OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Bzowo Goraj

Ostatnia zmiana: 2025-06-09

Opis ogólny
Do lat 90 była to lokalna stacja węzłowa. Tu krzyżują sie linie Inowrocław Rąbinek - Drawski Młyn i Bzowo Goraj - Piła Główna. Do dzisiaj budynek stacji utrzymany jest w bardzo dobrym stanie. Nawet czynne biuro ma zawiadowca stacji. Wszystkie urządzenia na stacji są utrzymywane w dobrym stanie i na bieżąco są konserwowane. Semafory kształtowe są sprawne i użytkowane. Na stacji są dwie nastawnie BZ 1 od strony wschodniej i BZ 2 od strony zachodniej stacji. Nastawnia BZ 2 była niegdyś także strażnicą przejazdową na lokalnej drodze do Bzowa. Na stacji znajduje sie wieża wodna i ruina po prawdopodobnie lokomotywowni. Wieża wodna jest tez w stanie opłakanym. Oczywiście od lat nie jest używana. (info: Piotr Geremek, 2005-01-31)

Kolo nastawni BZ 2 przykręcone do szyn są belki uniemożliwiające przejazd w kierunku Drawskiego Mlyna. (info: Piotr Geremek, 2006-04-23)
Na stacji urządzono składnicę drzewa. Poprzednio była ona w Kruczu. Niestety tor w kierunku Krucza został zamknięty z powodu złego stanu kilku podkładów. (info: Piotr Geremek, 2006-07-27)

Słońce już dawno zaszło nad stacją Bzowo-Goraj. Semafory uniważnione. Część urządzeń SRK zdewastowana. Tarcze stoją od strony Rogoźna i Czarnkowa. Od strony Rogoźna przy semaforze wjazdowym znajduje się trójstawna tarcza ostrzegawcza. Oczywiście jest uszkodzona. Całość robi negatywne wrażenie. Wyjazd w kierunku Drawskiego Młyna niemożliwy. Nieopodal nastawni BZ2 zapadła się ziemia i torowisko a właściwie to co z torowiska zaostało wisi w powietrzu. O dziwo PLK naprawiła przejazd na powiatowej drodze w kierunku Bzowa. Stacja zamknięta w 2006 roku. Do stacji dojeżdżają tylko pociągi turystyczne (raz na rok) oraz towarowe do Czarnkowa (średnio kilka razy w miesiącu). Zwrotnice obsługiwane ręcznie. (info: Grygowski Krzysztof, 30-07-2014)
Opis infrastruktury:
Tory stacyjne w dobrym stanie. Semafory są unieważnione. Urządzenia do ich obsługi bardzo dobrze zabezpieczone. Semafory mozna w kazdej chwili uruchomic. Zwrotnice i inne urzadzenia sa na biezaco konserwowane. Od strony Czarnkowa jest wygaszony powtarzacz. Wszystkie semafory na stacji po za w/w powtarzaczem sa ksztaltowe. (info: Piotr Geremek, 2006-07-27)

torowisko mocno zarośnięte, semafory nadgryzł ząb czasu, ale wszystko da się ponownie uruchomić, nastawnia ma zamurowane wejście do urządzeń nastawniczych (wszystko dobrze zabezpieczone) (info: Jacek Kowalski, 13-09-2008)

Semafory stoją wszystkie. Tarcze ostrzegawcze dwie na pewno stoją. Tor pomiędzy stacją na nastawnią wykonawczą w kierunku roska nieprzejezdny (osunięta ziemia, tory wiszą w powietrzu). Po obrotnicy została dziura w ziemi, nie widać nawet mocowania pomostu. (info: Paweł Tarkowski, 04-05-2013)
Opis budynków:
Budynek stacyjny jest w stanie dobrym. Nastawnie również są w zadowalającym stanie. W budynku swoje biuro ma zawiadowca stacji. Niestety jest ono obecnie nieczynne. W budynku znajduje się poczekalnia i kasa. Niestety także te części budynku są nieczynne. Na pietrze sa mieszkania. Dolna czesc budynku bardzo dobrze zabezpieczona. (info: Piotr Geremek, 2006-07-27)

Budynek stacji zamieszkały w dość dobrym stanie, lokomotywownia to tylko ściany i walący się dach, co ciekawa była też obrotnica, ale został po niej tylko dół, szyny dochodzą do krawędzi w środku stoi cokół na którym był zamontowany pomost obrotnicy, wieża ciśnień w dość dobrym stanie, na górze cały czas jest pełen zbiornik wody, która cały czas leci na górę więc woda jest cały czas świeża. (info: Jacek Kowalski, 13-09-2008)

Nastawnia wykonawcza zamurowana i niedostępna. Widać, że urządzenia nastawcze są w środku - stan nieznany. Budynek stacji zamieszkały, zamieszkujący były pracownik kolei dogląda stacji dzięki czemu stacja nie została rozkradziona. (info: Paweł Tarkowski, 04-05-2013).

