OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Jelenia Góra

Ostatnia zmiana: 2016-11-13

Opis ogólny
Stacja powstała w 1866 roku, po doprowadzeniu z Rybnicy pierwszego odcinka Śląskiej Kolei Górskiej. Z czasem stała się ona dużym węzłem.

Nowy rozkład jazdy pociągów nieco podniósł rolę pasażerskiej części stacji Jelenia Góra, ale bez jednoczesnej wymiany torowiska na trasie Jelenia Góra - Wrocław Główny, najważniejszej na całym węźle, pomimo zwiększenia liczby pociągów na tej trasie nie da to zbyt wiele. Po ponad 10-ciu latach zostało otwarte połączenie Jelenia Góra - Zebrzydowa, tą trasą jeżdżą także pociągi, których dotąd nigdy nie było w rozkładzie - do Bolesławca i Legnicy. Przywrócono także połączenie do Zielonej Góry i Szczecina przez Węgliniec. (info: Marcin Czech, 2007-12-21)

Stacja jest bardzo rozbudowana i przystosowana do odprawy o wiele większej liczby pociągów. W drugiej połowie lat 90-tych zaczęła się powolna degradacja roli Jeleniej Góry na kolejowej mapie kraju i dzisiaj perony częściej świecą pustkami niż goszczą przy swoich krawędziach pociągi pasażerskie. (info: wasiukibic, 2007-07-26)

Po otwarciu scentralizowanej nastawni dysponującej wszystkie pozostałe nastawnie (za wyjątkiem jednej, najbardziej wysuniętej na wschód) zostały zamknięte. Część z nich ma teraz nowych użytkowników. (info: wasiukibic, 2007-07-26)

2015-08: Trwa remont przejścia podziemnego i peronu 3 i 4. Właściwie to nie remont, a budowa niemal od zera.
Dane tabelaryczne
Województwo: dolnośląskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: Przestrzeń dla pasażerów budynku dworca mocno się skurczyła. Głównymi drzwiami (tam, gdzie są schody) nie można już się dostać ani do kas, ani na perony. Konieczne jest przejście kawałek dalej, gdzie do niedużego holu prowadzą drzwi sterowane fotokomórką (mało który dworzec kolejowy jest w takowe zaopatrzony, choć zapewne w przyszłości będzie takich rozwiązań na stacjach przybywać). Wnętrze mimo że znacznie mniejsze, wygląda znacznie ładniej i przytulniej, aniżeli przed remontem. Kasy są w starym miejscu, punkt informacji siłą rzeczy zmienił swoje położenie - znajduje się za kasą nr 6 (jeśli ta w ogóle jest jeszcze używana). Wnętrze stacji robi bardzo miłe wrażenie. (info: Marcin Czech, 03-11-2008)
lokomotywownia: nieużywana w stanie dobrym

Na zapleczu lokomotywowni znajduje się wciąż czynny żuraw wodny, do którego woda doprowadzana jest z wieży wodnej. Używany jest on 1 czerwca każdego roku do nawadniania TKt48-18 która co roku prowadzi specjalny pociąg z okazji dnia dziecka na trasie do Lwówka. (info: Marcin Hewak, 02-06-2009)
zadaszenie peronów: wiata nad peronem
semafory: świetlne
przejście podziemne: czynne
latem 2015 przeprowadzany jest remont przejścia do peronów 3 i 4
kasa: czynna
przejście nadziemne: nie ma i nie było
wieża wodna: Dwie wieże wodne stoją przy ul. Krakowskiej ok. 330 m na wschód od budynku dworca kolejowego.

Jedna z wież czerpała wodę z rzeki Bóbr, obsługiwała parowozy, woda nie nadawała się do picia,

Druga wieża miała wodę czerpaną ze studni na głębokości 40 m i obsługiwała urządzenia i budynki kolejowe, woda była zdatna do picia. Obie wieże są b. podobne do siebie, właściwie różnią się ilością i wielkością okienek.

Podobne do nich wieże są m.in. na stacjach: Brzeg Dolny, Jawor, Wołów, Złotoryja. Info. Bolesław Wojtyniak (info: Bolesław Wojtyniak, 24-11-2010)
perony: Perony: Peron 1 jest to peron czołowy i obsługiwał on dawniej pociągi kończące swój bieg na stacji Jelenia Góra z kierunków Karpacz (na wschód od budynku dworca) i Szklarska Poręba Górna (na zachód od budynku dworca). Perony 2 i 3 są przelotowe, dwukrawędziowe, tak jak peron 1 są kryte wiatą. Peron 4 jest peronem jednokrawędziowym, brak krycia wiatą.

Lato 2015 - remont peronów 3 i 4
Krawędzie peronowe: 7
kody: EPA:5100037
HAFAS:5100259
IBNR:63
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  125,808 Wrocław Świebodzki – Zgorzelec (– Görlitz) (274/493)  
  0,070 Jelenia Góra – Żagań (283)  
  39,986 Kamienna Góra – Jelenia Góra (308/345)  
  -3,124 Jelenia Góra – Szklarska Poręba Górna (– Harrachov) (311/590)  
  Jelenia Góra – Bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Jelenia Góra PEC (dolnośląskie) 2,20 km
Jeżów Sudecki (dolnośląskie) 3,48 km
Dębowa Góra (dolnośląskie) 3,90 km
Jelenia Góra Zachodnia (dolnośląskie) 4,09 km
Łomnica Średnia (dolnośląskie) 4,67 km
Jelenia Góra Celwiskoza (dolnośląskie) 5,19 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji

Komentarze:

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze.Redakcja zastrzega sobie prawo usuwania, bądź niezmieniającą przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Jelenia Góra

Do zapisu

Wyobraź sobie, że chcesz dowiedzieć się czegoś o linii kolejowej. Na przykład kiedy powstała, jaki miała prześwit, co i z jaką prędkością nią jeździło. Jakie są na niej obiekty inżynierskie, a jakie były. Jakie stacje, przystanki bocznice… No po prostu wszystko.
Myślisz sobie – niewykonalne. Takich danych nie ma, albo są nie do wygrzebania z archiwum. Też tak myślałem, aż wpadł mi w ręce opracowany przez niezastąpionego szperacza w archiwach Jarosława Szczuryka Vel Szczerbę "Historyczny opis linii Łuków – Lublin". Pozycja jest może niegruba (raptem 76 stron), ale niezwykle skondensowana. Nie ma tam opisów przyrody, wycinków z gazet, czy wspomnień. Tylko tabele z danymi, mapy i to wszystko przeplecione archiwalnymi zdjęciami.

Jeśli interesuje cię historia tej linii i chciałbyś się czegoś nowego dowiedzieć, to nie szukaj dalej. Lepszego źródła nie ma. Aby wejść w posiadane tego opracowania skontaktuj się z autorem: Napisz e-mail

Trwa zapis, proszę czekać...