Trzebinia Północna
Ostatnia zmiana: 2025-03-12
Opis ogólny |
---|
Do roku 1959/1960 Linia Trzebinia Siersza – Trzebinia – Bolęcin nie miała fizycznego połączenia z linią Dąbrowa Górnica – Kraków. "Lokalka" szła równolegle do niej po stronie północnej, przechodziła przez osobną stację, po czym bezkolizyjnie odbijała na południe w stronę Bolęcina. |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | małopolskie | |
dodatkowe tory: | były, obecnie nie istnieją | |
budynki dworcowe: | istnieje do dziś (2020 r.) | |
budynki obsługi taboru: | nie ma, prawdopodobnie nie było | |
zadaszenie peronów: | prawdopodobnie nie było | |
semafory: | prawdopodobnie tylko kształtowe | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): | nie ma i nie było | |
nastawnie, strażnice, posterunki: |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
Trzebinia – Trzebinia Północna – Piła Kościelecka | |||
Trzebinia – bocznice |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
-
#1
Leszek Morawiecki
(2021-09-13 08:17:09)
Bezkolizyjnie, czyli wiaduktem nad torami linii Kraków-Dąbrowa Górnicza. Wiadukt był ok.250 m przed obecnym wiaduktem nad ul.Słowackiego, jadąc w kierunku Krakowa (w miejscu gdzie obecnie jest firma Eurobac. Wiadukt skośny do wspomnianych wcześniej torów o rozpiętości przęsła ok.36 m. Przęsło stalowe,z boków pojedyncza trójkątna kratownica. Przęsło zostało zlikwidowane w roku szkolnym 1962/63 gdyż były częste przypadki awarii odbieraków prądowych przejeżdżających pod nim elektowozów. Od 1959 roku były wykonane połączenia torów obu linii, jedno w rejonie bramy kolejowej Rafinerii i drugie w rejonie Parowozowni. Ruch pasażerski obsługiwały wagony motorowe węgierskiej firmy "Ganz-Mavag z peronu 1 stacji Trzebinia. Jakiś czas było pewne utrudnienie dla jadących do Sierszy i Bolęcina. Mianowicie trzeba było kupić bilet w kasie w budynku stacji "Lokalki" i z biletem przejść ok.250 m na stację Trzebinia na peron 1. Betonowe przyczółki wiaduktu wyburzono na początku lat 70- tych.
-
#2
Leszek Morawiecki
(2021-09-30 16:10:31)
Jak wyglądała stacja w latach 50-tych? Z ulicy Dworcowej były 3 lub 4 dość szerokie schody w górę. Po obu stronach schodów były betonowe kule wielkości piłki do koszykówki. Kawałek jednej zachował się do dziś. Po schodach wychodziło się na utwardzony pospółką plac przed budynkiem dworca, który był zarazem drogą dojazdową do magazynu i rampy rozładowczej na zachód od budynku.
Wchodząc przez drzwi w środku ściany budynku miało się po lewej stronie mały bufet, dalej schody na poddasze i za schodami kasę biletową. Na tyłach kasy było pomieszczenie dla dyżurnego ruchu. Po prawej stronie była przestronna poczekalnia z ławami do siedzenia. Z poczekalni były dwa wyjścia, jedno w północnej ścianie budynku na peron, a drugie we wschodniej ścianie służące podróżnym jako skrót w dojściu do i z dworca stacji Trzebinia. Co było na poddaszu tego nie wiem. Były 4 tory, z których odgałęziały się bocznice do Wapiennika, budowanej
Huty Cynku II, Huty Cynku I (starej), "Gumowni". Stacja obsługiwała ruch pociągów z Sierszy-Wodnej do Bolęcina. Do 1952 lub nawet 1953 r. jeździła tamtędy słynna, przedwojenna, fablokowska "Luxtorpeda" dowożąca pracowników do kop. Siersza. Następnie jeździł wagon motorowy węgierskiej firmy "Ganz-Mavag". Gdy po roku 1959 r. pociągi z Sierszy-Wodnej do Bolęcina zaczęły jeździć przez stację Trzebinia, stacja Trzebinia Północna zapewniała wyłącznie dojazd pociągów towarowych bocznicami do wymienionych wcześniej zakładów pracy, magazynu i rampy. rampie. W budynku dworca Trzebinia Północna były jakieś kolejowe biura, a następnie przebudowano je na mieszkania dla rodzin kolejarskich.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Trzebinia Północna