Nastawnie BZ1 oraz BZ2 zostały ogołocone z tego co można sprzedać w punktach skupu złomu. Urządzenia SRK częsciowo zdewastowane bez możliwości ich ponownego uruchomienia. W 2016 roku na semaforach wyjazdowych na wschodniej głowicy stacji oraz na semaforach wjazdowych od strony Wągrowca i Czarnkowa zamontowano nowe wskaźniki W31 (wskaźnik kasowania). 04-09-2017 // Piotr Geremek
Dane tabelaryczne
Województwo: wielkopolskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: Budynek dworcowy jest zamieszkały. Nastawnia dysponująca jest zamknięta w stanie dostatecznym. Nastawnie BZ1 oraz BZ2 są zdewastowane i rozkradzione z wszystkiego co można było sprzedać w punkcie skupu złomu.
budynki obsługi taboru: Była, ale już nie istnieje.
Rozebrana przed 2021
Lokomotywownia zawaliła się w 2011 (początek lata).
zadaszenie peronów: nie ma i nie było
semafory: Urządzenia SRK są zdewastowane i rozkradzione. Semaforów nie da się ponownie uruchomić. Od strony Wągrowca przy semaforze wjazdowym stoi nieczynna trójstawna tarcza ostrzegawcza. 04-09-2017 // Piotr Geremek
Od strony Czarnkowa to świetlny powtarzacz semafora (wjazd w wykopie na ostrym łuku) (info: Paweł Tarkowski, 04-05-2013)
Z informacji mieszkanki budynku stacyjnego wynika, ze semafory unieważniono po 01 stycznia 2006 roku. Uwagę zwracają wzorowo zabezpieczone nastawnie. Semafory są gotowe do ponownego uruchomienia w każdej chwili. (info: Piotr Geremek, 2006-01-16)
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: nie ma i nie było
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa/biletomat: zlikwidowana lub nieczynna
nastawnie, strażnice, posterunki: Bz w budynku dworca zlikwidowana
Bz1 od strony Rogoźna zdewastowana
Bz2 od strony Drawskiego Młyna zdewastowana
wieża wodna: stan zewnętrzny wieży - średni: tynk odchodzi w wielu miejscach, mała część okienek wybita, rynny częściowo odpadają, latarnia w całkiem dobrym stanie, jest wskaźnik poziomu wody, drzwi w stanie średnim, ale zamknięte, ostał się napis z nazwą stacji (nieco wyblakły, ale dość czytelny); stan wewnętrzny - nierozpoznany. (info: Przemysław Warczyński, 2023-03-26)
wieża wodna stoi ok. 190 m na pd-zach od budynku dworca , po przeciwnej stronie torów, (na skarpie) lub ok. 260 m na wsch od przejazdu kolejowego na drodze Ciszkowo - Bzowo; podobne wieże stoją m.in w Inowrocławiu, Kaliszu Pomorskim, Wągrowcu i Żninie (info: Bolesław Wojtyniak, 30-12-2011)
używana; z wieży wodnej korzystają mieszkańcy budynku PKP. (info: Piotr Geremek, 2006-01-16)
perony: Perony: 2
Krawędzie peronowe: 4
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  135,622 Inowrocław Rąbinek – Drawski Młyn (206/236)  
  0,000 Bzowo Goraj – Piła Główna (374/390)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #11 Jacek (2020-09-28 10:01:09)
    Czy ktoś ma informacje na temat remontu linii Rogożno - Bzowo Goraj - Czarnków; czy jeszcze trwa, czy się już zakończył?
  • #12 Adam (2020-09-28 17:54:57)
    A miał w ogóle być? Jeszcze nie wiadomo czy będzie jakiś remont.
  • #13 Piotr (2020-11-03 10:02:07)
    Tak. Remont 4 kilometrów linii 390 został ukończony. W przyszłym roku ma być zrobiona pozostała część linii do Czarnkowa.
  • #14 Piotr Geremek (2021-04-07 15:42:28)
    Bzowo Goraj to obecnie czynna ładownia.
  • #15 Piotr Geremek (2021-05-24 23:05:33)
    Od 01 lipca 2021 będzie kontynuowany remont linii 390 od kilometra 4.0 do końca linii w Czarnkowie. Szyny juz sa przywiezione a wkrótce pojawi się kruszywo przywiezione po pociągiem i odpowiedni sprzęt na stacji Bzowo-Goraj.
  • #16 motorniczy_4160 (2021-07-01 10:13:00)
    Linia 236 i 390 od 01 lipca do 30 września 2021 w trakcie remontu. 236 przechodzi remont cząstkowy a 390 generalny. W związku z remontem obie linie są zamknięte dla regularnego ruchu do dnia 30 września 2021.
  • #17 MK (2021-07-01 13:34:13)
    Czy wszystkie rozjazdy w Bzowie są obecnie czynne, czy też składy na ładownię są wpychane od strony Czarnkowa? Czy uruchomili tor wyciągowy od strony Krucza?
  • #18 Kospal (2021-07-01 17:30:52)
    W Bzowie nie wszystkie rozjazdy są czynne. Zdatne do ruchu są tylko 2 tory (w celu oblotu składu) i ładownia. Na ładownie wjazd odbywa się od strony Czarnkowa. Od strony Krucza jest krótkie żeberko przy nastawni Bz2.
  • #19 (odp. na #17) Adam Śliwiński (2021-07-01 17:54:39)
    Wszystkie oprócz rozjazdu numer 4. Na torze w kierunku Krucza stoi kozioł oporowy.
    11 wagonów jest wpychane na tor numer 5 z kierunku Czarnkowa.
  • #20 Błażej Kopka (2025-06-08 12:02:06)
    Najnowsze informacje wskazują, że to właśnie ograniczenia stacji Bzowo-Goraj, ale również stacji Rogoźno były powodem rezygnacji z przewozów towarowych przez ostatniego klienta, czyli firmę STEICO z Czarnkowa.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Bzowo Goraj

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...