Ogólnopolska Baza Kolejowa

Jaworzyna Śląska

Ostatnia zmiana: 2016-11-30

Opis ogólny

Opis ogólny: Powstanie linii kolejowej zapoczątkowało praktycznie historię miasta. Obecny budynek dworcowy jest drugim z kolei, a pierwotny stoi na peronie 2, oddalony nieco w kierunku Świebodzic. Kawałek od stacji w stronę Wrocławia znajduje się jeden z największych w Polsce skansenów kolejowych.

Na terenie byłej lokomotywowni znajduje się Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku.Na stacji kiedyś funkcjonowały dwie parowozownie oraz dwie wieże ciśnień. Lokomotywownie zastępuje parę torów postojowych służących jako PK. (info: Adrian Górski, 2005-03-18)

Od stacji odgałęzia się bocznica kolejowa do położonej na północny-wschód od Jaworzyny miejscowości Pastuchów gdzie obsługuje miejscową cukrownię. (info: wasiukibic, 2007-07-19)

Jedyny w całości czynny węzeł na trasie z Jeleniej Góry do Wrocławia i jedyny czynny dla ruchu pasażerskiego po zamknięciu węzła wałbrzyskiego dla ruchu pasażerskiego. (info: Marcin Czech, 21-04-2008)

Opis infrastruktury: Wiata na peronie pierwszym została w ostatnim czasie odnowiona i zakonserwowana. Jaworzyna posiada 3 perony: 1 i 3 są pod kablem, usługują ruch pasażerski na linii Wrocław - Wałbrzych - Jelenia Góra. Peron nr 2 posiada 2 krawędzie przy których biegnie po jednym, niezelektryfikowanym torze; na nich zatrzymują się autobusy szynowe kursujące na linii Legnica - Jaworzyna Śląska - Kamieniec Ząbkowicki. Kładka dla pieszych łączy peron drugi z wagonownią i dawną szkołą kolejową. (info: wasiukibic, 2007-07-19)

Ciekawostką jest fakt, że tory przyperonowe dla ruchu pociągowego są jednokierunkowe. Semafory wyjazdowe znajdują się tylko po jednej stronie. I tak ze względu na semafory i rozjazdy z toru 10 da się pojechać tylko do Wrocławia, z 8 do Wrocławia i Kamieńca Ząbkowickiego, z 6 tylko do Kamieńca, z 4 tylko do Legnicy, z 2 do Legnicy i Jeleniej Góry i z 1 tylko do Jeleniej Góry. (info: Marcin Czech, 07-09-2009)

Opis budynków: Stacja posiada w zasadzie dwie parowozownie wachlarzowe: pierwsza z nich pochodzi z wczesnego etapu rozwoju węzła i znajduje się po dziś dzień naprzeciwko peronu 3 jaworzyńskiej stacji i służy jako pomieszczenia gospodarcze i garaże. Zaprzestano jej planowej eksploatacji ze względu na mały promień wachlarza przez co szopa nie mogła już pomieścić coraz to dłuższych maszyn. Druga, większa parowozownia jest dziś skansenem lokomotyw. Trzeciej, nowoczesnej lokomotywowni Jaworzyny nie doczekała się po dziś dzień i lokomotywy stoją sobie pod chmurką na specjalnie wydzielonych torach odstawczych. (info: wasiukibic, 2007-07-19)

Dane tabelaryczne
Województwo: dolnośląskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: używany zgodnie z przeznaczeniem
lokomotywownia: używana
zadaszenie peronów: wiata nad peronem
semafory: świetlne
przejście podziemne: czynne
kasa: Nieczynna, okienka kasowe są ale już z tego co pamiętam od 2015 roku nieczynne :(
przejście nadziemne: czynne
wieża wodna: nieużywana w stanie dobrym
perony:

Perony: 3, peron 2 wyłączony z rozkładowej eksploatacji

Krawędzie peronowe: 6

kody: EPA:5100033
HAFAS:5100077
IBNR:61
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  236,765 Katowice – Legnica (137)  
  48,140 Wrocław Świebodzki – Zgorzelec (– Görlitz) (274/493)  
  Jaworzyna Śląska – Bocznice i łącznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Jaworzyna Śląska, parowozownia (dolnośląskie) 0,87 km
Bolesławice Świdnickie (dolnośląskie) 4,71 km
Stanowice (dolnośląskie) 6,29 km
Świebodzice Ciernie (dolnośląskie) 7,30 km
Żarów (dolnośląskie) 7,72 km
Ciepłowia Zawiszów (dolnośląskie) 8,09 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji

Komentarze:

  • Komentarz usunięty przez redakcję

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze.Redakcja zastrzega sobie prawo usuwania, bądź niezmieniającą przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Jaworzyna Śląska

Do zapisu

Wyobraź sobie, że chcesz dowiedzieć się czegoś o linii kolejowej. Na przykład kiedy powstała, jaki miała prześwit, co i z jaką prędkością nią jeździło. Jakie są na niej obiekty inżynierskie, a jakie były. Jakie stacje, przystanki bocznice… No po prostu wszystko.
Myślisz sobie – niewykonalne. Takich danych nie ma, albo są nie do wygrzebania z archiwum. Też tak myślałem, aż wpadł mi w ręce opracowany przez niezastąpionego szperacza w archiwach Jarosława Szczuryka Vel Szczerbę "Historyczny opis linii Łuków – Lublin". Pozycja jest może niegruba (raptem 76 stron), ale niezwykle skondensowana. Nie ma tam opisów przyrody, wycinków z gazet, czy wspomnień. Tylko tabele z danymi, mapy i to wszystko przeplecione archiwalnymi zdjęciami.

Jeśli interesuje cię historia tej linii i chciałbyś się czegoś nowego dowiedzieć, to nie szukaj dalej. Lepszego źródła nie ma. Aby wejść w posiadane tego opracowania skontaktuj się z autorem: Napisz e-mail

Trwa zapis, proszę czekać...