OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Śląskie Zaplecze Remontowe

Ostatnia zmiana: 2024-04-17

Opis ogólny
Na początku XX wieku, w Przezchlebiu powstała kopalnia piasku. Pierwsze transporty ruszyły w kierunku Biskupic w 1905,co uznaje się za początek normalnotorowej, kolei piaskowej. Wybudowano zakład remontowy z halami oraz niewielkie osiedle dla pracowników. Właścicielem całości, wraz z nowo powstałym oddziałem d/s transportu (Abteilung Sandtransportbahn) stała się kopalnia "Luiza". Po wojnie, w 1951 roku, decyzją Ministerstwa górnictwa, powstaje Przedsiębiorstwo Materiałów Podsadzkowych Przemysłu Węglowego (PMP-PW), a zakład z piaskownią przezchlebską i pyskowicką podobnie, jak Dzierżno nalazł się w strefie terytorialnej Pyskowice. Wieloletnim kierownikiem przedsiębiorstwa był mieszkaniec osiedla p. K. W. W latach ścisłej współpracy kopalni piasku z kopalniami węgla kamiennego, pracownicy posiadali niektóre przywileje górnicze, takie, jak deputat węglowy, czy nawet "Barbórka". Do odbioru węgla służył wjazd z tyłu drogą polną, od ul. Stawowej w Przezchlebiu, koło boiska "LZS Start". Pracownicy, własnym transportem, dokonywali tam załadunku, bezpośrednio z podstawionego wagonu z węglem. Do dyspozycji była też waga. Na terenie znajdował się posterunek kolei piaskowej, zlikwidowany 31.10.1991.Powstale po wyrobisku "Bagry", las, plac zabaw, oraz kompletnie wyposażona świetlica przyzakladowa, były miejscem półkolonii dla dzieci pracowników. Do ok. 2000 roku organizowano w tej świetlicy, również różne imprezy okolicznościowe, głównie zabawy sylwestrowe. Obecnie zapomniana, popada w degradację. 9 marca 1990 roku dokonano kolejnego podziału PMP-PW na jeszcze mniejsze oddziały. Przezchlebie przejęła Kuźnica Warężyńska. Nazwa zakładu ZRTK i następnie, aż do dzisiaj przechodzenie w ręce kilku kolejnych prywatnych przedsiębiorstw, jako ŚZR. Wraz z zanikiem znaczenia piasku w górnictwie i zamykaniem kopalń, linie piaskowe ulegały stopniowej likwidacji. Mimo to, zakład nadal funkcjonuje. Wiele wskazuje, że będzie obchodził 120 lecie istnienia oraz nieprzerwanej działalności. I oby tak dalej. Zawsze dawał pracę ludziom, nie tylko w okolicy, ale i innych miejscowości, m.in. Pyskowic. Po rozebraniu przez KP Kotlarnia LP-301 w połowie 2021, pozostawiono odcinek toru w celu dojazdu do ŚZR, jak również od Pyskowic do zakładów remontowych w Dzierżnie. Natomiast osiedle Piaskownia, administruje gmina Zbrosławice, jako mieszkania komunalne. Gmina jest też administratorem pobliskiego Centralnego Zwałowiska, powstałego w miejscu stawów.

​.
Dane tabelaryczne
Województwo: śląskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: używany zgodnie z przeznaczeniem
budynki obsługi taboru: używana
zadaszenie peronów: nie ma
semafory: świetlne zlikwidowane
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): nie ma
kasa/biletomat: nie ma
nastawnie, strażnice, posterunki:
wieża wodna: zlikwidowana.
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  Kotlarnia – Pyskowice – Michał – Tunel – Klara (KPK-LK 301)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Śląskie Zaplecze Remontowe

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...