OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Krzyż

Ostatnia zmiana: 2024-04-29

Opis ogólny
Opis ogólny: Wieża istnieje. Stoi obok stacji. Jest ogrodzona. Widziana w 2004 r. (info: Andrzej Wysocki, 2005-01-22)

Opis infrastruktury: Przed kotłownią (b.wieżą wodną) stoi żuraw wodny sprowadzony z Choszczna. (info: Bolesław Wojtyniak, 13-10-2009)

Lokomotywownia (w gestii Przewozów Regionalnych): 17 stanowisk na wachlarzu plus 3 kanały na powietrzu plus tor odstawczy na górce. 3 tory wyjazdowe z obrotnicy. Jeden z nich rozdziela się na dwa i przy drugim stanowisko tankowania. Dodatkowo jeden tor do starej rampy.

Druga lokomotywownia na środku stacji przy tym samym peronie co budynek dworca. 3 stanowiska w hali zajmowane prez PKP Cargo. Nieco dalej lokomotywownia prywaciarza-2 stanowiska.

Bocznica do bazy drogowców-2 tory. (info: Karol Romaniuk, 23-07-2010)

Opis budynków: Stacja Krzyż Wielkopolski jako ważny węzeł kolejowy posiadała dwie wieże wodne, pierwsza przy ul. T. Rejtana została przebudowana w latach powojennych, ma zupełnie nową część zbiornikową (ośmiokątną) z nietypowym pokryciem ścian. Zachowany został okrągły trzon wieży z czerwonej cegły, wieża posiada dwa wskaźniki poziomu wody w zbiorniku (dwa zbiorniki?), obecnie nieczynna. Druga wieża wodna czynna do lat osiemdziesiątych XX w. zbudowana z cegły została przebudowana na kotłownię i prawdopodobnie nie zmieniła kształtu. Wieża stoi przy ul. Kosynierów w sąsiedztwie lokomotywowni.

(info: Bolesław Wojtyniak, 13-10-2009)

Na peronie na środku stacji oprócz budynku dworca stoi nastawnia, budynek poczty i jeszcze kilka obiektów. (info: Karol Romaniuk, 23-07-2010)
Dane tabelaryczne
Województwo: wielkopolskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: używany zgodnie z przeznaczeniem
budynki obsługi taboru: używana
zadaszenie peronów: Wiata na peronie 4
Nad peronem 3 i 1 niewielka wiata przy wejściach na dworzec
Wiata przystankowa na peronie 2
semafory: świetlne
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: nieczynne zalane
Przejście nadziemne: czynne
kasa/biletomat: Zamknięta w lutym 2012 r.
nastawnie, strażnice, posterunki: Kr
Kr1 (ex KrA)
Kr2
Kr3
Kr12 (ex KrB12, ex Kr4)
KrB (ex Kr)
P2 (ex P22, ex P12)
SKP (ex Kr1, ex Kr11)
wieża wodna: nieużywana w stanie dobrym
perony: Perony: 4/ było 5
Krawędzie peronowe: 6/ było 7
Peron 5 wyłączony z użytku
kody: EPA:5100053
HAFAS:5100030
IBNR:90
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  60,791 Wałcz – Krzyż (412)  
  237,939 Tczew – Kostrzyn – Kietz (203/492)  
  83,728 Poznań Główny – Szczecin Główny (351)  
  Krzyż – Drawiny (dawny przebieg)  
  Krzyż – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #8 Błażej Kopka (2024-03-23 22:36:32)
    Jeszcze jedno pytanie - w którym roku kompletnie skanalizowano na terenie Krzyża ciek wodny "Kuźniczka" (tak nazwany na tej mapie - obecnie łącznica Człopicy z Notecią pomiędzy Drawskiem, a starym portem w Krzyżu) który jest widoczny na mapie, a obecnie go nie ma, bo biegnie pod ziemią? Chodzi mi o odcinek pomiędzy ulicą Staszica, a mniej więcej Kosynierów. Bo mapa pokazuje go jako ciek powierzchniowy, a w rzeczywistości tak nie jest od dawna.
  • #9 Adam Pluto-Prądzyński (2024-03-23 22:50:30)
    Serdecznie dziękuję za informację i, jeśli można, to prosiłbym o źródła, w których mógłbym poszukiwać takich map.
  • #10 (odp. na #9) Paweł Skup (2024-03-24 06:19:45)
    Największe źródło już podałem. To Mapster: igrek.amzp.pl . Ponadto polecam biblioteki cyfrowe, od Polony zaczynając, po wszystkie lokalne, których nawet nie wymienię. Do tego jeszcze http://www.deutschef… , https://maps.arcanum… , geoportal z lidarem i mapami archiwalnymi oraz geoportale wojewódzkie - niestety nieustandaryzowane, ale na niektórych są perełki. Wiele źródeł wygasło za wschodnią granicą, ale działa maps.vlasenko.net . Ponadto niezliczona ilość prywatnych stron historycznych, genealogicznych, mikolskich itd. Aha, jeszcze biblioteki uniwersyteckie.
  • #11 Adam Pluto-Prądzyński (2024-07-22 13:58:20)
    Jeśli dobrze rozumiem, oprócz zarzucenia planów modernizacji Krzyża, wraz z wprowadzeniem Horyzontalnego Rozkładu Jazdy zostanie sprowadzony do roli podrzędnej, wiejskiej stacyjki? A Gorzów dalej w czarnej d...
  • #12 Adam Pluto-Prądzyński (2024-07-25 15:34:19)
    Ma ktoś może jakieś informacje na temat planowanej (za Niemca) linii Krzyż - Świdwin?
  • #13 Błażej Kopka (2024-07-25 21:46:05)
    Wow - a były w ogóle takie plany? Można prosić o jakieś bliższe informacje/źródła?
  • #14 Adam Pluto-Prądzyński (2024-07-26 17:01:24)
    Sz. P. Błażeju
    Cytując artykuł o Świdwinie z Bazy:
    W latach 1923-29 rozpatrywany był wstępny projekt budowy nowej linii kolejowej Kołobrzeg-Świdwin-Krzyż.
    (info: Marcel Durbajło, 2006-03-08, źródło: "Dzieje powiatu Świdwińskiego")
    Czytałem o tym jeszcze jakiś artykuł, ale nie mogę go nigdzie znaleźć.
    Pozdrawiam
  • #15 X. Piast II Chrobry (2024-12-19 12:30:03)
    Pierwszy Pendolino w Krzyżu.
    https://www.youtube.…
  • #16 Damian Borowicz (2025-07-03 19:27:47)
    Jadąc zdawało mi się, że wszystkie tory na części poznańsko-szczecińskiej, oprócz peronowych i jednego dla towarów są otarczowane D1. Czy naprawdę Krzyż stał się tak podrzędną stacją, że można zamknąć bez konsekwencji dla ruchu całą grupę torów? Czy ktoś znający się na rzeczy sprostowałby moją obserwację? Z góry dziękuję.
  • #17 Błażej Kopka (2025-07-03 23:12:12)
    Ta część stacji od dawna nie jest użytkowana, chociaż wydaje mi się, że któryś z tych torów jest tam jeszcze używany do manewrów. Jest tor dodatkowy dla towarów do wyprzedzania (tor nr 6), to czego chcieć więcej? Nawet jak na google maps spojrzysz to zobaczysz, że po tej stacji wiatr hula i nic więcej. Krzyż jest nadal ważnym węzłem przesiadkowym i ma jedną czynną bocznicę do terminala gazowego, ale to wszystko. Od strony towarowej to trup.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Krzyż

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...