nastawnia znajduje się przy wyjeździe w kierunku Koszalina. (info: Kamil, 25-12-2009) |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | zachodniopomorskie | |
dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
budynki dworcowe: | Budynek dworca wraz z przybudówką, w której do lutego 2017 roku (przebudowa urządzeń SRK) mieściła się nastawnia dysponująca. Od strony Wiekowa nastawnia dysponująca, która do lutego 2017 roku była nastawnią wykonawczą. | |
budynki obsługi taboru: | ||
zadaszenie peronów: | ||
semafory: | świetlne (kształtowe do lutego 2017 roku) | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): | ||
kasa/biletomat: | zlikwidowana | |
nastawnie, strażnice, posterunki: | ||
wieża wodna: | rozebrana | |
perony: |
Perony: 2 Krawędzie peronowe: 2 |
|
kody: |
EPA:5100907 HAFAS:5101776 IBNR:8158 |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
167,217 | Gdańsk Główny – Stargard (202) |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Karwice