OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Szamotuły

Ostatnia zmiana: 2021-03-08

Opis ogólny
Opis ogólny: Istniała jednostanowiskowa lokomotywownia (z obrotnicą przed wjazdem!) dla lokomotywy parowej obsługującej linię Szamotuły - Międzychód. Obrotnicę rozebrano pod koniec lat 80-tych lub na początku 90-tych (info: Błażej Kopka).

Opis infrastruktury: Od strony wylotu na Poznań widać rozbudowany układ torowy, będący bocznicą do Zakładów Zbożowych oraz do nieczynnej Cukrowni. Część torów została niedawno odremontowana. (info: Anonymus, 2007-09-09)

Wspomniana rozbudowana bocznica przy wylocie na Poznań dotyczy Zakładów Tłuszczowych ADM, a nie zakładów zbożowych mających bocznice nieco wcześniej i nie w tak rozbudowanej formie. Jest na bieżąca modernizowana, ponieważ jest cały czas intensywnie używana, ale swój dobry wygląd zawdzięcza przede wszystkim temu, że została oddana do użytku dopiero ok. 10 lat temu. W ostatnich latach rozebrano za to całą bocznicę oraz dodatkowe tory obsługujące do tej pory stare zakłady tłuszczowe - tuż za peronem pierwszym (w stronę Poznania). (info: Błażej Kopka, 2007-09-16)
Dane tabelaryczne
Województwo: wielkopolskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: używany zgodnie z przeznaczeniem
lokomotywownia: zmienione przeznaczenie
zadaszenie peronów: nie ma i nie było
semafory: świetlne
przejście nadziemne/podziemne, windy: Przejście podziemne: nie ma i nie było
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa/biletomat: czynna
nastawnie, strażnice, posterunki: Nowa kontenerowa nastawnia dysponująca "SA" znajduje się między dawnym posterunkiem SKP, a budynkiem dworca. Stara nastawnia dysponująca "SA" znajdowała się od strony Rokietnicy i była czynna do jesieni 2020 roku, kiedy oddano do użytku nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. W lutym 2021 roku rozebrano starą nastawnię dysponującą.

Posterunek SKP znajdował się od strony Pęckowa i był czynny do jesieni 2020 roku (j.w.)
wieża wodna: Wieża wodna stoi przy ul. Dworcowej w bezpośrednim sąsiedztwie dworca kolejowego, zdewastowana, "kolejowym zwyczajem" ceglany trzon jest pomalowany brunatna farbą a drewniana obudowa części zbiornikowej farbą żółtą. Podobne wieże znajdują się m.in. przy stacjach Czarnków, Łeba, Międzyzdroje oraz Nowy Tomyśl (info: Bolesław Wojtyniak, 27-02-2010).
stan zewnętrzny dobry (po renowacji), wewnętrzny - nierozpoznany
perony: Perony: 2
Krawędzie peronowe: 3
kody: EPA:5100270
HAFAS:5100143
IBNR:199
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  33,040 Poznań Główny – Szczecin Główny (351)  
  0,000 Szamotuły – Międzychód (368)  
  Szamotuły – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Baborówko (dawna lokalizacja) (woj. wielkopolskie) 5,12 km
Baborówko (woj. wielkopolskie) 5,71 km
Gaj (woj. wielkopolskie) 6,04 km
Kaźmierz Wielkopolski (woj. wielkopolskie) 9,43 km
Szczepankowo (woj. wielkopolskie) 9,69 km
Jaryszewo Obornickie (woj. wielkopolskie) 10,49 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

  • #1 Błażej Kopka (2021-11-14 14:56:41)
    W ramach opracowywania studium wykonalności programu Kolej+ dla reaktywacji linii 368 (wariant w starym śladzie) przewiduje się powstanie w Szamotułach dodatkowego przystanku "Szamotuły-Zachód". Ciekawe w jakiej lokalizacji.
  • #2 (odp. na #1) irek (2021-11-14 18:14:29)
    @Błażej Kopka, o takim przystanku mówiono w czasach gdy jeszcze Jasiu śmigał :) Miało to być w okolicach cmentarza Szamotuły, ul.Targowa-okolice ROD Halszki.Na mapach jest nawet wydzielony teren na peron.
  • #3 Błażej Kopka (2021-11-14 19:15:53)
    I komu taki przystanek miałby służyć?? Raz, że do stacji w Szamotułach jest stąd ok.1km (nie róbmy z tego tramwaju), a dwa że tu nie ma żadnej zabudowy mieszkaniowej. Taki przystanek miałby sens tylko i wyłącznie w okolicach przejazdu na ulicy Jastrowskiej - wielkiej części Szamotuł by nie obsłużył, ale chociaż kogoś, bo przy Targowej absolutnie nikogo. Niestety ale linia 368 przebiega przez niezamieszkane, a nawet niedostępne części Szamotuł i tylko w okolicach Jastrowskiej i dalej Kosynierów biegnie wzdłuż ostatnich zabudowań Szamotuł.
    Generalnie nie jest dobrym pomysłem robienie przystanku co kilometr, bo potem i tak trzeba robić kursy przyśpieszone z pomijaniem przystanków, bo pociąg zatrzymujący się co kilometr w efekcie dając fatalny czas jazdy. Jeszcze pół biedy, jak to faktycznie ma uzasadnienie w zabudowie miejskiej, ale przystanek na środku zabagnionej łąki to chory pomysł i być może dlatego nigdy nie powstał.
  • #4 (odp. na #3) irek (2021-11-15 11:41:09)
    No też dlatego ten pomysł upadł :)

[Dodaj nowy komentarz]

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj treści nie mogą być odbierane jako oficjalne stanowsko administratorów strony w jakiejkolwiek kwestii.
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Szamotuły

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...