OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Kłaj

Ostatnia zmiana: 2016-09-09

Opis ogólny
Opis ogólny: Drugi budynek w budowie (listopad 2003)

Dodatkowe tory: są 3 zelektryfikowane, 2 niezelektryfikowane, 1 żeberko

(info: Janusz Gruca)

W Kłaju znajduje 7 torów, w tym 5 zelektryfikowanych. Od stacji Kłaj w kierunku północnym odchodzi bocznica do jednostki wojskowej. Dawniej była również bocznica CPN, obecnie rozebrana. Znajdowało się również żeberko, z 300 metrowego obecnie czynne jest 50 metrów. (info: Janusz Gruca)

Opis infrastruktury: W Kłaju, oprócz kolei normalnotorowej istniały również koleje wąskotorowe, przemysłowe. W latach 50. działała kolejka wąskotorowa, która rozpoczynała swoją trasę przy starorzeczu Raby, gdzie wydobywano piaski i żwiry przeznaczone na budowę Nowej Huty. Kilka parowozów wąskotorowych przewoziło wagonami piasek do miejsca znajdującego się w sąsiedztwie linii normalnotorowej, mniej więcej w okolicy osiedla bloków mieszkalnych. Tam następował przeładunek z kolei wąskotorowej na normalnotorową.

W okolicy stacji normalnotorowej był kiedyś ok. 100-metrowy odcinek toru wąskiego. Znajdował się tam jeden wagonik napędzany siłą mięśni. Po prostu przepychano napełniony kamieniami wagonik na drugi koniec toru, gdzie znajdowała się maszyna krusząca duże kamienie na drobniejsze. Z tego toru dziś zachowały się jedynie szyny, przerobione na słupki ogrodzeniowe przy niektórych domach.

Do dziś istnieje kolej wąskotorowa Zakładu Przemysłu Drzewnego. Jest to ok. 3 km odcinek toru wąskiego o prześwicie 600 mm, którego początek znajduje się na terenie tartaku w Kłaju. Wąskotorówka przebiega przez teren leśny, trzykrotnie przecinając drogi. Pierwszy przejazd znajduje się na drodze w okolicy tartaku, drugi tuż za przejazdem strzeżonym na linii normalnotorowej (ulica Kuligowska), a trzeci na drodze za osiedlem bloków mieszkalnych. Tor przebiega również pomiędzy bramą osiedla a ulicą. Koniec linii wąskotorowej znajduje się w okolicy jednostki wojskowej, tuż za stacją normalnotorową. Tam następował przeładunek drewna na wagony na nieistniejącej już bocznicy normalnotorowej (druga bocznica - do magazynów wojskowych istnieje do dziś). Kolejka wąskotorowa początkowo posiadała parowóz wąskotorowy. Później używano już lokomotywy spalinowej typu Wls50. Do przewozu drewna używano kilku wagoników wąskotorowych. Obecnie kolej ta jest nieużywana, jednak tor jest w bardzo dobrym stanie. (info: Daniel Łapaj, 18-04-2010)

Opis budynków: Obecnie stacja PKP Kłaj posiada dwa budynki. Pierwszy z nich to stary, austriacki budynek, niegdyś mieszkalny - obecnie to w nim mieszczą się kasa i poczekalnia. Drugi, wybudowany w latach dziewięćdziesiątych XX w. - Budowa tego budynku została wstrzymana, pozostał on do dziś w surowym stanie. Obecnie jest nieużywany i zdewastowany.

Przed II wojną światową istniał też duży, austriacki dworzec. W czasie wojny został jednak zniszczony przez wycofujące się wojska niemieckie. Obecnie na miejscu tego dawnego dworca znajduje się parking samochodowy.

Niebawem rozpocznie się remont ponad 100-letniego budynku stacyjnego. (info: Daniel Łapaj, 18-04-2010)

Kasa biletowa zamknięta od 1.04.2013. (info: Daniel Łapaj, 13-08-2013)
Dane tabelaryczne
Województwo: małopolskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: zamknięty zdewastowany
lokomotywownia: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: mała wiata przystankowa
semafory: świetlne
przejście podziemne: czynne
kasa: zlikwidowana lub nieczynna
przejście nadziemne: nie ma i nie było
wieża wodna: nie ma i nie było
perony: Perony: 1
Krawędzie peronowe: 2
kody: HAFAS:5101655
IBNR:3112
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  28,131 Kraków Główny Osobowy – Medyka (– Мостиська) (91/472)  
  Kłaj – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Szarów (woj. małopolskie) 5,08 km
Stanisławice (woj. małopolskie) 6,12 km
Cikowice (woj. małopolskie) 9,34 km
Staniątki (woj. małopolskie) 10,34 km
Niepołomice (woj. małopolskie) 10,90 km
Niepołomice Pasternik (woj. małopolskie) 12,04 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Kłaj

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...