OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Pelplin

Ostatnia zmiana: 2025-06-05

Opis ogólny
Opis ogólny: Jest w historii Pelplina ciekawostka, o której mało się mówi, i niewiele pozostało po tym elemencie historii. Mowa o kolei wąskotorowej cukrowni Pelplin. W gazetce Informator pelpliński (Nr 5 (154) Maj 2004) ukazał się tylko raz krótki artykuł o tej kolejce. Oto on: "W pierwszych latach pracy wybudowanej w 1878 r Cukrowni w Pelplinie, jej słabą stroną okazał się transport surowca do przerobu. Sprowadzanie buraka cukrowego koleją normalnotorową, i to często z dalszych odległości, okazało się zbyt kosztowne. Zdecydowano o zbudowaniu kolei wąskotorowej – nowoczesnego na owe czasy i dogodnego środka transportu.
Linia powstałej w 1885 r kolei prowadziła do miejscowości na Nizinie Walichnowskiej i liczyła na początku XX wieku ponad 34 km. Obsługiwało ją 5 parowozów i 120 wagonów towarowych. Przeznaczeniem Pelplińskiej Kolei Przemysłowej było przewożenie buraków cukrowych oraz wywóz wapna defekcyjnego, nawozów sztucznych i wysłodków.
Kolej wykorzystywano również do rekreacyjnych wycieczek. Mieszkańcy Pelplina wagonikami ciągnionymi przez parowóz udawali się nad Jezioro Pelplińskie położone w okolicach Małego Garca, gdzie miło spędzano cały dzień. Kolej wąskotorowa uległa likwidacji w 1978 r. Pozostałe z taboru parowozy, w tym pierwszy parowóz cukrowni z 1896 r., przekazane zostały do Muzeum Kolejnictwa w Warszawie. " Po kolejce brak już niemal fizycznych śladów jej obecności, poza szynami, które służą za słupki w ogrodzeniu placu upadłej już dawno cukrowni, kilku mostków ukrytych wśród pól, i najwidoczniejsza pozostałość, tory wtopione w asfalt na drodze z Pelplina do Rudna. Są tam wtopione na szerokość jezdni, chyba jako ponure "memento" minionej świetności. (info: Grzegorz ze Smętowa, 2007-01-14
Po remoncie drogi z Rudna do Pelplina, zniknęły również tory wtopione w asfalt…
Były plany połączenia kolei cukrowniczej z Kwidzyńską i Gdańską w Pasiskach (obecnie Pastwiskach). Projekt ten nigdy nie został zrealizowany. Więcej informacji w opisie stacji Gurcz.
Dane tabelaryczne
Województwo: pomorskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: używany zgodnie z przeznaczeniem
budynki obsługi taboru: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: nie ma i nie było
semafory: świetlne
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: nie ma i nie było
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa/biletomat: czynna
nastawnie, strażnice, posterunki: Pl, Pl1, Pl2
wieża wodna: była, ale obecnie już nie istnieje
perony: Perony: 2
Krawędzie peronowe: 3
kody: EPA:5100435
HAFAS:5102724
IBNR:5468
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  477,619 Chorzów Batory – Tczew (131)  
  Pelplin – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 Amelia007 (2020-10-17 11:09:27)
    Czy nie wkradł się tu błąd? Po stacji Subkowy Centrum powinien być Czarlin, a nie Swarożyn.
  • #2 (odp. na #1) Marek Potocki (2020-10-17 18:39:23)
    Niezupełnie. Okienko "stacje w pobliżu" wskazuje najbliższe punkty w kontekście odległości w linii prostej. Swarożyn w linii prostej jest około kilometra dalej.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Pelplin

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...