Drzewce
Ostatnia zmiana: 2025-08-13
Legenda (Wygenerowano dnia: 2025-08-19) | Mapa prędkości (Wygenerowano dnia: 2025-04-15)
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
-
#1
Watermarines
(2023-02-18 10:34:23)
Mam pytanie do wszystkich: Czy od Drzewiec odbiegała jakaś bocznica, bo na Geoportalu "cieniowanym" wyraźnie widać ślad prawdopodobnego(!) toru, który biegnie od stacji do okolic autostrady A2, bo dalej urywa się ślad.
-
#2
(odp. na #1)
Paweł Skup
(2023-02-19 07:02:13)
Bardzo ciekawy temat. Nie ma jej na dostępnych Meßtischblattach, KDR, ani polskich mapach od 1946 roku, natomiast ślad się nie tyle urywa, co kończy w miejscu, w którym prawdopodobnie znajdowała się jakaś kopalnia odkrywkowa/wyrobisko, nieopodal miejscowości opisywanej na mapach jako Mißgunst (niem. zawiść), obecnie nie istniejącej. Równoleżnikowo przechodzi tam właśnie autostrada A2. Ponieważ nazwa miejscowości jest rzeczownikiem pospolitym, a mój niemiecki jest słaby, poszukiwania googlem mam utrudnione i nic nie znalazłem. Dodam, że krótki odcinek nasypu (~200m) przy stacji Drzewce na mapie z 1902 roku jeszcze nie istnieje, a w 1933 już jest. To tak na szybko.
-
#3
Marcin.D
(2023-07-20 20:23:03)
Ten nasyp odchodzący za przejazdem i idący między Korytami i Torzymiem był do wąskiego toru, który miał służyć do zaopatrzenia frontowego, czyli naturalnej linii za główna linią działań MRU i docelowo iść aż do Wędrzyna. Tak w skrócie.
-
#4
(odp. na #3)
Paweł Skup
(2023-07-21 06:06:21)
Dzięki za informację. Jak rozumieć fakt, że linia ta widnieje na mapie z 1933, a budowę MRU podjęto w 1934?
-
#5
(odp. na #4)
Stanisław Pikul
(2023-07-21 13:25:25)
Zwracam uwagę, że na mapie z 1933 tej linii już też nie ma - pozostał tylko ślad po niej. W okolicach folwarku Missgunst była prawdopodobnie żwirownia - drugi typ zakładów przemysłowych spotykanych w tych okolicach, to kopalnie węgla brunatnego ale po nich pozostawały chociaż szyby - nie spotkałem takiej kopalni w literaturze. Wspomniana kolej wąskotorowa rzeczywiście miała powstać, ale to pomysł z 1937-1938 r., prace miały się rozpocząć zimą z 1938 na 1939 r. ale projekt ten nie doczekał się realizacji (zarzucono go w 1939 r.).
-
#6
(odp. na #5)
Paweł Skup
(2023-07-21 21:05:49)
Oczywiście, przepraszam, miałem na myśli właśnie ten kikucik. Tak to jest, jak się czyta odpowiedź po pół roku :)
Linii nie ma chyba nigdzie, natomiast NMT wskazuje wyraźnie ślad gotowego nasypu. Czy leżały tam tory i jeździły pociągi, i kiedy - właśnie nie wiem. -
#7
subsens
(2023-07-22 13:07:51)
Kiedy Kolega Paweł pisze: 'Bardzo ciekawy temat', jest tak, jakby tatuś zrobił dziubek.
Lektura obowiązkowa [1]: https://zbc.uz.zgora… (czyżby się zdezaktualizowała?)
Lektura uzupełniająca (prewencyjna) [2]: https://www.instytut…
'Ok. 1940 roku ze stacji w Drzewcach w kierunku północnym, wyprowadzono bocznicę normalnotorową długości ok. 8 km do budowy autostrady Frankfurt n. Odrą-Poznań-(Łódź). Bocznicę poprowadzono na zachód od zaplanowanej w 1937 roku linii rokadowej.' [1] s. 80.
W zasadzie można by na tym poprzestać.
Ale z powodu dziubka jeszcze kilka zanotowanych uwag:
1) kikucik w Drzewcach (za Pawłem - ok. 1933) pojawia się mniej więcej wraz z dziurą w ziemi pod Missgunst (wg Grossblatt dostępnym na Mapster - ok. 1931);
2) właściciele majątku Missgunst nie zostali odnotowani jako żwirowi przedsiębiorcy (wszystko, co Polacy wycisnęli z Oststernberger Heimatbrief: https://zamkilubuski… ) i nie wiadomo, kto zrobił dziurę w czyjej ziemi;
3) dziura po kilku latach nieoczekiwanie znajdzie się dokładnie w przebiegu budowanej Reichsautobahn;
4) dziura została zapamiętana jako żwirownia, wykorzystywana jeszcze co najmniej w kwietniu 1945: https://oststernberg…
5) dziura nie została zapamiętana jako Strasse des Fuehrers, albowiem pieśni o martyrologii narodu niemieckiego zwykle rozpoczyna wers: 'Jak do tego doszło, nie wiem';
6) oczywista szkoda, że Pani Rosemarie nie sprecyzowała, na jaki środek transportu Panie ładowały żwir: kołowy, czy może szynowy;
7) dziura na PRL-owskich mapach 1/10k i 1/50k (w układzie 1965, Geoportal) przyjmuje dosyć regularny kształt i jest to w zasadzie najdalej wysunięty na zachód ślad tego odcinka robót;
8) ww. odwzorowanie prawdopodobnie pokazuje stan porzuconej budowy (1940-42) poprzedzający wznowienie prac w PRL https://pl.wikipedia…
9) stan tzw. wiedzy zgrabnie dokumentują sprzeczności, np. '(...) w projektach tych nie uwzględniono autostrady biegnącej z Frankfurtu n. Odrą w kierunku Poznania, ponieważ wówczas tego połączenia w ogóle nie było w planach.' [1] s. 80, versus 'Plany budowy autostrady z Frankfurtu nad Odrą w kierunku granicy polsko-niemieckiej okresu międzywojennego (...) rozpoczęto już przed wojną. Plany odcinka od Frankfurtu-Markendorf do Torzymia (Sternberg) były bardzo zaawansowane. Jednak Niemcom zabrakło rąk do pracy w wyniku pełnego zatrudnienia robotników od 1936 r. oraz obowiązku służby wojskowej. [2] s. 15-16.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Drzewce