Tłustomosty
Ostatnia zmiana: 2025-06-06
Opis ogólny |
---|
Opis budynków: Budynek z roku 1900. Okna w budynku zakratowane, niektóre szyby powybijane. Za szybą karta z ostatnim rozkładem i informacją o zawieszeniu ruchu pociągów. (info: wadim, 2005-03-26). "Stacja Tłustomosty (16,845 km) Do budynku stacji prowadzi wąska, ale utwardzona droga. Dziś z pustych pomieszczeń przez okna, w których nie ma szyb wiatr wywiewa resztki dokumentów i gazet. Wśród biuletynów PKP z lat 80. i starych czasopism znajduję widokówkę z Mielna, w której pani Jurczykowa serdecznie pozdrawia całą załogę stacji PKP w Tłustomostach. Już na pierwszy rzut oka widać, że nieczynny od lat budynek stał się bazą dla imprezowiczów i tych, którzy znajdują tu schronienie na noc. – Kręcą się tu takie wytatuowane smyki, wolę na stację nie zaglądać, żeby nie mieć problemów. Mam na podwórku dwa psy to nas pilnują – mówi Paweł Kucaj, który był toromistrzem. Do Tłustomostów trafił w 1979 roku, gdy dostał tu pracę i dom. Pamięta, że na pierwszym piętrze stacji mieszkał zawiadowca z rodziną, a na parterze pracowała kasjerka. – Zanim tu przyjechałem podlegałem dyrekcji w Katowicach, jeździłem po całej Polsce i naprawiałem tory. Po 42 latach pracy na kolei dostałem 380 złotych – mówi rozgoryczony i dodaje: – Jak mi dali to służbowe mieszkanie to płaciłem PKP 18 zł czynszu miesięcznie, a teraz jest tego koło 600 złotych. Całe życie robiłem i żyłem na tej kolei, to i tu pewnie oczy zamknę, bo gdzie teraz na starość iść? – kwituje pan Paweł." źródło: https://www.nowiny.pl/glubczyce/98777-1510-do-glubczyc-reportaz.html |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | opolskie | |
dodatkowe tory: | rozebrano | |
budynki dworcowe: | zamknięty zdewastowany | |
budynki obsługi taboru: | nie ma i nie było | |
zadaszenie peronów: | nie ma i nie było | |
semafory: | kształtowe zlikwidowane | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: nie ma i nie było Przejście nadziemne: nie ma i nie było |
|
kasa/biletomat: | zlikwidowana lub nieczynna | |
nastawnie, strażnice, posterunki: |
Tm (ex. Sm) w budynku stacji zlikwidowana Tm1 zlikwidowana |
|
wieża wodna: | nie ma i nie było | |
perony: |
Perony: 1 (były 2) Krawędzie peronowe: 1 (były 2) |
|
kody: | IBNR:6470 |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
16,845 | Racibórz – Pietrowice Głubczyckie (– Krnov) (177) |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
-
#1
wasiukibic
(2023-04-16 12:16:40)
Temat pociągów pasażerskich w Tłustomostach jest wciąż żywy, a w zasadzie ożywił się po doniesieniach sprzed kilku lat, w kerych to 177 znalazła się jako sztandarowy projekt kolei + województwa opolskiego. Kręcąc się z aparatem po terenie stacji i torze byłem zagadywany, czy jestem tukej w sprawie obiecywanego remontu linii i przywróceniu kursów do Raciborza. Mieszkańcy wsi, ci kerzy pamiętają planowy ruch pociągów pasażerskich, z rozrzewnieniem wspominają tamte czasy oraz fakt, że kolej stanowiła dla wsi okno na świat. Nie mogą też uwierzyć, że odbudowa linii to nie taka prosta sprawa, gdyż jaśnie nam panujący rząd wymaga, aby samorządy wyłożyły część własnej kasy na to, co jest de facto napluciem w pysk zarówno im, jak i lokalnej społeczności ze strony władzy centralnej, gdyż o fakt zawieszenia ruchu był zarówno przed samorządami jak i pasażerami ukryty, a kiedy obie strony zostały (z dnia na dzień) postawione przed faktem dokonanym i protestowano w tej sprawie, zostało to olano, wręcz ściemniano ludzi, że linię czeka remont. Z reżimowej telewizji sączy się propaganda o budowie szprych CPK, miliardach złotych wpompowanych w odcinek linii Warszawa - Poznań, żeby poprawić czas jazdy o 6 minut, a głęboka prowincja jest, jak zwykle, przez rząd jak i PLK centralnie zlewana. No bo kogo w Warszawie interesuje coś takiego jak Tłustomosty? Może tylko, jakby trzeba było zorganizować spotkanie przedwyborcze, aby naściemniać ludziom, żeby oddali głos na taką, czy inkszą partię (w obliczu problemów remontu linii i reaktywacji przewozów pasażerskich: pis - po - jedno gówno - żeby nie było). Warto dodać, że jest to wieś o zwartej zabudowie, sporo bloków mieszkalnych, ale także położona w oddaleniu od drogi, na której znajduje się przystanek autobusowy, z rachitycznym rozkładem jazdy, a więc problem wykluczenia komunikacyjnego, jaki był niesiony na sztandarach, jest jak najbardziej realny, choć w większości chałup są po 2-3 auta.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Tłustomosty