OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Kamienna Góra

Ostatnia zmiana: 2017-06-18

Opis ogólny
2016-11: Do Kamiennej Góry poza sezonem wakacyjnym jeżdżą pociągi towarowe po kruszywo wydobywane w Ogorzelcu. Obecnie jak kończy się sezon budowlany to ruch jest bardzo nieregularny. W tym roku oprócz pociągów sezonowych Jelenia Góra – Trutnov, we wrześniu miały miejsce przejazdy specjalne parowozu z Jaromierza (tam/powrót na Galę Parowozów do Jaworzyny Śląskiej) i próbne przejazdy motoraków. (info: KrzysiekKG)

2011-10: W sezonie od końca czerwca do końca sierpnia w wekendy czynna dla przewozów pasażerskich, w roku obecnym szynobus z Wrocławia do Trutnova (Czechy) nastawienie turystyczne skorelowane z dalszym połączeniem do SKALNEGO MIASTA. Towarowo czynna jako bocznica załadunkowa dla Kamieniołomu w Ogorzelcu, 15 sierpnia br było ładowane duże wahadło na wagony zagraniczne. Władze miasta czynią starania w przejęciu budynku stacji, jego rewitalizacji i wykorzystania z zabezpieczeniem niezbędnej powierzchni w przypadku przywrócenia ruchu pasażerskiego, problemy stwarza PKP, która raczej woli doprowadzić do ruiny obiekt budynku dworca niż dać możliwość jego rewitalizacji i wykorzystania. W przyziemiu obiektu od strony ulicy są wykorzystywane pomieszczenia przez PKS Kamienna Góra - obok jest Dworzec PKS-u. (info: Adam Pałka)

2004-11: Tory są w dość dobrym stanie, ale reszta infrastruktury w stanie agonalnym. Budynek dworca zamknięty.Konserwowane są natomiast semafory kształtowe - jak na 1938 r. trzymają się dość krzepko. Są tabliczki z firmą - robili to w Berlinie Lichtenbergu. Poza tym sporo wyciętych słupów przedwojennej trakcji elektrycznej i jakieś skrzynki elektryczne w ziemi z ostrzeżeniem 380V. (info: Dariusz Bralewski)
Dane tabelaryczne
Województwo: dolnośląskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: zamknięty w stanie dobrym
lokomotywownia: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: wiata nad peronem
semafory: 2016-11: Obecnie są sprawne semafory kształtowe w kierunku Lubawki jak i Sędzisławia dla torów głównych zasadniczych. Od strony Sędzisławia już od ponad roku pracuje semafor wjazdowy świetlny, a od strony Lubawki kształtowy także działa. Odbudowano tarczę ostrzegawczą od strony Sędzisławia, a tą od strony Lubawki ponownie uruchomienie w okresie wakacyjnym 2016 r. (info: KrzysiekKG)

2011-06: Na stacji sprawny jest tylko jeden semafor- wjazdowy z kierunku Lubawki. Wyjazd w kierunku Sędzisławia i Lubawki, a także wjazd z kierunku Sędzisławia odbywa się na podstawie rozkazu "S". (info: Marcin Czech)
przejście podziemne: nie ma i nie było
kasa: zlikwidowana lub nieczynna
przejście nadziemne: nie ma i nie było
wieża wodna: 2010-11: Wieża wodna stoi ok. 400 m na północny-wschód od budynku dworca, po przeciwnej stronie torów, (przy ul. Towarowej). Oprócz zniszczonego dachu, stan zewnętrzny dobry. Podobne istnieją m.in. na stacjach: Kudowa-Zdrój, Lewin Kłodzki, Strzegom, Świętoszów i Wieruszów. (info: Bolesław Wojtyniak)
perony: Perony: 3
Krawędzie peronowe: 3
kody: IBNR:6182
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  0,000 Kamienna Góra – Sędzisław (298)  
  0,308 Kamienna Góra – Lubawka (– Královec) (299/483)  
  0,252 Kamienna Góra – Jelenia Góra (308/345)  
  0,000 Kamienna Góra – Okrzeszyn (330)  
  Kamienna Góra – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Czadrówek (woj. dolnośląskie) 1,04 km
Krużyn (woj. dolnośląskie) 2,80 km
Czadrów (woj. dolnośląskie) 4,54 km
Marciszów Górny (woj. dolnośląskie) 4,55 km
Błażkowa (woj. dolnośląskie) 5,64 km
Sędzisław (woj. dolnośląskie) 5,95 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

