OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Wałbrzych Główny

Ostatnia zmiana: 2017-02-07

Opis ogólny
Opis ogólny: Największa górska stacja w Polsce, położona na wysokości około 500 m n.p.m. Wieża wodna zaopatruje lokomotywownię.

Nazwa "Wałbrzych Główny" jest myląca, gdyż dworzec ten znajduje się bardzo daleko od centrum, w bardzo zaniedbanej i niebezpiecznej dzielnicy Podgórze. Dodatkowo ujemnie na rangę stacji zadziałała likwidacja KWK Wałbrzych, wcześniej "Mieszko" (widocznej na kilku zdjęciach) oraz zawieszenia przewozów pasażerskich do Kłodzka (ruch został wznowiony) i Lubawki. Dziś najczęściej służy ona pracującym tu kolejarzom (aczkolwiek ich tez jest coraz mniej), mieszkańcom wspomnianego Podgórza i turystom udającym się w południową część Gór Wałbrzyskich. Z ciekawostek można napisać, że do 1949 roku przed dworcem "pętlował" wałbrzyski tramwaj numer 1, a potem do początku lat 70. - trolejbus. (info: wasiukibic, 2007-07-26)

Opis infrastruktury: Peron numer 3 jest obecnie nieużywany. W latach 90. dokonano remontu peronów 1 i 2; ułożono wtedy nową nawierzchnię z kostki brukowej oraz zainstalowano obecne koszmarnie wyglądające wiaty peronowe. (info: wasiukibic, 2007-07-26)

Opis budynków: Na stacji Wałbrzych Główny istnieją dwie wieże wodne przy zachodnim skrzydle lokomotywowni (przy ul.Żelaznej). Lokomotywownia znajduje się ok. 500 m na zachód od budynku dworca kolejowego. Obydwie wieże są okrągłe, pierwsza większa z trzonem z cegły czerwonej i betonową częścią zbiornikową, druga wieża posiada także trzon z cegły czerwonej natomiast stalowy zbiornik odkryty ma kształt walca, wewnątrz tej wieży (nr 2) pozostały tylko fragmenty instalacji wodnej. Odległość między wieżami jest niewielka ok. 25 metrów. Obydwie wieże stoją na wzgórzu wśród gęstych krzewów i drzew. Szczyt większej wieży jest widoczny z okolic dworca nad dachem lokomotywowni. (info: Bolesław Wojtyniak, 04-12-2009)

W kwietniu 2016 kasa już zlikwidowana a cały dworzec opustoszały. Brak jakiejkolwiek gastronomii itp. Dworzec jest otwarty i bez problemu można siedzieć w poczekalni i nawet bezpłatnie korzystać z ( czystej i zadbanej) toalety. Pomimo swojej "pustości" dworzec jest przyjemny i czysty a elewacja chyba wyczyszczona. Perony z ładnej kostki.
Dane tabelaryczne
Województwo: dolnośląskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: używany zgodnie z przeznaczeniem
lokomotywownia: nieużywana w stanie dobrym
zadaszenie peronów: wiata nad peronem
semafory: świetlne
przejście podziemne: czynne
kasa: zlikwidowana lub nieczynna
przejście nadziemne: rozebrane
wieża wodna: używana
perony: Perony: 3, peron 3 wyłączony z rozkładowej eksploatacji

Krawędzie peronowe: 5
kody: EPA:5100135
HAFAS:5100064
IBNR:241
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  78,912 Wrocław Świebodzki – Zgorzelec (– Görlitz) (274/493)  
  50,990 Kłodzko Główne – Wałbrzych Główny (286)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Wałbrzych Fabryczny (dolnośląskie) 2,47 km
Wałbrzych Miasto Towarowy (dolnośląskie) 2,94 km
Kopalnia Thorez (dolnośląskie) 3,64 km
Wałbrzych Dolny (dolnośląskie) 3,65 km
Kopalnia Victoria (dolnośląskie) 4,37 km
Wałbrzych Miasto (dolnośląskie) 4,43 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Wałbrzych Główny

Do zapisu

Wyobraź sobie, że chcesz dowiedzieć się czegoś o linii kolejowej. Na przykład kiedy powstała, jaki miała prześwit, co i z jaką prędkością nią jeździło. Jakie są na niej obiekty inżynierskie, a jakie były. Jakie stacje, przystanki bocznice… No po prostu wszystko.
Myślisz sobie – niewykonalne. Takich danych nie ma, albo są nie do wygrzebania z archiwum. Też tak myślałem, aż wpadł mi w ręce opracowany przez niezastąpionego szperacza w archiwach Jarosława Szczuryka Vel Szczerbę "Historyczny opis linii Łuków – Lublin". Pozycja jest może niegruba (raptem 76 stron), ale niezwykle skondensowana. Nie ma tam opisów przyrody, wycinków z gazet, czy wspomnień. Tylko tabele z danymi, mapy i to wszystko przeplecione archiwalnymi zdjęciami.

Jeśli interesuje cię historia tej linii i chciałbyś się czegoś nowego dowiedzieć, to nie szukaj dalej. Lepszego źródła nie ma. Aby wejść w posiadane tego opracowania skontaktuj się z autorem: Napisz e-mail

Trwa zapis, proszę czekać...