OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Zdzieszowice

Ostatnia zmiana: 2015-08-20

Opis ogólny
Opis ogólny: Instytut Śląski w Opolu "Szkice z dziejów Leśnicy", Opole, 1977. Rozdział "Leśnica w okresie przejścia od feudalizmu do kapitalizmu (1763-1861)", autor Władysław Dziewulski: "(...) Panujący w Leśnicy zastój gospodarczy pozostawał w związku z brakiem połączenia kolejowego ze światem. Dnia 31 X 1845 r. otwarto dla ruchu kolej żelazną Opole - Kędzierzyn. Linia ta ominęła Leśnicę. Magistrat leśnicki prosił o ustanowienie stacji kolejowej w Zdzieszowicach jako położonej w odległości tylko 5 km od Leśnicy, ale dyrekcja kolei dwukrotnie odrzucała te prośbę, powołując się na bliskość dworców w Gogolinie i Kędzierzynie. Ostatecznie w maju 1846 r. dyrekcja zbudowała drewnianą poczekalnię w Zdzieszowicach, ale na wiosnę 1848 r. stację kolejową w Zdzieszowicach znowu zniesiono, z uwagi na niewielką liczbę pasażerów. (...)" Kiedy stację ponownie uruchomiono wokół niej powstała kolonia domów, a nazwa stacji Leśnica przetrwała do okresu międzywojennego, kiedy tę nazwę przeniesiono na nową stację na południowych obrzeżach Leśnicy, na linii Strzelce Opolskie - Kędzierzyn. Stacja zdzieszowicka została rozbudowana po wybudowaniu w okresie międzywojennym zakładów koksowniczych. Linia została zelektryfikowana w 1961 r. Do stacji, a także do trzech wapienników (rozebranych po wojennych nalotach) dochodziła wąskotorówka, którą do 1 ćwierci XX w. z kamieniołomu na Górze Świętej Anny (obecnie jest tam amfiteatr) przewożono wapień, a z powrotem węgiel. W 1852 na stacji kolejowej utworzono filię poczty w Leśnicy. (info: Andrzej Wysocki, 2005-03-10)
Dane tabelaryczne
Województwo: opolskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: używany zgodnie z przeznaczeniem
lokomotywownia: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: mała wiata przystankowa
semafory: świetlne
przejście podziemne: czynne
kasa: czynna
przejście nadziemne: nie ma i nie było
wieża wodna: nie ma i nie było
perony: Perony: 2
Krawędzie peronowe: 3
kody: EPA:5100781
HAFAS:5104277
IBNR:4395
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  10,375 Kędzierzyn Koźle – Opole Groszowice (136)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Raszowa (opolskie) 4,17 km
Raszowa (opolskie) 5,12 km
Łąki Kozielskie (opolskie) 6,65 km
Jasiona (opolskie) 6,92 km
Leśnica (opolskie) 7,14 km
Kędzierzyn Koźle (Port) (opolskie) 7,27 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Zdzieszowice

Do zapisu

Wyobraź sobie, że chcesz dowiedzieć się czegoś o linii kolejowej. Na przykład kiedy powstała, jaki miała prześwit, co i z jaką prędkością nią jeździło. Jakie są na niej obiekty inżynierskie, a jakie były. Jakie stacje, przystanki bocznice… No po prostu wszystko.
Myślisz sobie – niewykonalne. Takich danych nie ma, albo są nie do wygrzebania z archiwum. Też tak myślałem, aż wpadł mi w ręce opracowany przez niezastąpionego szperacza w archiwach Jarosława Szczuryka Vel Szczerbę "Historyczny opis linii Łuków – Lublin". Pozycja jest może niegruba (raptem 76 stron), ale niezwykle skondensowana. Nie ma tam opisów przyrody, wycinków z gazet, czy wspomnień. Tylko tabele z danymi, mapy i to wszystko przeplecione archiwalnymi zdjęciami.

Jeśli interesuje cię historia tej linii i chciałbyś się czegoś nowego dowiedzieć, to nie szukaj dalej. Lepszego źródła nie ma. Aby wejść w posiadane tego opracowania skontaktuj się z autorem: Napisz e-mail

Trwa zapis, proszę czekać...