OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Śliwice

Ostatnia zmiana: 2018-10-07

Opis ogólny
Opis ogólny: 2 perony osobowe, jeden towarowy - rampa boczna, jest również rampa czołowa. kiedyś istniała również suwnica - własność TPPD ZPD Łoboda (info: Jacek Rolewicz, 2005-02-01)

Stacja pełni obecnie rolę przystanku osobowego. Kiedyś do budynku stacyjnego przylegała wiata (letnia poczekalnia), ale została około 1930 roku rozebrana lub spalona. (info: Adam Bloch)

Ginący żelazny szlak

Dzień 2 października 1906 roku był wielkim wydarzeniem dla mieszkańców Śliwic i okolicznych wiosek . Tego dnia została oddana do użytku linia kolejowa Laskowice Pom. - Osie - Śliwice - Szlachta - Czersk o długości 55,3 km . Miało to ogromne znaczenie dla dalszego rozwoju tych okolic . Do tej pory, aby skorzystać z usług tego przewoźnika trzeba było dojechać innym środkiem lokomocji do stacji Czersk, odległej 17 km od Śliwic . W tej miejscowości już od 1873 roku przebiegała linia kolejowa, którą można było podróżować do Berlina przez Piłę, Krzyż, Kostrzyń, czy do Gdańska lub Malborka przez Tczew . W późniejszym okresie mieszkańcy rejonu Śliwic, mogli również komunikacją kolejową dotrzeć do miasta Skórcz, bowiem z dniem 20 sierpnia 1908 roku nastąpiło otwarcie szlaku kolejowego Szlachta - Skórcz o długości 31,9 km . Jednak tylko nielicznych było stać na wyprawę pociągiem, gdyż koszt przejazdu był bardzo wysoki.

Wspomnianego dnia wszyscy wylegli ze swych domostw, aby zobaczyć tę piekielną maszynę. Podchodzili w kierunku stacji z wielkim dystansem, bo większość takie cudo zobaczyła pierwszy raz na własne oczy . Urządzano też wycieczki powózkami z dalszych miejscowości, aby zobaczyć z bliska, jak wygląda pociąg. Odważniejsi decydowali się na podróż koleją dla przeżycia przygody. Dopiero z biegiem lat wyjazdy pociągiem stały się codziennością. Ten środek lokomocji pozwolił miejscowym w poszukiwaniu bardziej intratnego zajęcia. Na miejscu o dobrą pracę było bardzo trudno, a szybko rozwijający się transport kolejowy potrzebował rąk do pracy. Śliwiczanie znajdowali zatrudnienie przy kolei w Laskowicach Pomorskich, Bydgoszczy, Czersku, Chojni-cach, Tczewie, czy też jak np. p. Landowski w Juracie, gdzie był przed ostatnią wojną naczelnikiem stacji.

Jednak najbardziej linia ta pomogła w rozwoju życia gospodarczego tego regionu. Okoliczni wytwórcy mogli teraz wysyłać swoje produkty do odległych miast, a jednocześnie sprowadzać potrzebne im surowce. Transport drogowy w tamtych czasach był bardzo słabo rozwinięty, ze względu na brak dróg bitych, jak również z uwagi na raczkujący dopiero transport samochodowy. Głównym produktem, który wywożono z tych stron, było drewno przerabiane w tartakach w Śliwicach i Łobodzie. Powstanie linii kolejowej przyczyniło się też do wybudowania w 1908 roku przepięknej przykościelnej groty . Materiał do tej budowli przywieziono właśnie transportem kolejowym z Niemiec.

Polskie Koleje Państwowe przechodzą od pewnego okresu głęboki kryzys ekonomiczno-finansowy. Zamykane są kolejne linie. Początkowo wprowadza się zastępczą komunikację autobusową, która po pewnym czasie też ulega likwidacji. Decyzje te podyktowane są nierentownością eksploatowanych linii. Przykładem może być tu sąsiedni szlak Szlachta - Skórcz - Smętowo, który zawieszony dla ruchu pasażerskiego został 29 maja 1994 roku. Przez około 1,5 roku jeździły tam jeszcze autobusy podstawiane przez PKP, a od dnia 1 maja br. szlak został zamknięty całkowicie. Jednak w dalszym ciągu służby kolejowe utrzymują ten odcinek po względem technicznym. Na naszym terenie z przyczyn ekonomicznych zamknięte zostały odcinki Pruszcz Bagiennica - Więcbork dnia 15 grudnia 1995 roku, Pruszcz Bag. - Terespol Pom. 15 września 1996 roku oraz Tuchola - Pruszcz Bag., gdzie jednak 1 października 1997 roku został przywrócony ruch towarowy. Zagrożona zamknięciem jest linia Czersk - Laskowice przechodząca właśnie przez Śliwice oraz Wierzchucin - Kościerzyna.

Stacja Śliwice zamknięta została 17 września 1996 r. i teraz jest tam tylko przystanek osobowy . Podobny los spotkał także wiele innych stacji na całej sieci PKP .

Do setnej rocznicy otwarcia omawianej linii pozostało już tylko kilka lat, ale ostatnie coraz gorsze notowania tego przewoźnika nie napawają optymizmem. Gminy przez które przechodzą linie kolejowe w większości nie są w stanie partycypować w kosztach ich utrzymania . Jedyną nadzieją dla polepszenia tej sytuacji jest zwiększenie dotacji przez państwo, tak jak jest to praktykowane w krajach zachodnich, gdyż przewozy pasażerskie naogół przynoszą deficyt . Tam aby odciążyć przepełnione drogi, patrzy się na kolej już bardziej łaskawszym okiem. Stan naszych dróg oraz mała ilość tras szybkiego ruchu przemawia za tym, że warto inwestować w PKP. Rozkręcić i pociąć można bardzo szybko, ale odbudować całą infrastrukturę w sytuacji jak się okaże, że będzie znowu potrzebna nie będzie to takie łatwe. Trzeba też wspomnień o tym, że ten środek transportu jest bardzo bezpieczny, jak również bardziej ekologiczny od innych przewoźników.

Podróżując z Laskowic do Śliwic jak również dalej do Czerska można przekonać się, że ruch pasażerski jest tam duży. Takie miejscowości jak Osie, turystyczny Tleń, Śliwice, czy też Szlachta zasługują na to, aby nie zostać odciętymi od miasta wojewódzkiego jak i od ... całego świata.

Adam Bloch
Dane tabelaryczne
Województwo: kujawsko-pomorskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: używany zgodnie z przeznaczeniem
lokomotywownia: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: nie ma i nie było
semafory: kształtowe zlikwidowane
przejście podziemne: nie ma i nie było
kasa: czynna
przejście nadziemne: nie ma i nie było
wieża wodna: nie ma i nie było
perony: Perony: 2
Krawędzie peronowe: 2
kody: HAFAS:5103457
IBNR:5626
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  36,947 Laskowice Pomorskie – Bąk (215)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Śliwiczki (woj. kujawsko-pomorskie) 3,03 km
Lipowa Wschodnia (woj. kujawsko-pomorskie) 4,37 km
Sarnia Góra (woj. kujawsko-pomorskie) 4,41 km
Laski Tucholskie (woj. kujawsko-pomorskie) 5,56 km
Osieczna (woj. pomorskie) 5,76 km
Rosochatka (woj. kujawsko-pomorskie) 7,56 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Śliwice

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...