OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Chrzanów Miasto

Ostatnia zmiana: 2016-08-30

Opis ogólny
Przystanek osobowy Chrzanów Miasto wybudowano najprawdopodobniej z inicjatywy żydowskiej w 1933 roku. Mieścił się on na wiadukcie nad ówczesną ulicą Kościelecką (dziś 29. Listopada). Społeczność żydowska intensywnie prowadziła handel na chrzanowskim Rynku, który mieści się o ponad kilometr od stacji Chrzanów oraz dawnego p.o. Chrzanów Aleja Henryka (1931-1940), które to były jedynymi przystankami, z których handlarze mogli skorzystać, aby przyjechać do miasta. Właśnie ta stosunkowo niemała odległość, którą należało pokonać z towarami po przyjeździe do Chrzanowa, mogła być powodem rozpoczęcia starań o budowę peronu mieszczącego się bliżej centrum miasta, co ułatwiło by podróż kupców, gdyż z p.o. Chrzanów Miasto trzeba było pokonać zaledwie 300 metrów, aby znaleźć się już na miejskim Rynku.

O lokalizacji peronu w tym miejscu świadczą przekazy ustne starszych mieszkańców Chrzanowa, rozkłady jazdy, a przede wszystkim niesymetryczny kształt wiaduktu nad dzisiejszą ulicą 29 Listopada. Patrząc od strony starego miasta łatwo zauważyć mocno wysunięte "ramię" lewego przyczółka, które to miało zapobiegać osuwaniu się ziemnego wału usypanego równolegle do torowiska. Ponad to szczególnie duża długość wiaduktu oraz wystająca część kamiennej konstrukcji ewidentnie wskazuje na to, że jest to miejsce, na którym opierać się musiała prawdopodobnie drewniana konstrukcja peronu. Zaraz na początku niemieckiej okupacji przystanek zostaje zlikwidowany. Przystanek ostatni raz pojawia się w rozkładzie jazdy "lato 1939".

Istniejący do dzisiaj wiadukt, będący jednym z kilku austriackich kamiennych konstrukcji wpisanych w linię kolejową przecinającą miasto Chrzanów, stanowi unikat na skalę województwa. Jest na stałe wpisany w wygląd miasta i jego układ urbanistyczny. Ponad to, w obliczu zagrożenia wyburzenia tego wiaduktu, jak i pozostałych kamiennych przejazdów na tej linii udało się wpisać tę konstrukcje na Gminną Ewidencję Zabytków oraz tym samym na Wojewódzką Ewidencję Zabytków.
Dane tabelaryczne
Województwo: małopolskie
dodatkowe tory: nie ma i nie było
budynki: nie ma, być może był
lokomotywownia: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: nie ma, być może była
semafory: nie ma i nie było
przejście podziemne: czynne
kasa: nie ma, być może była
przejście nadziemne: nie ma i nie było
wieża wodna: nie ma i nie było
perony: Perony: 1
Krawędzie peronowe: 1
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  Trzebinia – Zebrzydowice (– Petrovice u Karviné) (93/478)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Chrzanów Śródmieście (woj. małopolskie) 0,75 km
Chrzanów Aleja Henryka (woj. małopolskie) 1,06 km
Chrzanów (woj. małopolskie) 1,32 km
Chrzanów Kąty (woj. małopolskie) 1,95 km
Chrzanów Żelatowa (woj. małopolskie) 2,12 km
Chrzanów Zmo (woj. małopolskie) 2,68 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Pisanie komentarzy dostępne jest jedynie dla zalogowanych użytkowników.

Komentarze:

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Chrzanów Miasto

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...