  • #1 Marek Potocki (2016-11-10 22:19:42)
    Ciekawostka z dziś: peron pod wiatą koło budynku jest w nocy rzęsiście oświetlony ;) Odpowiedz»
  • #2 ACdVL (2016-11-10 23:02:39)
    Bardzo ładny jest budynek tego dworca... A tak z ciekawości - czy wie ktoś, jak duży obecnie jest tam ruch? Odpowiedz»
  • #3 (odp. na #2) Marek Potocki (2016-11-12 08:25:21)
    Pasażerskim, poza wakacjami, żaden. O towarowym się nie wypowiem. Byłem tam na chwilę po zmroku, tak że nawet szynom się przyjrzeć nie było jak. Odpowiedz»
  • #4 wasiukibic (2016-11-12 21:41:10)
    Kilka lat temu widziałem jak wysyłano wahadła z kamykami z pobliskich kopalń dolomitu (Rędziny) i amfibolitu (Ogorzelec). Czasem jeszcze jadąc do Jeleniej Góry widać stojącego pod sędzisławskimi semaforami Rumuna z bruttem, więc podejrzewam, że cały czas się kula. Niegdyś kruszywo ładowano na wagony w Ogorzelcu i Pisarzowicach, jak jeszcze czynny w ruchu towarowym był odcinek z Kamiennej Góry do Ogorzelca, później kamyki wożono do Kamiennej Góry. A kiedyś... w Kamiennej Górze były olbrzymie zakłady ZPL "Len", "Dofama", ciepłownia, a bocznica biegła niczym w Łodzi, przez centrum miasta, przecinając jego ulice. Rozmawiałem z jednym z mieszkańców Kamiennej Góry, wspominał wielowagonowe pociągi na tej bocznicy, dziś po tym torze, jak i większości kamiennogórskich zakładów pozostały już tylko wspomnienia... Odpowiedz»
  • #5 KrzysiekKG (2016-11-13 11:34:38)
    Do Kamiennej Góry poza sezonem wakacyjnym jeżdżą pociągi towarowe po kruszywo wydobywane w Ogorzelcu. Obecnie jak kończy się sezon
    budowlany to ruch jest bardzo nieregularny. Na stronie są już dość mocno nieaktualne informacje odnośnie urządzeń srk.
    Obecnie są sprawne semafory kształtowe w kierunku Lubawki jak i Sędzisławia dla torów głównych zasadniczych. Od strony
    Sędzisławia już od ponad roku pracuje semafor świetlny, a od strony Lubawki kształtowy także działa. Odbudowano tarczę
    ostrzegawczą od strony Sędzisłwia, a tą od strony Lubawki ponownie uruchomienie w okresie wakacyjnym 2016 r. W tym roku
    oprócz pociągów sezonowych Jelenia Góra-Trutnov, we wrześniu miały miejsce przejazdy specjalne parowozu z Jaromierza i
    próbne przejazdy motoraków. Kilka zdjęć można zobaczyć na stronie: http://infokolej.pl/…
    Poza tym trochę zdjęć i informacji także na stronie: www.kolkry.eu
    Odpowiedz»
  • #6 (odp. na #5) Marek Potocki (2016-11-13 12:15:01)
    Dzięki za fajny opis :) Pozwoliłem sobie przerzucić go do tabelek. Odpowiedz»
  • #7 (odp. na #6) KrzysiekG (2016-11-13 16:43:42)
    Jeszcze tak uściślając to przejazd pociągu specjalnego z parowozem z Jaromierza to był tylko przelot
    tam/powrót na Galę Parowozów do Jaworzyny Śląskiej, aczkolwiek warty wspomnienia, gdyż parowozu nie widziano tu
    już od 2013 roku (wówczas przyjechał też czeski z Jaromierza, ale z okazji Dnia Dziecka). Natomiast mając na myśli
    pracujący od roku semafor świetlny od strony Sędzisławia to oczywiście chodzi mi o semafor wjazdowy :)
    Odpowiedz»
  • #8 (odp. na #5) ACdVL (2016-11-13 19:00:55)
    Zatem z tego, co wynika w opisie - ruch, choć niezbyt wielki - prowadzony jednak jest... Dobre i to. Mimo wszystko. Odpowiedz»

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Kamienna Góra

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...