Wałbrzych Główny
Ostatnia zmiana: 2025-08-10
Opis ogólny |
---|
Opis ogólny: Największa górska stacja w Polsce, położona na wysokości około 500 m n.p.m. Wieża wodna zaopatruje lokomotywownię. Nazwa "Wałbrzych Główny" jest myląca, gdyż dworzec ten znajduje się bardzo daleko od centrum, w bardzo zaniedbanej i niebezpiecznej dzielnicy Podgórze. Dodatkowo ujemnie na rangę stacji zadziałała likwidacja KWK Wałbrzych, wcześniej "Mieszko" (widocznej na kilku zdjęciach) oraz zawieszenia przewozów pasażerskich do Kłodzka (ruch został wznowiony) i Lubawki. Dziś najczęściej służy ona pracującym tu kolejarzom (aczkolwiek ich tez jest coraz mniej), mieszkańcom wspomnianego Podgórza i turystom udającym się w południową część Gór Wałbrzyskich. Z ciekawostek można napisać, że do 1949 roku przed dworcem "pętlował" wałbrzyski tramwaj numer 1, a potem do początku lat 70. - trolejbus. (info: wasiukibic, 2007-07-26) Opis infrastruktury: Peron numer 3 jest obecnie nieużywany. W latach 90. dokonano remontu peronów 1 i 2; ułożono wtedy nową nawierzchnię z kostki brukowej oraz zainstalowano obecne koszmarnie wyglądające wiaty peronowe. (info: wasiukibic, 2007-07-26) W kwietniu 2016 kasa już zlikwidowana a cały dworzec opustoszały. Brak jakiejkolwiek gastronomii itp. Dworzec jest otwarty i bez problemu można siedzieć w poczekalni i nawet bezpłatnie korzystać z (czystej i zadbanej) toalety. Pomimo swojej "pustości" dworzec jest przyjemny i czysty a elewacja chyba wyczyszczona. Perony z ładnej kostki. |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | dolnośląskie | |
dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
budynki dworcowe: | używany zgodnie z przeznaczeniem | |
budynki obsługi taboru: | nieużywana w stanie dobrym, znajduje się ok. 500 m na zachód od budynku dworca kolejowego. | |
zadaszenie peronów: | wiata nad peronem | |
semafory: | świetlne | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: czynne Przejście nadziemne: rozebrane |
|
kasa/biletomat: |
Kasa: Zlikwidowana Biletomat: Istnieje |
|
nastawnie, strażnice, posterunki: |
"WG" - dysponująca, czynna "WG2" - wykonawcza, czynna "WG3" - wykonawcza, czynna "WG4" - wykonawcza, nie istnieje "WG5" - wykonawcza, czynna |
|
wieża wodna: | Na stacji Wałbrzych Główny istnieją dwie wieże wodne przy zachodnim skrzydle lokomotywowni (przy ul.Żelaznej). Obydwie wieże są okrągłe, pierwsza większa z trzonem z cegły czerwonej i betonową częścią zbiornikową, druga wieża posiada także trzon z cegły czerwonej natomiast stalowy zbiornik odkryty ma kształt walca, wewnątrz tej wieży (nr 2) pozostały tylko fragmenty instalacji wodnej. Odległość między wieżami jest niewielka ok. 25 metrów. Obydwie wieże stoją na wzgórzu wśród gęstych krzewów i drzew. Szczyt większej wieży jest widoczny z okolic dworca nad dachem lokomotywowni. (info: Bolesław Wojtyniak, 04-12-2009) | |
perony: |
Perony: 3, peron 3 wyłączony z rozkładowej eksploatacji Krawędzie peronowe: 5 |
|
kody: |
EPA:5100135 HAFAS:5100064 IBNR:241 |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
78,912 | Wrocław Świebodzki – Zgorzelec (– Görlitz) (274/493) | ||
50,990 | Kłodzko Główne – Wałbrzych Główny (286) | ||
Wałbrzych – bocznice |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Inne punkty należące do stacji | |
---|---|
Koniec LK286 |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
[pokaż/ukryj starsze ⇅]
-
#3
mszkl
(2021-05-28 13:00:46)
Dworzec odpicowany:
https://www.nakolei.… -
#4
Jakubek
(2024-01-25 16:49:19)
Do którego roku używano peron 3?
-
#5
Andrzej Sibilski
(2024-01-26 19:19:34)
W planowym ruchu na pewno do 2002/2003 odjeżdżały stamtąd lub kończyły bieg pociągi z Lubawki czy Mezimestii.
-
#6
(odp. na #5)
wasiukibic
(2024-01-26 19:44:57)
Do pierwszego zawieszenia w III 2006, startowało jeszcze stamtąd czasem Kłodzko.
-
#7
Dawid Jastrzębski
(2024-05-23 22:39:50)
Niestety bardzo ciężko się połapać w galerii tej stacji przez wielokrotność dodania podobnych kadrów z 2021 r. Dużo było główkowania, co tak w zasadzie zostało pokazane, a co jeszcze nie.
-
#8
(odp. na #7)
wasiukibic
(2024-05-24 07:42:54)
"Dużo było główkowania, co tak w zasadzie zostało pokazane, a co jeszcze nie." => jak Ci zależy, to najwięcej zostało z rejonu WG4, WG5 i Mieszka, a raczej tego, co z niego pozostało.
-
#9
(odp. na #8)
Dawid Jastrzębski
(2024-05-24 09:15:33)
A tak, na WG5 zwróciłem uwagę, że tam jakieś luki są. Do WG4 niestety nie sięgnąłem ;).
-
#10
(odp. na #8)
Dawid Jastrzębski
(2024-05-24 21:24:20)
Wasiu kibicu, sory, że tu ale czasem mam problem z zalogowaniem na pocztę.
Przeglądam Wałbrzych Szczawienko, przy wyjeździe na Jelenią Górę w okolicy semaforów wyjazdowych stoi jakaś dziwna ogromna bryła budynku, na mapie prawdopodobnie figuruje jako 11, co to?
Wkrótce będzie pokazana. -
#11
Jakubek
(2025-01-10 19:09:33)
Ostatnimi czasy również mnie zaciekawił peron 4 i jego dziwne położenie, dlaczego tam został wybudowany peron?
-
#12
Ksawery Jakubek
(2025-08-10 14:30:15)
Jak ktoś będzie odwiedzał stację, to jak by się dało, to bym poprosił, żeby dodano zdjęcia nastawni WG4, gdyż nie ma ich w ogóle i WG3, gdyż jest ich bardzo mało.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Wałbrzych Główny