OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Wronki

Ostatnia zmiana: 2024-10-06

Opis ogólny
Stacja wyposażona jest w komputerowe urządzenia sterowania ruchem ESA 44-PL.

10 sierpnia 1848 roku z Wronek o godzinie 11:16 przed południem, odjechał pierwszy w historii miasta pociąg do Szczecina. Drugi, w stronę Poznania, odszedł o 4:33. Cała podróż z Poznania do Szczecina trwała pięć godzin i trzydzieści dwie minuty. Trakcja elektryczna dotarła do Wronek w 1977 roku, natomiast urządzenia przekaźnikowe więc i semafory świetlne oddano do użytku w roku 1986. Od tego momentu we Wronkach została tylko jedna nastawnia. Dobudowano do niej przekaźnikownię, siłownię i schronisko automatyków. Nastawnia wykonawcza stała się Punktem Stwierdzania Końca Pociągu (SKP), pozostała obsługa rogatek(mechaniczne zamienione na elektryczne jako jedne z pierwszych na całej lini)na przejeździe kolejowym. Po urządzeniach mechanicznych pozostały otwory w stropach nastawni po pędniach. W obu nastawniach naprężacze były w środku. (info: Jacek Kowalski).
Dane tabelaryczne
Województwo: wielkopolskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: 2005-01: W budynku dworca znajdują się: kasa z dwoma okienkami, przechowalnia bagażu, poczekalnia, bar, cukiernia, kilka mieszkań na piętrze i poddaszu - z oddzielnymi wejściami. Wnętrze i najbliższe otoczenie budyku dworca zostały wyremontowane w 2004 r. (info: Tomasz Michalak)
budynki obsługi taboru: Z lokomotywowni korzysta ekipa drogowców. Czasami odstawiają do środka wózki motorowe. (info: Jacek Kowalski, 03-12-2012).
Lokomotywownia rozebrana 2018-01-10.
zadaszenie peronów: wiaty nad każdym z peronów, wykonane w ramach modernizacji stacji
semafory: świetlne
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: czynne, wykonane podczas modernizacji stacji
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
Windy: czynne
kasa/biletomat: czynna
nastawnie, strażnice, posterunki: Nowa kontenerowa nastawnia dysponująca Wr znajduje się od strony Pęckowa. Została oddana do użytku w grudniu 2021 roku po włączeniu nowych urządzeń sterowania ruchem. Stara nastawnia dysponująca Wr znajdowała się również od strony Pęckowa. Po wyłączeniu z użytkowania została rozebrana w połowie grudnia 2021 roku. Nieczynny posterunek SKP znajduje się od strony Miałów, działał - podobnie jak nastawnia dysponująca - do grudnia 2021 roku.
wieża wodna: Wieża wodna stoi przy torach (przy ul. Dworcowej 4), ok. 150 m. od budynku dworca w kierunku Poznania.
Podobne wieże znajdują się m.in. w Chełmży (wyższa o jedna kondygnację. Kcyni, Koszęcinie i Strzałkowie. (info: Bolesław Wojtyniak, 27-02-2010)
perony: Perony: 2
Krawędzie peronowe: 4
kody: EPA:5100271
HAFAS:5104135
IBNR:249
informacja pasażerska: Dynamiczna: megafony i zegary;
Statyczna: gabloty, peronowe tablice małe i duże.
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  51,109 Poznań Główny – Szczecin Główny (351)  
  31,663 Oborniki Wielkopolskie – Wronki (381)  
  Wronki – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #3 Błażej Kopka (2022-01-25 11:16:22)
    Dodałbym jeszcze w opisie windy i chyba ilość krawędzi peronowych jest niewłaściwa.
  • #4 (odp. na #3) Adolf Nowak de Piaskowski (2022-08-15 13:39:34)
    Od 01.01.2023 KW będą dojeżdżać do Wronek.
    https://koleje-wielk…
  • #5 Błażej Kopka (2022-08-15 17:31:25)
    Dlaczego nie Krzyż? Ciekawe co z PR'ami w tym układzie. Pięciu przewoźników na jednej trasie - no no no - będzie się działo.
  • #6 (odp. na #5) Adolf Nowak de Piaskowski (2022-08-15 20:20:14)
    Dla PR zostaną kursy szczecińskie i poznańskie do Kostrzyna.
    Czyli razem ok. 8 par. Być może do tego uzupełniające, służbowe kursy Poznań - Krzyż dla poprawy dojazdu personelu, który mieszka w Krzyżu i okolicy.
  • #7 Błażej Kopka (2022-08-15 21:55:04)
    Czyli wszystkie kursy realizowane obecnie przez wielkopolski i zachodniopomorski zakład PR do Krzyża zostaną zastąpione przez KW, ale tylko w relacji skróconej do Wronek? To przepraszam - gdzie tu zysk dla mieszkańców? Dla Wronek i Szamotuł w kierunku Poznania nic się zatem nie zmieni, ale już w stronę Krzyża będzie gorzej. Sam Krzyż najwięcej straci. To dosyć ważna stacja przesiadkowa, a de facto będzie miała obcięte połączenia.
  • #8 Błażej Kopka (2023-01-16 18:01:30)
    PKP PLK ogłosiło zapytanie ofertowe w sprawie utworzenia we Wronkach nowego przystanku: Wronki-Zamość. Dlaczego remont linii, który akurat w tym miejscu ciągle trwa od razu tego nie przewidywał?
  • #9 (odp. na #8) wasiukibic (2023-01-16 20:53:32)
    Bo to był obiekt z listy rezerwowej. Mnie ciekawi inna rzecz - dlaczego to jest łączone z PKM, skoro bany będą kończyć bieg na stacji Wronki, a więc przed planowanym przystankiem? I czy osiedle domków jednorodzinnych, nota bene położone na uboczu linii kolejowej, jest w stanie wygenerować stosowne potoki podróżnych? Mi się wydawało, że to dość kompaktowe miasteczko z niewielkimi odległościami wszędzie.
  • #10 Błażej Kopka (2023-01-17 01:30:49)
    Zamość to zawsze był taki osobny organizm miejski - jedyny most drogowy na skraju miejscowości tylko to pogłębia. A w ostatnich latach rozrósł się bardzo.
    Tak czy inaczej nie podobają mi się takie inwestycje, gdzie jest linia ryta do zera, a gdy jest w zasadzie gotowa zaczyna się rycie od nowa. Tak samo było z tunelem w Kiekrzu.
  • #11 Błażej Kopka (2023-02-23 17:13:02)
    I najkorzystniejsza oferta wybrana. Szybko poszło. Wybrano ofertę COLAS RAIL Polska Sp. z o.o. z Gdańska.
  • #12 X. Piast II Chrobry (2024-12-01 15:38:24)
    Wronki 23.11.2024r. Pociąg do huty... ostatnia trasa dla SU45, SM42, SP32 i wagonów piętrowych.
    https://www.youtube.…

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Wronki

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...