Pelplin
Ostatnia zmiana: 2025-06-05
| Opis ogólny |
|---|
|
Opis ogólny: Jest w historii Pelplina ciekawostka, o której mało się mówi, i niewiele pozostało po tym elemencie historii. Mowa o kolei wąskotorowej cukrowni Pelplin. W gazetce Informator pelpliński (Nr 5 (154) Maj 2004) ukazał się tylko raz krótki artykuł o tej kolejce. Oto on: "W pierwszych latach pracy wybudowanej w 1878 r Cukrowni w Pelplinie, jej słabą stroną okazał się transport surowca do przerobu. Sprowadzanie buraka cukrowego koleją normalnotorową, i to często z dalszych odległości, okazało się zbyt kosztowne. Zdecydowano o zbudowaniu kolei wąskotorowej – nowoczesnego na owe czasy i dogodnego środka transportu. Linia powstałej w 1885 r kolei prowadziła do miejscowości na Nizinie Walichnowskiej i liczyła na początku XX wieku ponad 34 km. Obsługiwało ją 5 parowozów i 120 wagonów towarowych. Przeznaczeniem Pelplińskiej Kolei Przemysłowej było przewożenie buraków cukrowych oraz wywóz wapna defekcyjnego, nawozów sztucznych i wysłodków. Kolej wykorzystywano również do rekreacyjnych wycieczek. Mieszkańcy Pelplina wagonikami ciągnionymi przez parowóz udawali się nad Jezioro Pelplińskie położone w okolicach Małego Garca, gdzie miło spędzano cały dzień. Kolej wąskotorowa uległa likwidacji w 1978 r. Pozostałe z taboru parowozy, w tym pierwszy parowóz cukrowni z 1896 r., przekazane zostały do Muzeum Kolejnictwa w Warszawie. " Po kolejce brak już niemal fizycznych śladów jej obecności, poza szynami, które służą za słupki w ogrodzeniu placu upadłej już dawno cukrowni, kilku mostków ukrytych wśród pól, i najwidoczniejsza pozostałość, tory wtopione w asfalt na drodze z Pelplina do Rudna. Są tam wtopione na szerokość jezdni, chyba jako ponure "memento" minionej świetności. (info: Grzegorz ze Smętowa, 2007-01-14 Po remoncie drogi z Rudna do Pelplina, zniknęły również tory wtopione w asfalt… Były plany połączenia kolei cukrowniczej z Kwidzyńską i Gdańską w Pasiskach (obecnie Pastwiskach). Projekt ten nigdy nie został zrealizowany. Więcej informacji w opisie stacji Gurcz. |
| Dane tabelaryczne | ||
|---|---|---|
| Województwo: | pomorskie | |
| dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
| budynki dworcowe: | używany zgodnie z przeznaczeniem | |
| budynki obsługi taboru: | nie ma i nie było | |
| zadaszenie peronów: | nie ma i nie było | |
| semafory: | świetlne | |
| dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: nie ma i nie było Przejście nadziemne: nie ma i nie było |
|
| kasa/biletomat: | czynna | |
| nastawnie, strażnice, posterunki: | Pl, Pl1, Pl2 | |
| wieża wodna: | była, ale obecnie już nie istnieje | |
| perony: |
Perony: 2 Krawędzie peronowe: 3 |
|
| kody: |
EPA:5100435 HAFAS:5102724 IBNR:5468 |
|
| Linie przechodzące przez stację | |||
|---|---|---|---|
| [Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
| 477,619 | Chorzów Batory – Tczew (131) | ||
| Pelplin – bocznice | |||
| Stan linii « Pokaż/ukryj | |
|---|---|
| ruch pasażerski i towarowy | |
| ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
| ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
| ruch towarowy i turystyczny | |
| ruch pasażerski | |
| ruch towarowy | |
| ruch pasażerski sezonowy | |
| ruch pasażerski weekendowy | |
| ruch turystyczny | |
| ruch drezynowy | |
| nieczynna | |
| nieprzejezdna | |
| rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
| rozebrana | |
| w budowie/nie ukończona | |
| projektowana/nie zrealizowana | |
| brak danych | |
| odcinek jeszcze nie powstał | |
| linia wielotorowa | |
| | | linia zelektryfikowana |
| Nazwa | punkt czynny |
| Nazwa | punkt nieczynny |
| Nazwa | punkt zlikwidowany |
| węzeł lub odejście torów | |
| galeria | |
| Znajdź stacje w pobliżu |
|---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
-
#1
Amelia007
(2020-10-17 11:09:27)
Czy nie wkradł się tu błąd? Po stacji Subkowy Centrum powinien być Czarlin, a nie Swarożyn.
-
#2
(odp. na #1)
Marek Potocki
(2020-10-17 18:39:23)
Niezupełnie. Okienko "stacje w pobliżu" wskazuje najbliższe punkty w kontekście odległości w linii prostej. Swarożyn w linii prostej jest około kilometra dalej.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Pelplin
Ogólnopolska Baza Kolejowa